زولبیا و بامیه

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد شیرینی‌فروشی‌ها میزبان مشتریان زیادی هستند ولی مردم از میزان خرید خود کاسته‌اند. فعالان صنفی می‌گویند خریداران به خرید یک یا دو کیلوگرم شیرینی یا نیم کیلوگرم زولبیا و بامیه رضایت می‌دهند.این روزها امید شیرینی فروشان به مسافران نوروزی است.

به گزارش ایراسین، بازار شیرینی با نزدیک شدن به پایان سال پررفت و آمدتر می‌شود و مردم برای ایام نوروز خود شیرینی به نسبت زیادی می‌خرند. ازطرفی همزمان شدن نوروز با ماه رمضان منجر به رونق نسبی کسب‌وکار قنادان شده است. ولی گرانی، تنور تقاضا برای شیرینی را مانند هر سال داغ نکرده و مردم به میزان سابق شیرینی نمی‌خرند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بساط انواع شیرینی از خشک و تر گرفته تا گز، پشمک و زولبیا و بامیه پهن است ولی بازاریان از کاهش تقاضا می‌گویند. منیری یکی از شیرینی‌فروشان درمورد وضعیت بازار شیرینی نوروز و رمضان به ایراسین توضیح می‌دهد: مردم شیرینی می‌خرند ولی نه مثل هر سال. اگر سال‌های گذشته مردم برای نوروز دو سه بسته یک یا دو کیلوگرمی شیرینی تهیه می‌کردند، الان به یک کیلوگرم بسنده می‌کنند و تقاضا برای زولبیا و بامیه بیشتر از نیم یا یک کیلوگرم وجود ندارد.

منیری ادامه می‌دهد: اگر خودتان هم یک نگاه سطحی به بازار بیندازید، می‌بینید که خبر خاصی نیست. وقتی قیمت ارزان‌ترین شیرینی‌ها مانند دانمارکی یا زبان به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، مردم از میزان خرید خود می‌کاهند. همچنین خریداران مانند سابق چند نوع شیرینی تهیه نمی‌کنند. اگرچه شیرینی درمقایسه با سایر خوراکی‌های عید مانند آجیل و حتی بعضی از میوه‌ها قیمت مناسب‌تری دارد.

بیشتر شیرینی‌فروشان شهر با این دیدگاه هم نظر هستند. حسینی یکی دیگر از قنادان می‌گوید: مشتری داریم، فروش داریم ولی نه مانند هر سال! فرا رسیدن ماه رمضان در ایام نوروز باید رشد فروش در صنف ما را به همراه می‌داشت. ولی بیشتر مردم باوجود زولبیا و بامیه کیلویی ۱۰۰ هزار تومان یا بیشتر، به خرید نیم کیلوگرم رضایت می‌دهند. همچنین اگر شیرینی تهیه کنند دیگر به سراغ گز و شکلات و یا حتی زولبیا و بامیه نمی‌روند. وی معتقد است گرانی مواد اولیه مانند روغن و شکر باعث افزایش قیمت انواع شیرینی از سوی اتحادیه شده است و با این وجود خرید شیرینی به صرفه‌تر از سایر اقلام خوراکی ایام نوروز یا ماه رمضان است.

بازار شب عید و رمضان شیرینی فروشان شاید رونق هر سال را نداشته باشد ولی ورود شمار زیادی مسافر به نصف‌جهان امید کسبه را زنده کرده است. این روزها امید شیرینی فروشان به مسافران نوروزی است تا فروش گز کام کاسبان را شیرین کند. منیری دراین‌باره توضیح می‌دهد: گز، سوغات اصلی اصفهان به شمار می‌رود و تقاضا برای آن از سمت مسافران وجود دارد. گرچه قصه گز هم مانند شیرینی یا زولبیا وبامیه است و مسافران به خرید یک یا نهایت دو بسته گز اکتفا می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =