مجید چگنی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به انجام سوآپ گاز از ترکمنستان گفت: با رایزنی های انجام شده با طرف ترکمنستانی دنبال واردات مستقیم گاز از این کشور هستیم.

به گزارش ایراسین به نقل از مهر، زمستانی که گذشت یکی از سرد ترین زمستان‌های یک دهه گذشته بود شرکت ملی گاز ایران برای تأمین گاز پایدار چالش‌های فراوانی را داشت که یکی از آنها قطع شدن سوآپ گازی ترکمنستان بود در همان برهه بود که گمانه زنی‌هایی برای واردات گاز شکل گرفت اما کاری از پیش برده نشد و پس از مدتی مجدداً سوآپ گاز از سر گرفته شد و مشخص نیست سال آینده برای بار دیگری با ناترازی گاز مواجه شویم یا خیر! آیا برنامه‌ای مبنی بر واردات گاز در دستور کار شرکت ملی گاز قرار دارد.

مجید چگنی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز در رابطه با این موضوع گفت: مذاکراتی برای واردات گاز در حال انجام است و اگر مبادی که اکنون در نظر داریم در این مذاکرات به صورت مثبت ادامه دار باشد و مشکلی پیش نیاید واردات گاز را انجام می‌دهیم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در رابطه با کشورهایی که مبدا وارداتی هستند گفت: کشورهای همسایه که امکان واردات گاز از آن کشورها وجود دارد، در حال رایزنی برای واردات گاز هستیم که یکی از آنها ترکمنستان است.

چگنی در پاسخ به این سوال که آیا ترکمنستان با توجه به پیشینه‌ای که در قطعی گاز دارد، کشوری قابل اعتماد است، توضیح داد: در سال گذشته ترکمنستان ادعا داشت که مشکلات فنی به وجود آمده به همین دلیل سوآپ گاز قطع شده است و اگر چنین مشکلی وجود نداشت سوآپ گاز ادامه پیدا می‌کرد و تعهد داده‌اند که دیگر مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

وی ادامه داد: سوآپ گازی ترکمنستان قطع شد و مجدد از سر گرفته شد، زیرا در داخل کشور مشکل فنی داشتند و اکنون در حال استفاده هستیم.

وی در رابطه با پایبندی ترکمنستان به این قرارداد توضیح داد: با توجه به شرایطی که هر کشوری با آن مواجه است که یک بخشی از آن مربوط به مسائل فنی و زیر ساختی است تصمیم گیری می‌کند، اما اینکه صادرات خود را ادامه دهد یا نه به شرایط کشور بستگی دارد ولی آن کشور هم ملزم به انجام تعهدات خود هستند، زیرا باید به کشور آذربایجان پاسخگو باشند و با آنها قرار داد دارند و نه کشور ما.

وی در رابطه با چگونگی واردات گاز از ترکمنستان گفت: واردات گاز از ترکمنستان در قالب سوآپ است. البته تقاضای ما این است که خود قرارداد مستقل واردات گاز داشته باشیم و اگر علاقمند نباشند به هر دلیلی سوآپ اولویت بعدی ما است، البته در این رابطه بارها مذاکره کردیم که ترکمنستان شرایط صادرات مستقیم را نداشته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =