• ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
  • کد خبر: 35035
  • readingTime: ۶ دقیقه
مهدی کلینیک

وقتی خبر می رسد که شرایطی برای اهدای زندگی دوباره به هزاران هموطن آن هم در بزرگترین طرح بیمارستانی کشور که با تجهیزات همتراز با استانداردهای جهانی و شمار زیادی از کادر درمانی و پزشکان مجرب، فراهم شده است قطعا لبخند رضایت بر لبان هر شهروند میهن‌دوست می نشیند.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) به عنوان بزرگترین طرح نظام سلامت در قلب مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) که همزمان با نیمه شعبان افتتاح شد، با امکانات کم‌نظیر و در تراز جهانی از جمله ۵۲۲ تخت بستری، ۲۰۴ تخت ویژه، ۱۱۰ تخت اورژانس، ۴۲ تخت اتاق عمل و تجهیزات به روز در ۱۸ طبقه و با متراژ ۱۰۸ هزار و ۱۵۷ متر مربع، به عنوان بزرگترین طرح بهداشتی درمانی کشور با بهره مندی از کادر مجرب پزشکان و پرستاران آماده ارائه خدمات به هموطنان است.

نجات جان دست کم ۱۰ هزار ایرانی در سال با بهره گیری از ظرفیت های این بیمارستان مدرن، خبری بود که هفته پیش رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد؛ ضمن اینکه ۴۸ نوع عمل جراحی سنگین و پیچیده در این مرکز مهم درمانی قابل انجام است که نه تنها مایه امیدواری ایرانیان است بلکه ظرفیتی فوق العاده برای تقویت اقتصاد سلامت و رونق توریسم درمانی در کشور با پذیرش بیماران کشورهای همسایه محسوب می شود.

این کلان بیمارستان با مشارکت خیرین، دولت و بخش خصوصی به عنوان یک مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی در محوطه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، فعالیت خود را آغاز کرد.

در طرح این مرکز درمانی، الگویی از مشارکت خیرین و دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نمایندگان دولت در تامین اعتبار، فرصت جدیدی را برای خیرین عرصه سلامت فراهم کرد که به جای تامین منابع کل طرح، هزینه درصدی از پیشرفت طرح را تقبل کند. برای تسریع در ساخت این طرح آبان سال ۱۳۹۵ با توافق وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران، شرکتی تاسیس شد که در قالب قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری بیاتی منابع مورد نیاز، این طرح ملی را تامین کند.

از ابتدای سال ۱۴۰۱، تقریبا ۹۰ درصد فضای فیزیکی تکمیل شده و با تلاش شبانه‌روزی نصب و راه اندازی تجهیزات بیمارستانی و پذیرش بیمار شروع شد و در حال حاضر تمامی طبقات آن با پیشرفته ترین دستگاههای رادیولوژی، سی تی اسکن، ام آر ای و غیره پذیرای بیمار از سراسر کشور است.

پشتوانه مطمئن درمانی کشور در شرایط بحران

سیدعلی دهقان منشادی، رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) در این زمینه گفت: بیمارستان حضرت مهدی (عج) که به همت یکی از خیرین سلامت در سال ۱۳۹۱ کلید خورد، بسیار مدرن و مطابق با استانداردهای روز جهانی، با ۳۸ اتاق عمل و اورژانس فوق پیشرفته مجهز به باند هلی کوپتر به عنوان بزرگ‌ترین پروژه ملی سلامت در تاریخ کشور محسوب می شود.

به گفته او، این مجموعه درمانی تقریباً هوشمند و به لحاظ امنیت دارای سازه بسیار مستحکم است که یک هزار تخت بستری به مجموعه تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه کرده است.

وی اظهار داشت:طبق برنامه، این مجموعه بزرگ به مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با ظرفیت یک هزار و ۱۰۰ تخت فعال که خود از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین بیمارستان‌های منطقه خاورمیانه است اضافه می‌شود و در کنار پروژه در حال‌ توسعه ساختمان انستیتو کانسر به عنوان قطب درمان سرطان کشور، پشتوانه ای ارزشمند برای شهر تهران و کشور در مواقع بحران است.

دهقان منشادی تصریح کرد: برنامه مناسبی برای انتقال بخش‌ها در نقشه جامع توسعه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) طراحی شده است تا با رصد شرایط موجود هنگام انتقال تدریجی، مشکلات احتمالی در ادامه مسیر شناسایی و رفع شود.
اینجا امید و زندگی دوباره به ایرانیان لبخند می زند

حس خوب در بزرگترین مرکز درمانی کشور

منصوره رمضانی یکی از مراجعه کنندگان به مهدی کلینیک، گفت: چند روزی است که از شهر ارومیه برای درمان دخترم به این بیمارستان آمده ام و شاهد رفتار و همکاری عالی پزشکان و پرستاران هستم.

به گفته او، بیمارستان حضرت مهدی دارای امکاناتی پیشرفته است که نظیر آن در سایر شهرهای کشور از جمله ارومیه وجود ندارد و بیمار و همراه او از این جهت که برای برخی امور مانند انجام آزمایش ها نیازی به بیرون رفتن از بیمارستان ندارند و همه کارها در درون این مجموعه قابل انجام است، خیالی آسوده دارند.

خانم رمضانی ادامه داد: این بیمارستان بسیار تمیز و مرتب است و وقتی بیماری وارد اینجا می شود، حس خوبی به او دست می دهد و احساس امیدواری برای شفا یافتن و مداوای کامل در بیماران هم تقویت می شود.

او که خود را سهراب خدایاری مراجعه کننده دیگری نیز گفت: چند سالی است که با مشکل افتادگی دریچه میترال مواجه هستم و برای مداوا هم نزد شمار زیادی از پزشمان و بیمارستان های مختلف در تهران و شهرستان ها رفتم اما در حد نگهدارنده، فرایند درمانی را برایم انجام دادند اما اکنون با افتتاح این بیمارستان، شنیده ام که امکان رفع کامل مشکل وجود دارد.

وی افزود: نمی توانم مراتب قدردانی خود را از دست اندرکاران ساخت این بیمارستان اعم از دولت و افراد نیکوکار بیان نکنم، این کار به معنای واقعی باقیات و صالحاتی است که برای همیشه ثواب آن نصیب بانیانش می شود.

کشور به چنین بیمارستانی نیاز داشت

محمد علی سورکی متخصص مغز و اعصاب و از پزشکان شاغل در مهدی کلینیک نیز معتقد است، کشور به چنین بیمارستان بزرگی با امکانات و دستگاهها به روز و مجهز بسیار نیاز داشته و خوشبختانه با همت جمعی مهدی کلینیک احداث و به بهره برداری رسید.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه درصد بالایی از مراجعه کنندگان بیمارستان امام خمینی از شهرهای مختلف هستند و پذیرش این مرکز درمانی بالاست، نیاز بود بیمارستان دیگر در کنار آن ساخته شود تا پاسخگوی ظرفیت بالای پذیرش بیماران شهرستانی که بسیاری از آنها جا و مکان نیز ندارند، باشد.

به گفته وی، بیمارستان حضرت مهدی می‌تواند به سیستم بهداشت و درمان کشور کمک بزرگی ارائه کند زیرا قابلیت های فوق العاده ای دارد.

سورکی تصریح کرد: دستگاههای مجهز و پیشرفته ای در این بیمارستان بزرگ وجود دارد و حتی اتاق‌های عمل نیز بصورت هوشمند طراحی شده اند، کشورمان نیاز به چنین مرکز درمانی بزرگی داشت و در مواقع بحران نیز می توان از شهرهای مختلف بیماران زیادی را در این مرکز پذیرش و درمان کرد.

اینجا امید و زندگی دوباره به ایرانیان لبخند می زند

کاهش صف های اتاق عمل و تامین نیاز تخت های ویژه مادران پرخطر

سعید ناطقی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این زمینه، گفت: بیش از ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به بیمارستان امام خمینی (ره) از شهرهای مختلف هستند و استاندارد نسبت تخت اورژانس به کل تخت های بیمارستانی یک دهم است که با این حساب، بیمارستان امام خمینی یکهزار و ۲۵۰ تخت فعال دارد که باید ۱۲۰ تخت آن به اوژانس اختصاص یابد، این درحالی است که این بیمارستان درحال حاضر ۴۲ تخت اورژانس دارد و باتوجه به حجم بالای مراجعه کنندگان به اورژانس، بیماران باید زمان بیشتری را در اورژانس بمانند یا به بیمارستان های دیگر مراجعه کنند.
وی، بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) را در افزایش پاسخگویی اورژانس به بیماران، موثر دانست و افزود: این مرکز ۱۰۲ تخت فعال و با احتساب تخت های سرپایی، ۱۱۰ تخت اورژانس دارد که با فعالیت آن، گشایش جدی در اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی ایجاد می شود.
معاون درمان دانشگاه با اشاره به تعداد بالای تخت های اتاق عمل بیمارستان هوشمند حضرت مهدی، تصریح کرد: این مرکز با وجود ۳۸ تخت اصلی در اتاق عمل، در کنار ۶ تخت سرپایی، صف های عملی که به خاطر کمبود اتاق عمل تشکیل شده را کاهش می دهد و دیگر لیست انتظاری برای کمبود اتاق عمل نخواهیم داشت.
ناطقی با اشاره به افزایش ظرفیت مجتمع بیمارستانی امام خمینی در عرصه جوانی جمعیت، گفت: با انتقال بخش ها به بیمارستان هوشمند حضرت مهدی، امکان توسعه بخش های باقی مانده در مجتمع بیمارستانی امام خمینی مانند بخش زنان و تخت های ویژه زایمان مطلوب، فراهم می شود و به طور کلی شاهد افزایش ۲ برابری تخت های ویژه زنان خواهیم بود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، فعالیت بیمارستان هوشمند حضرت مهدی را در رفع نیاز NICU و تخت ویژه مادران پرخطر موثر دانست و گفت: در کشور با محدودیت بخش ای سی یو ویژه نوزدان و تخت ویژه مادران پرخطر مواجه هستیم که ظرفیت باقی مانده مجتمع بیمارستانی امام خمینی می تواند این نیاز را مرتفع کند.
معاون درمان دانشگاه با اشاره به مهمترین چالش این مجتمع در عبور و مرور بیماران و جای پارک خودروهای آنان، از مسئولان خواست نسبت به تامین زمین همراه سرا و پارکینگ بیمارستان از دانشگاه حمایت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =