• ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
  • کد خبر: 34837
  • readingTime: ۴ دقیقه
مهدی کلینیک

کلان بیمارستان هزار تختخوابی حضرت مهدی (مهدی کلینیک) به عنوان بزرگترین طرح نظام سلامت پس از دوران انقلاب اسلامی است که به‌زودی توسط رئیس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح می‌شود.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج) به عنوان بزرگترین پروژه نظام سلامت در قلب مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) که از دیرباز ملجا بیماران از سراسر کشور بوده است، با امکانات کم نظیر و در تراز جهانی از جمله ۵۲۲ تخت بستری، ۲۰۴ تخت ویژه، ۱۱۰ تخت اورژانس، ۴۲ تخت اتاق عمل و تجهیزات به روز در ۱۸ طبقه و با متراژ ۱۰۸ هزار و ۱۵۷ متر مربع است تا یاری‌گر بیماران از سراسر میهن اسلامی باشد.

این بیمارستان که مهدی کلینیک نیز از آن یاد می شود پروژه ای در تراز و استانداردهای جهانی، اوج مشارکت خیرین، دولت و بخش خصوصی است که در بیست و سوم آبان سال ۱۳۹۰ به عنوان یک مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی در محوطه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، آغاز شد.

در این پروژه الگویی از مشارکت خیرین و دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نمایندگان دولت در تامین اعتبار، فرصت جدیدی را برای خیرین عرصه سلامت فراهم کرد که به جای تامین منابع کل پروژه هزینه درصدی از پیشرفت پروژه را تقبل کند. برای تسریع در ساخت این پروژه آبان سال ۱۳۹۵ با توافق وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران، شرکتی تاسیس شد که در قالب قرارداد ساخت، بهره برداری و واگذاری بیاتی منابع مورد نیاز، این طرح ملی را تامین کند.

از ابتدای سال ۱۴۰۱، تقریبا ۹۰ درصد فضای فیزیکی تکمیل شده و با تلاش شبانه روزی نصب و راه اندازی تجهیزات بیمارستانی و پذیرش بیمار شروع شده و در حال حاضر طبقه اول اورژانس با ۱۱۰ تخت بستری و نصب تجهیزات سرمایه ای مانند ام آر آی، سی تی اسکن، رادیولوژی و غیره پذیرای بیمار بوده و در حال حاضر۲۰ بیمار در اورژانس تحت نظر بستری است.
کلان بیمارستان هوشمند (مهدی کلینیک)؛ بزرگترین طرح نظام سلامت

مهدی ناطقی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه گفت: این کلان بیمارستان در راستای ارائه خدمات در تراز استانداردهای جهانی با مجموعه ای منحصر به فرد از نظر تعداد تخت ویژه و اتاق عمل در یک بیمارستان شامل ۵۲۱ تخت بستری عادی، ۲۰۴ تخت بستری ویژه، ۲۷ تخت آنژیو، ۱۰۲ تخت بستری حاد و اورژانس و ۳۰ تخت بستری روزانه جراحی سرپایی برای ارائه خدمت طراحی شده است. همچنین در این مجموعه، امکانات پاراکلینیکی شامل آزمایشگاه، مرکز تصویربرداری و پزشکی هسته ای به ارائه خدمت به بیماران خواهد پرداخت.

وی افزود: در طبقه دوم بیمارستان، بانصب چراغ سیالتیک، مانیتورها، سیستم اکسیژن سانترال و تخت اتاق عمل، دستگاه های بیهوشی، ونتیلاتور و غیره شروع به انجام عمل جراحی شده و اولین عمل جراحی در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۰ انجام و ۱۵ اتاق عمل بصورت کامل آماده است و بنا داریم در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ تمامی ۳۸ اتاق عمل به بهره برداری برسد.

ناطقی ادامه داد: ۲۲تخت ویژه (ICU) و تجهیزات جانبی مانند ونتیلاتور، ساکشن، مانیتورینگ و غیره به طور کامل نصب و راه اندازی و آماده پذیرش بیماره بوده و بنا داریم در طی ۶ ماه اول سال۱۴۰۲ کلیه بخش های ویژه تجهیز و راه اندازی شود.

به گفته ناطقی، در طبقه ۱۲ بخش های جراحی و طبقه ۱۳ بخش های داخلی به طور کامل تجهیز شده اند و به مدت ۳ ماه پذیرش بیمار را انجام داده است و در طی ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ تمامی بخش های بستری در طبقات ۸ تا ۱۱ تجهیز و راه اندازی شده است و هر طبقه بستری شامل ۲۹ تخت بستری است.

وی تصریح کرد: طبقه های ۱۴و ۱۵ جهت کتابخانه، کلاس های آموزشی، پاویون پزشکان و دانشجویان (رزیدنت، اینترنو) و غیره تجهیز و آماده بهره برداری است، در این اتاقها تختهای استراحت، میزهای رایانه و سلف سرویس تعبیه شده، ضمن اینکه سالن آمفی تئاتر با تجهیزات صوتی و تصویری نصب و تکمیل شده است.

ناطقی اضافه کرد: از دیگر امکانات مجموعه می توان به بخش های آموزشی و سالن آمفی تئاتر در مساحت چهار هزار و ۲۰۰ متر مربع، بخش های اداری و پشتیبانی شامل رستوران، پاویون، پارکینگ، انبار دارو، آشپزخانه، مرکز گازهای طبی، رختکن مرکزی، رستوران و پارکینگ با مساحت چهار و ۴۷۵ متر مربع اشاره کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارداشت: تختهای طبقه۱۳ از سه ماه پیش مورد بهره برداری قرار گرفته و به طورکامل راه اندازی شده اند. تخت های طبقه ۱۲ نیز به تازگی توسط همکاران جراح و اورولوژیست مورد استفاده قرار گرفته است. بدین ترتیب درحال حاضر ۱۷۴ تخت بستری به طورکامل فعال شده و ۲۵ تخت اورژانس نیز در حال فعالیت است.

ناطقی گفت: در۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ تمامی تخت های بستری فعال خواهند شد که این مهم در گرو جذب نیرو انسانی کافی بوده که این نیروها شامل پزشک، پرستار، کمک بهیار و نیروی خدماتی، پشتیبانی و اداری هستند که امیدواریم با کمک دولت، وزارت بهداشت و سازمان اداری و استخدامی کشور این مشکل نیز مرتفع شود.

وی ادامه داد: تا امروز بیش از ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری بنیاد علوی و خیرین تهیه شده است. اما همچنان معادل ۳۰درصد تجهیزات نیاز به تامین اعتبار و همکاری وزارت بهداشت، جهت خرید و راه اندازی دارد.

ناطقی همچنین با اشاره به گردشگری سلامت، گفت: در طی سالیان اخیر یکی از فرصت ها و چالش های نظام سلامت، مراجعه بیماران کشورهای همسایه به ایران برای دریافت خدمات نوین و پیشرفته پزشکی بوده، اما عدم وجود ساز و کاری مشخص و نظامند، برای ارائه خدمات پزشکی به بیماران منطقه، منجر به فراهم آمدن بستری برای سودجویی برخی افراد و موسسات خصوصی شده است.

وی تصریح کرد: افتتاح بیمارستان مهدی کلینیک با تجهیزات روزآمد، پیشرفته و هتلینگ مناسب و در ترازهای جهانیان امکان را برای دانشگاه علوم پزشکی تهران فراهم می کند تا بتواند تحت قوانین مصوب وزارت بهداشت و با تعرفه های مناسب و منصفانه اقدام به ارائه خدمات پزشکی به بیماران کشورهای همسایه و منطقه کند.

ناطقی خاطرنشان کرد: بنابراین افتتاح بیمارستان مهدی کلینیک می تواند فتح بابی برای سوق دادن بیماران بین الملل به کشور باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =