خودرو

عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: انتظار می‌رود تقاضا برای خرید خودرو از بیستم اسفند ماه افزایش پیدا کند و بازار از رکود خارج شود. همچنین افزایشی یا کاهش شدن قیمت‌ها در بازار خودرو با نرخ دلار ارتباط دارد.

به گزارش ایراسین، بازار خودرو پس از گذر از یک طوفان افزایشی و رکوردشکنی قیمت انواع خودروهای تولید داخل و وارداتی، اکنون میزبان رکود است. خریداران با نزولی شدن نرخ ارز در انتظار ریزش قیمت‌ها به سر می‌برند. درمقابل فروشندگان با توجه به انتظارات تورمی، روند بازار در هفته‌های گذشته و اتفاقاتی مانند عبور قیمت پراید از ۳۰۰ میلیون تومان، از فروش اجتناب می‌کنند. ولی وضعیت بازار در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ به چه صورت خواهد بود؟ مصطفی تورجی‌زاده، عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: بازار خودرو در رکود به سر می‌برد. ولی انتظار می‌رود وضعیت بازار از بیستم اسفند ماه به بعد تغییر کند. این احتمال وجود دارد تقاضا برای خرید خودرو در هفته پایانی اسفند ماه روند افزایشی پیدا کند و بازار از رکود خارج شود.

دلار متغیر موثر بر بازار خودرو

این عضو هیئت مدیره با اشاره به شرایط رکودزده فعلی بازار خودرو درخصوص سمت‌وسوی قیمت‌ها در هفته پایانی سال گفت: افزایشی یا کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو با نرخ دلار ارتباط دارد. باتوجه به اینکه قیمت دلار رو به پایین است، این احتمال وجود دارد وضعیت بازار تغییر کند و قیمت‌ها همراه با دلار روند کاهشی به خود گیرند.

بررسی روند قیمت‌ در بازار چهار چرخ‌ها از هم‌بستگی ناگسستنی بازار خودرو و ارز حکایت می‌کند. بازار خودرو از ابتدای سال روندی آرام و موازی با نرخ دلار را در پیش گرفته بود ولی با جهش نرخ ارز، قیمت انواع اتومبیل نیز بالا رفت؛ به‌طوری که اقتصادی‌ترین خودروی تولید داخل کانال ۳۰۰ میلیون تومان را پشت سر گذاشت. درمقابل همزمان با ریزش نرخ دلار، قیمت خودرو هم از ابتدای هفته گذشته وارد فاز کاهشی شد و قیمت اتومبیلی مانند کوییک دنده‌ای‌ اس طی یک هفته ۴۵ میلیون تومان کاهش را به ثبت رساند یا قیمت سمند سورن ۲۰ میلیون تومان افت داشته است.

واردات ناجی بازار چهارچرخ‌ها

دولت در سال جاری قدم بزرگی در راستای واردات خودرو برداشت و پس از چند سال چراغ واردات را روشن کرد. برخی از فعالان بازار خودرو، واردات را ناجی بازار می‌دانند و براین باورند واردات منجر به افزایش عرضه و کنترل قیمت‌ها می‌شود. تورجی‌زاده در این‌باره می‌گوید: مسئله واردات خودرو تاثیری بر کاهشی یا نزولی شدن بهای خودرو ندارد و عملا اتفاقی در قیمت‌ها نمی‌افتد. ولی این اقدام در خرید و فروش خودرو برای مصرف‌کنندگان اثر خواهد گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =