• ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷
  • کد خبر: 34882
  • readingTime: ۲ دقیقه
فلزات رنگی

اعلام سیاست‌های مالی فدرال رزرو برای سال جاری با ریزش بازارهای مالی جهان به ویژه بازار فلزات اساسی همراه بود. حالا با این سیاست‌ها و در کنار آن کاهش نرخ ارز در بازار آزاد احتمال کاهش تقاضا در بورس کالا برای عرضه‌های نیمه پایانی اسفندماه وجود دارد.

به گزارش ایراسین، سه‌شنبه و چهارشنبه جلسه شهادت رییس کل بانک مرکزی آمریکا برگزار شد تا پاول به سوالات منتقدان در مورد عملکرد یک‌ساله خود پاسخ دهد و از برنامه‌های اقتصادی سال آینده بگوید. سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در طول یک سال گذشته با ریزش تاریخی بازارهای مالی و قدرت‌گرفتن شاخص دلار همراه بود و بازارها پیش از روز سه شنبه و چهارشنبه با خوش‌بینی نسبت به پایان سیاست‌های انقباضی به استقبال سخنرانی پاول می‌رفتند ولی رییس بانک مرکزی آمریکا در این جلسه گفت: «سطح نهایی نرخ بهره احتمالا بالاتر از آنچیزی باشد که پیش از این تصور می‌شد.» این جمله و توضیحات پاول به معنای ادامه سیاست‌های انقباضی آمریکا طی سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

در سال ۲۰۲۲ فدرال رزرو به بهانه کنترل تورم نرخ بهره را افزایش داد و پس از هر مرحله افزایش نرخ بهره بازارهای مالی و فلزات با ریزش دست‌جمعی همراه بودند. برای مثال سهام شرکت‌ تسلا از محدود ۴۰۰ دلار تا حدود ۱۰۰ دلار ریزش کرد یا بیت‌کوین از ۶۹ هزار تا کمتر از ۱۸ هزار دلار ریخت. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار فلزات جهانی نیز پس از هر مرحله افزایش نرخ بهره با ریزش همراه بود ولی بازار فلزات پایه نسبت به بازار سهام، ارز و رمزارز مقاومت بالاتری نسبت به سیاست‌های انقباضی آمریکا نشان داد.

شهادت پاول بر ضد فلزات

بازار جهانی فلزات روز سه‌شنبه و چهارشنبه به جلسه شهادت پاول واکنش منفی نشان دادند. مس از کانال ۸۹۰۰ دلار تا ۸۷۰۰ دلار پایین آمد و روی از ۳۰۲۹ دلار تا ۲ هزار و ۲۹۰۰ دلار ریزش کرد. اگرچه ریزش قیمت‌ها در بازار فلزات اساسی کمتر از بازار سهام و جفت‌ارزها بود ولی پیش از سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا بسیاری از فعالین بازار تصور می‌کردند به دلیل اخبار مثبت چین و افزایش تقاضا، فلزات به خصوص مس به جلسه پاول واکنش منفی بزرگی نشان ندهند.

واکنش منفی بازار فلزات جهانی به سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا در حالی اتفاق می‌افتد که در طول یک سال گذشته اگرچه بازارهای مالی ریزشی بود که بازار فلزات جهانی روندی صعودی داشت. در واقع بازار فلزات جهانی هربار پس از گزارش جلسات فدرال رزرو یا افزایش نرخ بهره با کاهش قیمت مواجه می‌شد ولی در مجموع افزایشی بود، به همین دلیل خوش‌بینی‌ها به رشد قیمت فلزات جهانی همچنان ادامه دارد.

دوئل پاول و بورس کالا

افزایش تقاضا در بورس کالا طی یکی دو ماه گذشته با افزایش قیمت‌ها همراه بود ولی حالا با اصلاح قیمتی فلزات در بازار جهانی در کنار افت نرخ ارز در بازار آزاد احتمال کاهش تقاضا در بورس کالا وجود دارد. البته تغییر در فرمول قیمت‌گذاری فلزات اکنون اتفاق مهم بورس کالاست ولی با کاهش تقاضا برای عرضه‌های پایان سال احتمالا شرایط برای قیمت‌گذاری بهتر خواهد شد.

عرضه‌های ده روز ابتدایی بورس کالا از اختلاف زیاد تقاضا نسبت به عرضه حکایت می‌کند ولی در طول بازه‌های زمانی پیش از این نیز با کاهش قیمت‌های جهانی عطش تقاضا در بورس کالا نیز کنترل شده‌است. با این کاهش قیمت حتی اگر شرکت‌ها صورت‌های مالی خوب بهمن‌ماه را در اسفند تکرار نکنند ولی همچنان فروش آنها نسبت به اسفند ۱۴۰۰ بهتر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =