• ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
  • کد خبر: 34855
  • readingTime: ۴ دقیقه
سلاجقه

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امیدوارم فرهنگ محیط‌زیستی در اعماق فکر مسئولان ریشه دواند و سواد محیط‌زیستی در جامعه ارتقاء یابد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، علی سلاجقه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، امروز در همایش زبان و محیط زیست اظهار داشت: قرار است زبان فارسی که زبانی فراگیر و حاکم بر دنیا بوده را از پستو بیرون بکشیم و ادعا کنیم که این زبان ظرفیت جهانی شدن دارد همانطور که قبلا بود.

وی اظهارداشت: فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی (به عنوان منشاء و نهادی که تمام کلیدواژه های زبان از آنجا نشئت می گیرد)، مسئله محیط زیست و منابع طبیعی را در یک کتاب دیده است که اولا باید جدا باشند و دوم اینکه در این کتاب واژه زیرآب زنی را که برای محیط زیست آورده است شاید در بخش روزمره معنا داشته باشد اما محیط زیستی ها زیرآب زن نیستند، البته این باب مزاح بود اما باید در انتخاب واژه ها دقت کرد و انتظار داریم محیط زیست و منابع طبیعی کشور در زیرساخت ها تفکیک شوند.

وی ادامه داد: زبان، مولد اصلی کلیدواژه ها است، زبان گوشتی می تواند دنیا را به هم بریزد یا در کنار هم قرار دهد، می تواند ملتی را کنار هم قرار دهد و یا جدا کند، بنابراین زبان در تمام ابعاد زندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سلاجقه افزود: بحث زبان با محیط زیست آغاز شد آن زمان که پیشینان ما غارنشینی را آغاز کردند و حتی زمانی که انسان به زمین آمد در همان ابتدای کار با حیوانات، درختان و رودخانه ها مواجه شد، زبان را با اشکال الهام گرفته از طبیعت آغاز کرد، در واقع شکل گیری زبان از طبیعت و محیط زیست نشات گرفته است، همه ابعاد حیات را محیط زیست در بر می گیرد، فرهنگ ما هم نشات گرفته از محیط زیست است، به عنوان مثال رفتار مناطق مختلف کشور را با هم مقایسه کنید می بینید که تحت تاثیر محیط زیست منطقه شکل گرفته است مثلا ساکنان نقاط مرکزی کشور انسان های مقاومتری هستند چون در مقابل مولفه های محیط زیستی سخت‌تری قرار دارند اما مردم شمال آن سرسختی را ندارند چون محدوده تغییرات اقلیمی آنها کمتر است.

وی اظهارداشت: مسئله جالبی که می توان به آن توجه کرد توجیه صدای حیوانات است، مثلا اگر روباه یک صدایی درآورد اهالی یک روستا می گویند که حتما امشب فردی می میرد، اگر صدایی با نت دیگری در آورد می گویند باران خواهد بارید، در واقع روستاییان یافته های خود را بر اساس طبیعت تطبیق می دهند.

رییس سازمان حفاظت محیطزیست گفت: مقام معظم رهبری می فرماید زبان علم دنیا باید زبان فارسی باشد، بعد از رنسانس همه چیز تغییر کرد در واقع تمام داشته های اندیشمندان ما را غرب تجربه کرد و بعد از ترجمه به عنوان منابع اصلی خودش قرار داد و حالا همان ها را به خورد ما می دهد، چرا زبان فارسی که چنین گستره جغرافیایی را در تاریخ به خود اختصاص داده بود الان به اینجا رسیده است ؟ البته گاهی خودمان هم برای یک کلیدواژه سردرگم می شویم ، برای یک واژه در فارسی چند اصطلاح داریم که باید یک جایی یک کاسه شوند.

وی افزود: اینکه قرار باشد در این زمینه رشته ای راه اندازی شود، اعلام کنید ما آمادگی همکاری داریم، اگر احساس می کنید که این نیاز در جامعه امروز وجود دارد و راه اندازی چنین رشته ای می تواند به فرهنگ سازی محیط زیست کمک کند آماده همکاری هستیم، علم و آموزش رکن اصلی سازمان محیط زیست کشور است اگر در این زمینه خوب کار کردیم در زمینه سواد محیط زیستی موفق خواهیم بود.

سلاجقه تاکید کرد: زیباترین کلمات مربوط به محیط زیست است وقتی رفتار شناسی یک حیوان را برای مردم توضیح می دهیم می بینیم که نسبت به علم محیط زیستی و تنوع زیستی حساس هستند، تنوع زیستی ما مبتنی بر تنوع زبانی ما است، این مساله چه در خرده فرهنگ ها و چه فرهنگ های کلان ما اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: بیاییم نسبت به هویت و ایرانی بودن خود حساس باشیم، چرا زبان انگلیسی و با چه سیاست استعماری به زبان رایج دنیا تبدیل شد، زبان فارسی که قدرت جهانی داشت الان در کجا قرار گرفته است ؟ اما ما تلاش می کنیم که به دنیا هویت خود را نشان دهیم.

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: مسائل محیط زیستی به زبان ساده نوشته شود و ما هم در تالیف و انتشار آنها کمک می کنیم، خیلی از ضرب المثل های فارسی بحث محیط زیست است که می توانیم جمع آوری کنیم ، امیدوارم فرهنگ محیط زیست اولا در اعماق فکر مسوولان ریشه دواند و دوم سواد محیط زیستی در جامعه ارتقاء یابد.

همایش زبان و محیط زیست در راستای ایجاد فرهنگ و رفتار محیط زیستی بر پایه تمدن و ادبیات ایرانی - اسلامی و با هدف تشریح نقش زبان و ادبیات فارسی در ارائه پیام های محیط زیستی موثر بر مخاطب برگزار می شود.

دیوارنویسی شهری از منظر زبان شناسی اجتماعی - زیست محیطی، زمین و زبان: نگاهی به تبلیغات زیست محیطی جهان، زبان و محیط زیست: نگاهی به کارکردهای زبان شناسی زیست محیطی محورهای این همایش است همچنین نگاه ویژه به زبان فارسی به عنوان بستر انتقال مفاهیم فرهنگی و ترویجی حوزه محیط زیست، تبیین نقش زبان و ادبیات فارسی در ارائه مفاهیم نوین جهان و معرفی کارکردهای شناختی زبان و ادبیات فارسی در معرفی مفاهیم پیشرفت پایدار اهداف آموزشی همایش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =