• ۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
  • کد خبر: 34522
  • readingTime: ۳ دقیقه
سهام عدالت

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی در خصوص واریز بخش دوم سود سهام عدالت گفت: منتظر واریز سود شرکت های بورسی هستیم، هر زمان این شرکت‌ها سودهایشان را واریز کنند، دو سه هفته بعد ما سودهای سهام عدالت را واریز می کنیم.

به گزارش ایراسین، آخر پاییز بود که در مرحله اول پرداخت سود سهام عدالت بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان سود به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شد.

براساس مصوبه شورای عالی بورس، سود سهامداران مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت از چهارشنبه ۳۰ آذرماه امسال توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار به صورت متمرکز، با توجه به سود تقسیم شده عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، پرداخت شد. مجموع سود سبد سهام عدالت بالغ بر ۶۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از دو برابر شده است.

سال گذشته کل سود سهامداران سهام عدالت در اسفندماه پرداخت شد، اما در سال جاری با مصوبه شورای عالی بورس و با دریافت مبالغ سود از شرکت‌ها، قرار شد که این سود در دو مرحله پراخت شود؛ که مرحله اول از ۳۰ آذر ماه امسال طی چند روز پرداخت شد.

در مجموع ۱۲ شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت بخشی از سود و ۱۱ شرکت کل سود مشمولان سهام عدالت را پرداخت کردند تا شرایط برای واریز سود علی‌الحساب در پایان آذرماه جاری مهیا شود. سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب در مرحله اول دریافت کردند.

سود مرحله دوم چه زمانی پرداخت می شود؟

"سهامداران اواخر امسال یا حداکثر اوایل سال آینده منتظر دریافت سود سهام عدالت باشند" این خبر را دی ماه امسال سخنگوی کانون سهامداران عدالت داد. با وجودی که در حال نزدیک شدن به نیمه اسفندماه هستیم اما هنوز خبری از پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت نیست.

محمود حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی در خصوص واریز بخش دوم سود سهام عدالت گفت: ما منتظر واریز سود شرکت های بورسی هستیم، هر زمان این شرکت ها سودهایشان را واریز کنند، دو سه هفته بعد ما سودهای سهام عدالت را واریز می کنیم.

وی ادامه داد: خیلی از شرکت ها مجمع خود را برگزار کردند اما چون ۸ ماه برای پرداخت سود فرصت دارند، سودی به ما واریز نکرده اند، ما نیز باید منتظر باشیم.

فرصت ۸ ماهه شرکت های بورسی برای پرداخت سود

یک منبع آگاه نیز در این باره گفت: شرکت سپرده گذاری مرکزی هفته گذشته به شرکت ها نامه زده است و از آنها خواسته تا سودهایشان را واریز کنند تا شرکت سپرده گذاری مرکزی بتواند سود سهام عدالت را برای مردم واریز کند اما با وجود گذاشتن سررسید برای انجام این کار، هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است و شرکت ها حاضر به واریز سود سالانه مجمع به شرکت سپرده گذاری نیستند.

به گفته وی، شرکت سپرده گذاری مرکزی با سازمان بورس رایزنی هایی در این خصوص انجام داده تا این سازمان نیز به شرکت های بورسی فشار بیاورد که تا نیمه اسفندماه سود مجمع را واریز کنند تا شرکت سپرده گذاری مرکزی بتواند تا اواخر اسفندماه بخش دوم سود سهام عدالت را به سهامداران واریز کند. البته طبق آخرین اطلاعات دریافتی ما، چون شرکت سپرده گذاری مرکزی آخر پاییز بخش اول سود سهام عدالت را پرداخت کرده، قرار بود که اواخر امسال یا اوایل سال آینده بخش دوم پرداختی ها انجام شود اما طبق گفته منبع آگاه، سودها اوایل سال آینده واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق قانون تجارت شرکت های بورسی تا ۸ ماه فرصت دارند تا سود خود را پرداخت کنند، برخی شرکت ها مجامع خود را اواخر خرداد و تیر برگزار می کنند لذا باید تا آخر سال سود را به شرکت سپرده گذاری مرکزی پرداخت کنند. اما مجامع برخی شرکت ها آذرماه یا شهریور ماه برگزار می شود اما این شرکت ها از آنجا که پول هنگفتی نصیبشان می شود سعی می کنند پول ها را تا آخرین فرصت نگه دارند و آخرین لحظه پرداخت کنند. البته نمایندگان مجلس قرار است به یک توافق و جمع بندی برسند تا مدت ۸ ماهه به ۳ ماه تقلیل یابد. چون قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۶ است و شرکت ها با استناد به این قانون سودهای میلیاردی را تا آخرین لحظه نزد خود نگه می دارند. البته معضل اصلی این است که اکثر شرکت ها سودهایشان را به شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز می کنند اما تنها سود سهام عدالت را واریز نمی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =