اجلاس حکام آب

نماینده و مدیر بخش علوم آبی یونسکو در سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) گفت: حکمرانی آب باید بر اساس علم و سازگاری و ایجاد تاب آوری در برابر تغییرات اقلیمی پیش رود.

به گزارش ایراسین، ابو امانی امروز در سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری اظهار داشت: یونسکو حوزه‌های اولویتی خود را مشخص کرده که تمامی اینها با هم در ارتباط هستند؛ همچنین برنامه راهبردی اتخاذ و ۳۴ برنامه در چارچوب آن نیز تعیین شده است.

وی ادامه داد: باید همه تغییرات اقلیمی را مهار کرده و سازگاری ایجاد و همه مسائل مرتبط را سازماندهی کنیم. لازم است فناوری‌های جدید مانند کنترل از راه دور و دیگر فناوری‌ها مورد استفاده قرار گیرند تا درک بهتری از علوم آبشناسی داشته باشیم.

ابو امانی افزود: لازم است آلودگی هوا، خشکسالی و دیگر موارد را بررسی کرده و به شکل جامع جلو برویم. اعضای شورا باید با هم همکاری کرده و اطلاعات خود را در خصوص مدیریت آب هم‌رسانی کنند.

نماینده یونسکو گفت: حکمرانی آب باید بر اساس علم و سازگاری و ایجاد تاب آوری در برابر تغییرات اقلیمی پیش برود. اگر کشورهای عضو به این عناصر توجه داشته باشند و بر اساس مباحث علمی و به طور هماهنگ عمل کنند می توانند تاب آوری خود را ارتقا دهند.

وی با بیان این که از تمامی دانشمندانی که با ما می‌خواهند کار کنند استقبال می کنیم، افزود: حوزه‌های بسیار مهمی در آبشناسی داریم که باید روی آنها تمرکز و آنها را اجرایی کنیم؛ برخی فعالیت‌ها مستقیما به مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری مرتبط است و باید تشریک مساعی کنیم. این مرکز در سطح جهانی می‌تواند کمک کند به ویژه باید بخشی از گروه کاری آن باشیم.

وی گفت: این مرکز می‌تواند دست کم در حوزه کارگروه آب و محیط زیست ایفای نقش کند و در منطقه بازیگر کلیدی باشد. کشورهای عضو می‌توانند با همکاری همدیگر چالش‌ها را شناسایی و منابع ارزشمند آب را حفظ کنند.

نماینده یونسکو ادامه داد: مرکز می‌تواند نقش مشورتی برای دولت‌های عضو ایفا کرده و برخی مسایل را برای آنها برجسته و در منطقه ایجاد ظرفیت و امکانات کند.

وی با اشاره به برگزاری نشست آتی آب در نیویورک اظهار داشت: نشست دوم آب در نیویورک نشست خیلی مهمی است که بعد از چندین دهه برگزار می‌شود. در این کنفرانس کشورهای عضو می‌توانند صدایی داشته باشند و اعضای کلیدی یونسکو می‌توانند در آن خیلی ایفای نقش کنند.

ابو امانی گفت: این نشست می‌تواند منجر به تغییراتی در رویکردهای ما شود و ما باید برای اتخاذ رویکردهایی که می‌تواند به چالش‌های آب بپردازد اقدام کنیم و باید ساز و کار بین دولت‌ها اتخاذ شود تا همکاری‌ها تعمیق بخشیده شود.

نماینده یونسکو گفت: مقوله آب در زندگی ما مغفول مانده است و فراموش کرده‌ایم که چگونه از منابع آب زیرزمینی بدون این که آنها را به مخاطره بیاندازیم استفاده کنیم و نیازمند مدیریت آب بویژه در زمینه آب‌های سطحی هستیم.

وی افزود: باید به خلاء بین منابعی که انسان‌ها در حوزه منابع آب دارند، توجه کنیم. وزارتخانه‌ها تلاش می‌کنند با تخصص‌هایی که در حوزه منابع انسانی دارند این ظرفیت‌ها را در داخل کشورهای خود ایجاد کنند.

ابو امانی گفت: یونسکو بر ابتکار استفاده از آب و ظرفیت‌های آن تاکید دارد و ما بر از بین رفتن این خلاها تاکید داریم و بدون منابع انسانی نمی‌توانیم اهداف توسعه را محقق کنیم.
وی همچنین در پیامی انتقادی گفت: نیازمند مدیریت دولتی هستیم. دولت‌ها نقش مهمی در مدیریت آب ایفا می‌کنند. هنوز با این وجود خلاء بزرگی در حوزه مدیریت آب وجود دارد.

حکمرانی آب باید بر اساس علم و تاب آوری در برابر تغییرات اقلیمی پیش رود

اعلام آمادگی ایران برای کمک به کشورهای منطقه در سازگاری با اقلیم

مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری امروز در سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری اظهار داشت: از آنجایی که این اجلاس کار خود را از ۵ ماه قبل آغاز کرده است، در خصوص راهبردهای ملی سازگاری با تغییر اقلیم در ارتباط با چالش آب،پیش نویس طرحی تهیه شده است.

محمد حاج رسولی ها خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست‌های بومی ایران، ما در دولت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در حال پیاده سازی این راهبردها برای کشور هستیم و اگر دیگر کشورها تمایلی در این زمینه داشته باشند، آمادگی داریم از تیم متخصص در اجرای این دوره به کشورهای منطقه کمک کنیم؛ در راستای همین محورها ۸ دستور کار ارائه خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۳ با توجه وقوع سیلاب‌های مخرب اخیر در جهان، کتابی در خصوص مدیریت جامع سیلاب به صورت ملی در دست تدوین است که جهت بهره‌برداری ارائه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =