دلار صرافی

براساس آخرین بخشنامه بانک مرکزی هر ایرانی سالانه امکان خرید ۵ هزار یورو به قیمت بازار متشکل ارزی از صرافی‌ها یا شعب ارزی بانک‌ها را دارد. قیمت یورو یا دلار سهمیه‌ای کمتر از بازار آزاد است و سودی چند میلیون تومانی برای خریداران در پی دارد ولی بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد خرید ارز سهمیه‌ای آسان نیست، زیرا به دلیل حجم تقاضا متقاضی باید ساعت‌ها در صف منتظر بماند.

به گزارش ایراسین، رییس کل جدید بانک مرکزی ماه گذشته از فروش ۵ هزار یورو ارز سهمیه‌ای به متقاضیان خبر داد. قیمت ارز مسافری یا سهمیه‌ای روزانه در سامانه متشکل ارزی به آدرس ice.ir اعلام می‌شود و همیشه کمتر از بازار آزاد است. برای مثال وقتی نرخ یورو در بازار متشکل ارزی ۴۷ هزار و ۷۰۰ تومان بود، در بازار آزاد حدود ۵۰ هزار تومان معامله می‌شد. سود بیش از ۱۰ میلیون تومانی خرید ارز از صرافی و فروش آن در بازار آزاد واسطه‌ها را نیز وارد گود کرد تا کارت ملی مردم عادی را برای دریافت ارز سهمیه‌ای تا ۵۰۰ هزار تومان اجاره کنند ولی با اوج گرفتن نرخ دلار در بازار آزاد طی هفته‌های گذشته حالا دیگر دریافت ارز سهمیه‌ای آسان نیست.

صف خرید ارز سهمیه‌ای از صرافی‌های منتخب از چند ساعت قبل از بازگشایی آغاز می‌شود. برای مثال اگر صرافی ساعت ۱۰ صبح آغاز به کار می‌کند افراد حاضر در صف مدعی‌اند از ساعت ۱ بامداد جلوی صرافی آمده‌اند. روز چهارشنبه گذشته، نفر اول صف یکی از صرافی‌های اصفهان به خبرنگار ایراسین گفت: «دیشب از ساعت ۳:۳۰ دقیقه صبح اینجا آمدم و اسم نوشتم.» هر شب وقتی نفر اول جلو بانک یا صرافی می‌آید، روی یک کاغذ نام خود را یادداشت می‌کند و بقیه افراد نیز پس از آن نام‌نویسی می‌کنند. نفر اول صف روز یکشنبه نیز به خبرنگار ایراسین گفت:«فکر می‌کردم شلوغ باشد از ساعت ۱ نصف شب آمدم، تا ساعت ۲ کسی نیامد ولی ۲۰ نفر اول همگی قبل از ساعت ۵ صبح اینجا بودند.» متقاضیان خرید ارز سهمیه‌ای پس از حضور جلو صرافی نام و کد ملی خود را روی کاغذ می‌نویسند و تا زمان بازگشایی صرافی داخل ماشین منتظر می‌مانند.

نام نویسی برای متقاضیان تا ساعت ۱۰ صبح ادامه دارد ولی منتظران در صف مدعی‌اند به نفر بیستم یا شاید سی ام به بعد ارز سهمیه‌ای نمی‌رسد. یکی از این افراد که روز چهارشنبه هفته گذشته نفر سوم بود، گفت:«روز دوشنبه ساعت ۱۰ اینجا بودم ولی ارز تمام شد، روز سه شنبه ساعت ۵ صبح آمدم و نفر ۳۵ بودم ولی باز هم ارز نرسید به همین دلیل دیشب ساعت ۳:۳۰ دقیقه اینجا بودم.» متصدیان صرافی نیز اگر چه راضی به گفت‌وگو نمی‌شوند ولی مدعی‌اند هر روز سهمیه‌ مشخصی دلار برای توزیع تعلق می‌گیرد که به نفرات اول صف می‌رسد. سهمیه‌ها مشخص نیست، یک روز تا نفر بیستم ارز دریافت می‌کند و روز دیگر تا ۳۵ نفر نیز ارز می‌گیرند.

صف نشینان پس از بازگشایی صرافی باید منتظر آغاز توزیع ارز باشند. آنها مدعی‌اند بعضی از روزها ارز سهمیه‌ای حتی تا ساعت ۱۲ نیز توزیع نشده‌است، با این اوصاف متقاضیان باید یک نصف روز خود را برای این کار خالی کنند. میزان ارز سهمیه‌ای نیز به حجم ارز صرافی بستگی دارد. گاهی به دلیل تقاضا پایین ۵ هزار یورو توزیع می‌شود و در مواردی ارز کمتری به حاضرین در صف می‌رسد.

هر روز قبل از ظهر پرونده توزیع ارز سهمیه‌ای آن روز بسته خواهد شد و ۲۰ تا ۳۰ نفر موفق به خرید ارز سهمیه‌ای می‌شوند. یکی از خریداران ارز به خبرنگار ایراسین گفت:«مثل یک شیفت شب کاری بود، سه روز پشت سر هم مرخصی گرفتم و اینجا آمدم، مدام استرس داشتم که مبادا امروز هم ارز نرسد.» خریداران ارز سهمیه‌ای پس از حدود ۱۰ ساعت صف نشینی ارز خود را دریافت می‌کنند و هرکدام به یک سمت می‌روند. گفت‌وگو با آنها نشان می‌دهد تقریبا نصف آنها همان روز ارز سهمیه‌ای را در بازار آزاد می‌فروشند، بخش کمی قصد استفاده برای مسافرت دارند و بخشی از آنها نیز تصمیم دارند ارز را به عنوان دارایی سرمایه‌ای نگه دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =