معدن

استاندار آذربایجان‌غربی از اجرایی شدن فاز نخست سلب صلاحیت از بهره‌برداران ضعیف معادن این استان خبر داد.

به گزارش ایراسین، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی ضمن بیان مطلب فوق گفت: در این مدت، موانعی که در روند توسعه سرمایه‌گذاری در استان وجود داشت، شناسایی شد و با انجام هماهنگی‌ها و اقدامات لازم با مجموعه‌های ذیربط، تمام مطالبات مدنظر و مورد نیاز سرمایه‌گذاران، در اختیارشان قرار می‌گیرد. این اتفاق بزرگی بود که برای نخستین مرتبه در استان رقم خورد و سرعت خدمات به سرمایه‌گذاران افزایش یافت.

آذربایجان غربی، یکی از قطب‌های معدنی کشور است

وی در ادامه افزود: استان آذربایجان غربی در بخش معدن، یکی از قطب‌های معدنی کشور به حساب می‌آید زیرا ۵۲ ماده معدنی شناخته شده در این استان وجود دارد.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه خوشبختانه رویکرد دولت سیزدهم توجه ویژه‌ به توسعه معادن کشور است، اضافه کرد: از سوی مجموعه‌های ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی، ۱۸ هزار کیلومترمربع از پهنه‌های معدنی ۷ شهرستان جنوب این استان مورد مطالعه دقیق قرار گرفت. خوشبختانه این مناطق، بسیار پرظرفیت است که در بحث طلا (معادن طلا در تکاب که ۳۸ درصد شمش کشور را تولید می‌کند)، مس و سایر مواد معدنی، یک تحول و انقلاب خوب در شناسایی پهنه‌ها و نقاط امیدبخش صورت گرفته که نخستین گام در بحث توسعه معادن است.

وی اضافه کرد: در این استان، برخی مواد معدنی وجود دارد که در خاورمیانه بی‌نظیر است. به‌طور مثال، از نظر کمی و کیفی بزرگترین ذخایر معادن تتانیوم را در خاورمیانه داریم که از نظر عیار، میانگین ۷.۵ تا ۸ درصد بوده و مزیت بسیار خوب است.

معتمدیان با اشاره به اینکه براساس برنامه شورای‌عالی معادن استان، مراحل چندگانه‌ای برای معادن تعریف شده است، تاکید کرد: در مرحله نخست انجام مطالعات و اکتشافات صورت می‌گیرد که به‌خوبی در حال انجام است و مرحله دوم، به واگذاری پهنه به بخش‌های خصوصی، بخش‌های دولتی، تعاونی‌ها و بخش‌های حاکمیتی مربوط می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه جاهایی که معادنی در گذشته بوده و راکد شده، نیز شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: اهلیت سنجی بهره‌برداران از معادن این استان در دستور کار قرار دارد و در این راستا فاز نخست سلب صلاحیت از بهره‌برداران ضعیف معادن اجرایی شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به توسعه معادن کشور است، افزود: اهلیت سنجی بهره‌برداران از معادن این استان در دستور کار قرار دارد و در این راستا فاز نخست سلب صلاحیت از بهره‌برداران ضعیف معادن اجرایی شده تا افراد جدید با انرژی و توان مضاعف در بخش فعالیت کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: کسانی که به هر دلیلی صلاحیت علمی، مالی و تخصص کافی برای بهره‌برداری از معادن نداشتند و سال‌ها با عملکرد ضعیف سبب راکد ماندن بهره‌برداری از معادن شده بودند، شناسایی و توسط وزارت صمت و استفاده از قوانین مقررات، سلب صلاحیت شده و در اختیار کسانی که اهلیت کار را داشته باشند، قرار می‌گیرند.

معتمدیان با اشاره به اینکه در استان هم زمان با بحث توسعه معادن، بحث فعال کردن واحدهای راکد معدنی و فرآوری محصولات که مهمترین بخش آن است، دنبال می‌شود، گفت: سهم اشتغال استان در بحث معدن، کمتر از یک‌درصد است، لذا هر بخشی (خصوصی یا دولتی) که قصد فعالیت در معادن استان را دارد، می‌بایست در موضوع فرآوری و ایجاد صنایع فراوری در استان هم برنامه‌ریزی کند؛ اتفاقی که در زمینه‌های ارزش افزوده، ایجاد درآمد و بویژه در ایجاد اشتغال در استان، اثرگذار خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =