• ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
  • کد خبر: 33816
  • readingTime: ۲ دقیقه
کوره بلند

با شروع سال جدید میلادی و پایان تعطیلات ابتدای سال، بسیاری از فولادسازها در سراسر دنیا، به طور جدی‌تری کار خود را آغاز کردند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین: در سه ماه آخر سال میلادی، بسیاری از فولادسازان به‌ویژه فولادسازان اروپایی با چالش‌های زیادی روبرو بودند. از طرفی بازارهای جهانی با نوسانات قیمت، عرضه و تقاضا همراه بود و از طرف دیگر موضوع محدودیت‌های انرژی و افزایش قیمت آن باعث خاموش شدن بسیاری از کوره‌ها شد.

البته در این بین جنگ اوکراین و روسیه نیز مزید بر علت شد چرا که سهم اوکراین از بازار جهانی چیزی در حدود ۲۱ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ بود که این عدد با کاهش بیش از ۷۰ درصد به ۶.۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ رسید. اوکراین در آخرین رتبه‌بندی‌ها، در جایگاه بیست و سوم بین کشورهای تولیدکننده در دنیا قرار داشت که در سال ۲۰۲۲ به رتبه ۲۵ تنزل پیدا کرد. روسیه نیز با تولید حدود ۷۷ میلیون تن محصولات فولادی و کاهش ۷.۲ درصدی در سال ۲۰۲۲ کماکان در رتبه پنجم قرار دارد که همین موضوع باعث عدم توازن میان عرضه و تقاضا در بازار شده است. علاوه براین، چالش انرژی به خاطر تحریم‌های اروپا علیه روسیه، و اقدام متقابل روسیه علیه اروپا، گریبانگیر اروپایی‌ها شد.

به همین علت بسیاری از نامداران صنعت فولاد دنیا مجبور شدند تا خطوط تولید خود را تعطیل نموده که تعادل بازار، به خاطر این شرایط عملاً از بین رفته و موجب افزایش قیمت‌ها به خاطر کاهش عرضه شد.

اما با پایان تعطیلات سال نوی میلادی، کاهش برودت هوا و افزایش قیمت‌ محصولات فولادی، تعدادی از کوره‌های خاموش شده در پایان سال گذشته دوباره آغاز به کار کردند. به طور نمونه SSAB در فنلاند یک کوره بلند با ظرفیت تولید ۱.۳ میلیون تن فولاد خام، یک کوره بلند با ظرفیت ۲۲۰۰ متر مکعب در اتحادیه اروپا، یک کوره بلند با ظرفیت ۳۰۰۰ متر مکعب در اسپانیا و یک کوره بلند ۵۰۰۰متر معکبی در ژاپن در روزهای گذشته فعال شدند.

البته روند از سرگیری تولید در نقاط دیگر دنیا نیز ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد خام در آسیا با افزایش تولید چین و ژاپن تا پایان ماه مارس روندی افزایشی داشته باشد. علاوه بر این دو کشور، ویتنام نیز طی یک یا دو ماه آینده، سه کوره بلند را با ظرفیت تولید روزانه ۱۰هزار تن فولاد خام از سر خواهد گرفت.

این میزان افزایش تولید باعث ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا شده و به مرور از رشد قیمت‌ها جلوگیری کرده و آن را کاهش می‌دهد. همچنین با افزایش صادرات از مبادی تولید، روند کاهشی تا رسیدن به سطح تعادل قیمت‌ها ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، در سال ۲۰۲۲، چیزی حدود یک میلیارد و۹۰۰ میلیون تن فولاد در کل دنیا تولید می‌شود که این میزان نسبت به سال گذشته، ۴.۲درصد، کاهش داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =