• ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
  • کد خبر: 33706
  • readingTime: ۱ دقیقه
آلومینیوم

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تکمیل برنامه‌های زنجیره تامین آلومینیوم در کشور، ایران را به رتبه ۱۸ تولیدکننده شمش آلومینیوم در جهان تبدیل کرده است.

به گزارش ایراسین به نقل از بازار، علی مظفری گفت: در ایران سه کارخانه اصلی تولید شمش آلومینیوم را در بازار سرمایه وجود دارد که شامل کارخانه آلومینیوم ایران، شرکت آلومینیوم المهدی و شرکت آلومینیوم جنوب است که این شرکت‌های بورسی، ظرفیت تولید حدود ۷۵۰ هزار تن آلومینیوم را در سال دارند.

وی افزود: این شرکت‌ها برای اینکه بتوانند طرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن آلومینیوم را در سال تولید کنند، نیاز به ماده اولیه آلومینا به میزان ۱.۳ دهم تن دارند.

این کارشناس گفت: حاشیه سود عملیاتی شرکت‌های بزرگ آلومینیوم در ایران، بین ۸ تا ۱۰ درصد است.

مظفری دلیل اصلی حاشیه سود کم شرکت‌های آلومینیوم را کاهش ساخت و ساز و رکود حاکم بر صنعت ساخت و ساز دانست و گفت: همچنین حدود ۴۰ درصد از ظرفیت تولید شرکت‌های آلومینیومی ایران در سال جاری نیز کاسته شده است.

این کارشناس در پایان تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد که ۲۵ درصد قیمت تمام شده تولید آلومینیوم مربوط به انرژی است که با توجه به اینکه کشور ما دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است؛ لذا می‌طلبد که تدبیر و برنامه ریزی‌های مقتضی برای ارتقای جایگاه کشور در صنعت آلومینیوم انجام گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =