• ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
  • کد خبر: 33586
  • readingTime: ۲ دقیقه
تربیت نیروی کار

به اعتقاد کارشناسان حل مشکل اشتغال کشور بدون آموزش نیروی کار متخصص و ماهر امکان‌پذیر نیست و ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار و رشته دانشگاهی فارغ التحصیلان نقش موثری در اشتغال پذیری و ورود آنها به بازار کار دارد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، مهارت‌های فنی و حرفه‌ای از جمله ضروریات رشد و توسعه اقتصاد است و در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد نقش دارد. به همین منظور ارائه آموزش‌های فنی و حرفه ای امکان بهره‌برداری مناسب از منابع انسانی را فراهم و توانایی لازم برای راهیابی به بازار کار و ایجاد اشتغال پایدار را به وجود می آورد.

از نگاه کارشناسان بازار کار، یکی از دلایل بیکاری در جامعه فقدان مهارت مورد نیاز بازار کار از سوی فارغ التحصیلان و جویندگان کار است و بر همین اساس ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار و رشته دانشگاهی فارغ التحصیلان نقش مهم و بسزایی در ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش اموختگان دارد.

همسو کردن آموزش‌های نظری وعملی این امکان را برای فرد آموزش دیده فراهم می‌کند تا علاوه بر شناسایی نیازهای بازار، امکان بیشتری برای انجام فعالیتهای اقتصادی و جذب در بازار کار داشته باشد.

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر توسعه نهضت مهارت‌افزایی در گام دوم انقلاب اسلامی‌ معتقد است به جای مدرک دادن باید هنر و مهارت آموخته شود.

وی احیای نظام استاد شاگردی با محوریت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و دانشجویان را مورد تاکید قرار داده و توسعه نهضت مهارت‌افزایی را موجب گره‌گشایی از معضل بیکاری می‌داند.

در حال حاضر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اجرای طرح آموزش در محیط واقعی کار را در دستور کار دارد که به اعتقاد مرتضوی اجرای طرح استادشاگردی و آموزش در محیط واقعی کار می‌تواند در اشتغال پذیری جوانان موثر باشد و به جذب آنها در بازار کار کمک کند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حل مشکل اشتغال کشور بدون آموزش نیروی کار متخصص و حرفه‌ای امکان‌پذیر نیست بر همین اساس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به ساماندهی آموزش مهارتی در کشور شده است.

اخیرا تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) با هدف تامین نیروی ماهر و متخصص مورد نیاز صنایع و تربیت مربیان و استادان مهارت محور در واحدهای دانشگاهی به امضا رسید.

بی تردید با توجه به هزینه‌بر بودن آموزش نیروی‌های ماهر در حین کار و نبود نیروی ماهر در صنعت، روی آوردن مراکز نظام آموزشی به مهارت‌آموزی می‌تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.

در حال حاضر مهارت،‌ حلقه مفقوده بین دانش و صنعت است و برای مبارزه با ضعف مهارت در کشور باید نهضت مهارت آموزی در جامعه فراگیر شود تا جوانان جوای کار فاقد مهارت از طریق آموزش های مهارتی بتوانند جذب بازار کار شوند.

سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای به عنوان متولی ارائه آموزش‌های مهارتی با داشتن بیش از ۶۴۰ مرکز آموزش دولتی، ۵۴۰۰ مرکز جوار کارگاهی و ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای همگام با استانداردهای ملی و بین المللی، رسالت ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر را برعهده دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =