پیمان پاک

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال صادرات غیرنفتی کشور به ۵۲ میلیارد دلار خواهد رسید که این آمار برای نخستین بار برای کشور ثبت می‌شود.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، علیرضا پیمان پاک در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم و مورد تاکید دولت سیزدهم فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و تجاری بوده است، تصریح کرد: بر همین اساس، استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی برای کشور خروجی و آمارها امیدوارکننده و اثربخش به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته شاهد رشد ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی بودیم، خاطرنشان کرد: در ۱۰ماهه امسال ۴۵.۳ میلیارد دلار صادرات دست یافتیم که رشد ۱۷.۷ در ارزش و سه درصدی در وزن را به ثبت رسانده است.

وی با تاکید بر اینکه این آمار بالاترین رکورد تجاری کشور بوده است، بیان کرد: تا پایان امسال به ۵۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دست خواهیم یافت که برای نخستین بار رقم زده خواهد شد.

پیمان پاک تاکید کرد: با وجود مشکلات فراوان مانند آزادسازی نرخ ارز، حذف ارز ترجیحی، معضل کمبود انرژی و قطعی برق صنایع، جنگ سوریه و اوکراین، کاهش قیمت محصولات فلزی و اخلال در سفر هیات‌های تجاری به دنبال اغتشاشات ماه‌های اخیر، صادرات غیرنفتی با همراهی تجار و فعالان اقتصادی پیشرفت داشت و آمارها امیدوارکننده بودند.

وی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت عهده‌دار رفع موانع، ایجاد زیرساخت‌ها و تسهیلگری است که در یک سال گذشته در زمینه توسعه بازار و فعال کردن ظرفیت‌های مختلف فعال شده و برگزاری نمایشگاه‌ها رویه خوبی بود که در این مدت رخ داد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره از شناسایی بازارها بر اساس تنوع بخشی هدف، تصریح کرد: پنج بازار چین، عراق، ترکیه، امارات و هند ۶۰ درصد تجارت کشور را به خود اختصاص داده است که با تمرکز بر ظرفیت بازارهای قاره آفریقا، آمریکای لاتین و شرق آسیا می‌توانیم تنوعی در بازارهای هدف ایجاد کنیم تا آمار تجاری افزایش گسترده‌تری داشته باشد.

وی افزود: ظرفیت‌هایی با کشورهای هدف شامل بازارهایی که در تقابل سیاسی با ایران نیستند و آمادگی و ظرفیت تامین نیازهای دو طرف وجود داشته باشد مورد توجه قرار گرفته است، زیرا پیش از این مغفول مانده‌اند.

پیمان پاک با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، اظهار داشت: در مرحله دوم تقویم تدوین شده به تشکل‌ها اطلاع‌رسانی شد که با مدیریت مناسب اقدام به برگزاری کردند که نمونه موفق آن را در نمایشگاه خودرو روسیه با حضور بیش از ۴۰ شرکت و ۷۰۰ میلیون دلار قرارداد شاهد بودیم و این روند با برگزاری رویدادهای پزشکی، صنایع غذایی و پوشاک ادامه یافت.

پیمان پاک تصریح کرد: از دیگر راهکارهای توسعه تجارت کشور اعزام و پذیرش هدفمند هیات‌های تجاری بود که با ۶۰ هیات تجاری از کشورهای آفریقایی با همکاری اتاق‌های بازرگانی به اهداف رسید.

وی افزود: همچنین برقراری ارتباط میان پلتفرم‌های ایران با کشورهای مقصد، با معرفی تجار به یکدیگر توسعه تجارت را رقم می‌زند که این روند اکنون در ارتباط با فعالان اقتصادی چین، روسیه، عمان و اروپای شرقی ارتباط پلتفرم‌ها برقرار شده که نتایج خوبی داشته است و در آینده بیشتر هم می‌شود.

راه‌اندازی مراکز تجاری در کشورهای هدف

رییس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به راه‌اندازی مراکز تجاری در کشورهای هدف، تاکید کرد: پیش از این انتقادهایی مبنی بر نادیده گرفتن بخش خصوصی در جایگاه رایزن بازرگانی وجود داشت، اما طی یک سال گذشته با صدور پروانه موقت تجاری این مهم نیز به سرانجام رسید که عملکرد هر کدام نیز پایش می‌شود.

وی در خصوص انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت، ثبت‌نام‌ها نسبت به دوره‌های قبل بیشتر بوده است که با برگزاری آن با شرایط جدید، همراهی بیشتری خواهیم داشت، زیرا اتاق‌های مشترک بازرگانی بازوی سازمان توسعه تجارت برای بهبود راندمان مبادلات است.

پیمان پاک با اشاره به همکاری تنگاتنگ گمرک با سازمان توسعه تجارت، اظهار داشت: این حمایت را می‌توان در رسیدگی به موضوع آستارا دید که با وجود افزایش حجم ۲۴ درصدی در وزن و ۲۵ درصدی در ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی در این مرز و نبود ظرفیت لازم، گمرک به صورت شبانه‌روزی فعالیت‌های خود را افزایش داد تا از ترافیک به وجود آمده کاسته شود.

امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

وی با بیان اینکه ایجاد بازارهای جدید نیاز به فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم دارد که زمان بر است، تاکید کرد: امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که اولین قرارداد تجارت چند ملیتی ایران بود که می‌تواند آمار تجاری با این بخش را صعودی کند.

به گفته پیمان پاک، موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی با اندونزی و پاکستان نیز در حال به سرانجام رسیدن است و به دنبال توافقاتی مبنی بر تجارت آزاد با ونزوئلا و غرب آفریقا هستیم.

وی با اشاره به غفلت از توسعه برند حلال تاکید کرد: می‌توان از این ظرفیت استفاده بیشتری کرد؛ زیرا بازار این محصول بالغ بر یک هزار میلیارد دلار در سال است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش صادرات پتروشیمی و مشتقات آن رشد بسیاری را تجربه کردیم که شامل رشد ۳۶ درصدی در معدن، ۱۴ درصدی در صنعت، ۶۰۰ درصدی در خدمات فنی و مهندسی و البته کاهش ۱۳ درصدی در بخش کشاورزی می‌شود.

استفاده از رمز ارز در تجارت تا پایان سال

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم ایجاد زیرساخت برای استفاده از رمزارز بود، تصریح کرد: حل مشکل قانونی و ایجاد زیرساخت آی‌تی مشابه سامانه نیما چند ماه زمان برد؛ اما امروز به انجام استفاده از رمزارز برای واردات دست‌یافته‌ایم.

پیمان پاک خاطرنشان کرد: بر همین اساس با مشارکت اتاق بازرگانی ظرفیت لازم ایجاد شده و منتظر اختصاص حساب ریالی از سوی بانک مرکزی هستیم تا به صورت رسمی با رمزارز واردات انجام شود.

وی افزود: تاکنون حدود ۵۰ میلیون دلار به صورت پایلوت با استفاده از رمزارز با همکاری بانک مرکزی واردات انجام شده تا با تایید این مسیر آزمایش شده، بتوانیم فعالیت آن را آغاز کنیم.

به گفته پیمان پاک، با تایید حساب ریالی از سوی بانک مرکزی تا سه هفته آینده، فرآیند بهره‌برداری از رمز ارز در تجارت تا پایان سال به صورت رسمی آغاز می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =