پارس جنوبی

رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی از امکان ارتقای تا ۳۰ درصدی مقدار تولید گاز این مجموعه از طریق تجهیزات دانش‌بنیان و از مسیر بهینه‌سازی خبر داد.

عباس صیادی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی همسو با همکاری همه‌جانبه با دانش‌بنیان‌ها اظهار کرد: ما در بحث ارائه محورهای قابل طرح در خدمات دانش‌بنیان و توسعه زیست‌بوم‌های نوآوری برای روزآمد کردن و استقرار فناوری‌های جدید در سه محور هوشمندسازی، فرآیند محیط زیست و استقرار سیستم‌های مدیریت دارایی فیزیکی با هدف ارتقای بازده، پایداری تولید، مدیریت انرژی و تولید پایدار با کاهش اثرات محیط زیستی ناشی از آن در بخش پژوهش و فناوری برنامه‌ریزی داریم.

تولید روزانه ۱۶ میلیون مترمکعب گاز بیش از تعهد

وی افزود: در این مسیر در اصل ما یک نقشه راه داشتیم و مدیریت فناوری را در نقشه راهمان ترسیم کردیم که با توجه به نظام‌نامه جدید پژوهش و فناوری در وزارت نفت، انجام فعالیت‌های دانش‌محور از مسیر زیست‌بوم‌ها به‌منظور ارائه خدمات فنی و مهندسی ساخت بار اول تجهیزات انحصاری و فناوری‌های نو در سطح جهان که به‌طور عمده در انحصار چند کشور بوده و گلوگاه‌های راهبردی را که تقریباً تولید ما محسوب می‌شدند هدف‌گذاری کردیم.

رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به ساخت بسیاری از این تجهیزات برای نخستین بار در کشور ادامه داد: با توجه به رویکردی که به‌تازگی در جهش دانش‌بنیان در کشور انجام شده، شاید بتوان گفت مجتمع گاز پارس جنوبی یکی از پیشروترین شرکت‌های وزارت نفت در این حوزه بوده است و فعالیت‌های قابل توجهی برای انتقال و ارتقای سطح فناوری در کشور متناسب با نیازهای عملیاتی در حوزه‌های مواد شیمیایی و تجهیزات صنایع نفت و گاز، همچنین بحث سیستم‌های کنترلی داشته است.

صیادی تصریح کرد: ما در سال ۱۴۰۱ رتبه برتر وزارت نفت و کشور را بین شرکت‌های پیشرو در حوزه ساخت بار اول داشتیم، همچنین در واحدهای پژوهشی، در استقرار مدیریت و رفع موانع عملیاتی فناوری را در انحصار داریم.

وی با تأکید بر نقش مؤثر واحدهای مهندسی، فنی و عملیاتی، همچنین پارک‌های علمی و فناوری هم در استان بوشهر و هم در سطح کشور برای استقرار این نظام دانشی در مجتمع پارس جنوبی گفت: در این مجموعه نگاهی ملی‌گرایانه مستقر است و در واقع رویکردی فرا استانی و فرامنطقه‌ای وجود دارد، زیرا بیش از ۷۵ درصد انرژی و سبد محصولات صنایع نفت و گاز در پارس جنوبی تولید می‌شود، بنابراین نیاز است که ما از توان همه کشور در حوزه‌های مراکز دانش‌بنیان و پارک‌های علمی و فناوری بهره ببریم.

رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی با یادآوری این نکته که توسعه پارس جنوبی و ۱۴ پالایشگاه آن پایان یافته است، تأکید کرد: اکنون بهینه‌سازی تولید و مصرف انرژی باید در دستور کار قرار گیرد و بازده تجهیزات و تولید محصولات جانبی بالا را افزایش دهیم.

صیادی در پایان بیان کرد: اکنون می‌توان مقدار تولید گاز را به لحاظ کیفی و کمّی تا سقف ۲۵ تا ۳۰ درصد از طریق تجهیزات ارتقا داد که در قالب خدمات فنی و مهندسی و مدیریت طرح قابل اصلاح است، زیرا توسعه بسیار سریع انجام‌شده و اکنون بهینه‌سازی ضرورت دارد و نقطه بهبود تولید پارس جنوبی است که از طریق خدمات دانش‌بنیان محقق می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =