برف

بارش برف و باران در برخی از جاده‌های استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان، چهارمحال و بختیاری و کردستان گزارش شده است.

به گزارش ایراسین بارش برف و باران در برخی از جاده‌های استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان، چهارمحال و بختیاری و کردستان گزارش شده است که مسئولان نیز از هموطنان خواسته اند از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند.

در برخی از جاده‌های استان‌های ایلام و قم نیز فقط بارش باران گزارش شده است.

آخرین وضعیت محورهای شمالی نیز حاکی از ترافیک سنگین در محور هراز، محدوده پلور مسیر (رفت و برگشت) است. تردد در محورهای چالوس، فیروزکوه و آزادراه تهران- شمال و مسیر رفت و برگشت آزادراه قزوین- رشت نیز روان گزارش شده است.

آذربایجان شرقی

محمد امیدفر رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: بارش برف که از بامداد امروز در این استان آغاز شده، تبریز و اغلب شهرها را سفیدپوش کرده است و نقشه‌های پیش یابی هواشناسی نشان می‌دهد سامانه بارشی کلیه نواحی به ویژه نیمه جنوبی استان را دربر گرفته و فعالیت آن تا اواخر هفته در استان تداوم خواهد یافت.

وی اظهار داشت: فعالیت این سامانه موجب لغزندگی، مه گرفتگی، کولاک برف، اختلال در تردد به ویژه در گردنه ها و جاده های کوهستانی و در نواحی گرمسیر استان احتمال آبگرفتگی معابر عمومی می شود.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: توصیه می شود رانندگان، مسافران و کوهنوردان از سفرهای غیرضروری و فعالیت های کوهنوردی خودداری کرده و در صورت ضرورت در گردنه ها و جاده های کوهستانی تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

امیدفر، با بیان اینکه از روز جمعه جوی پایدار در استان حاکم می شود، ادامه داد: با توجه به برودت هوا و احتمال یخبندان در گردنه ها و جاده های کوهستانی استان، رانندگان برای تردد در این مناطق احتیاط کنند.

غلامرضا رسول زاده معاون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: بارش برف موجب مشکلاتی در تردد تعدادی از روستاهای استان شد که راه ۲۸۸ روستا برف روبی شده و تلاش برای رفع مشکل در تردد ساکنان ۲۰ روستای استان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این روستاها در مناطق کوهستانی و برفگیر شهرستان های مراغه، هشترود و چاراویماق قرار دارند، افزود: تلاش می شود راه ارتباطی این روستاها برای تردد خودروها در سریعترین زمان بازگشایی شود.

وی با اشاره به اینکه راهداران از روز گذشته تاکنون راه ارتباطی ۲۸۸ روستای استان را برف روبی، نمک و شن پاشی کرده اند، اظهار داشت: بیشترین میزان برف روبی در آزادراه تبریز - زنجان و شهرستان های هشترود، چاراویماق، بستان آباد، اهر، ورزقان و هریس انجام شده است.

معاون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در زمان کنونی گروه های راهداری با استقرار در راه های شریانی، اصلی، فرعی و روستایی در حال ارایه خدمات به کاربران جاده ای و خودروهای گرفتار در برف و کولاک هستند.

رسول زاده، با بیان اینکه راهداران از شب گذشته تاکنون به ۳۲ خودرو گرفتار در برف و کولاک در جاده های استان امدادرسانی کرده اند، ادامه داد: در بارش های سه روز گذشته ۹ هزار و ۲۲۴ کیلومتر-باند از راه های استان برف روبی و برای جلوگیری از لغزندگی جاده ها، ۲ هزار و ۹۰۳ تن نمک و شن پاشی شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان، بارش برف و کولاک تا اواخر این هفته ادامه خواهد داشت، یادآوری کرد: رانندگان از انجام سفرهای غیرضروری به ویژه به مناطق کوهستانی و برفگیر خودداری کرده و در صورت ضرورت با خود تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

آذربایجان غربی

مهدی صابری رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: بارش برف که از ۲ روز پیش به صورت پراکنده در مناطق مختلف این استان آغاز شده باعث سفید پوش شدن اغلب نقاط و شهرها شده است و بیشترین میزان بارش‌های ثبت شده از شهرهای جنوبی استان و سردشت و پیرانشهر با ۱۴ میلی‌متر گزارش شده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش برف در فرودگاه ارومیه چهار میلی‌متر و در شهرستان خوی نیز یک میلی‌متر ثبت شده است، ادامه داد: روز چهارشنبه بارش‌ها در نواحی شمالی و مرکزی استان تضعیف می‌شود ولی در مناطق جنوبی ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه افق دید در ارومیه به ۲۰۰ متر کاهش یافته است، اظهار کرد: از نظر دماهای بیشینه تغییراتی را شاهد نیستیم ولی از نظر دماهای کمینه کاهش پیش بینی می‌شود.

صابری با بیان اینکه دمای شهرستان ارومیه در ۲۴ ساعت گذشته بین صفر و مثبت یک در نوسان بود، یادآور شد: شهرستان چالدران سردترین شهر استان بود و دمای خوی نیز بین صفر و مثبت سه درجه سانتی گراد در نوسان بوده است.

پیمان آرامون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به بارش برف در همه نقاط استان گفت: محور پیرانشهر به تمرچین بخاطر بارش سنگین برف مسدود شده که راهداران در حال بازگشایی راه هستند.

وی افزود: در همه محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی بارش برف گزارش شده و راهداران بویژه در نقاط کوهستانی و گردنه‌ها در حال بازگشایی مسیر و عملیات برف روبی هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه شهروندان از سفرهای غیرضروری جلوگیری کنند، اظهار کرد: در صورت الزام برای سفر، رانندگان حتما تجهیزات ایمنی لازم از جمله زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

 بارش برف و باران در محورهای مواصلاتی/هموطنان از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند

اردبیل

تصاویر دوربین‌های نظارت تصویری مرکز مدیریت راه‌های استان اردبیل و گزارش‌های ماموران مستقر در راه‌های استان حاکی از این است که بارش برف در جاده اردبیل - آستارا ، گرمی - بیله‌سوار - اردبیل - سراب ، اردبیل - سرچم ، خلخال - اسالم و اردبیل - سرعین بارش پراکنده و مقطغی برف همره با مه‌گرفتگی جریان دارد.

در محورهای شمالی استان اردبیل بارش برف همراه با باران پراکنده پدیده جوی غالب است. در حال حاضر محورهای مواصلاتی استان فاقد انسداد غیرشریانی است.

اصفهان

مهدی فقهی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان با تاکید بر باز بودن همه محورهای شریانی در سطح استان گفت: محور فرعی و غیر شریانی خوانسار - بویین میاندشت در غرب استان به‌دلیل سقوط بهمن مسدود است.

وی افزود: دیشب حدود ساعت ۲۲ این محور به دلیل بارش برف سنگین و سقوط بهمن در محدوده گردنه " شاه ولایت" مسدود شد و نیروهای راهداری در تلاش برای باز کردن کامل این مسیر هستند.

فقهی با بیان اینکه ۲ شب گذشته نیز سقوط بهمن در این محور اتفاق افتاد که بازگشایی شد، اظهار داشت: دیشب نیز به دلیل سقوط بهمن اطلاع داده شد که شرایط برای تردد ایمن در این مسیر فراهم نیست.

وی با تاکید بر اینکه این محور جزو راه های شریانی نیست و تردد زیادی در آن صورت نمی گیرد، از رانندگان خواست که برای تردد در این مسیر از محورهای جایگزین مانند خوانسار - دامنه و داران - بویین میاندشت استفاده کنند.

فقهی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر در محورهای داران - الیگودرز و گلپایگان - خمین بارش پراکنده باران و در محور داران - الیگودرز در محدوده پل نوقان پارش پراکنده برف و در برخی محورها مانند نجف آباد - داران و دامنه - خوانسار پدیده بوران داریم که به کاهش میدان دید و لفزنده شدن جاده منجر می شود.

وی با بیان اینکه شب گذشته بارش های خوبی در غرب و جنوب غربی استان اصفهان داشتیم، گفت: بارش ها در چند ساعت آینده شروع می شود و در ساعت های پایانی شب شدت می گیرد.

البرز

علی زندی فر مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز با بیان اینکه تمام راه های اصلی استان به جز محور جدید هشتگرد- طالقان باز است، اعلام کرد: بارش برف سنگین سبب انسداد راه ارتباطی ۲۴ روستای کوهستانی در این استان شده است.

وی گفت: این بارش ها که از شب گذشته تاکنون در ارتفاعات البرز شدت گرفته سبب انسداد راه ارتباطی ۱۲ روستا در شهرستان طالقان و ۱۲ روستا در حاشیه جاده گردشگری کرج – چالوس شده است.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای البرز گفت: با توجه به بارش برف ، احتمال ریزش بهمن و سنگ در جاده کرج – چالوس دور از انتظار نیست؛ رانندگانی که قصد تردد در محورهای کوهستانی استان البرز را دارند با احتیاط حرکت کنند.

زندی فر همچنین به رانندگان توصیه کرد که زنجیر چرخ، سوخت کافی، لباس گرم و مواد غذایی به همراه داشته باشند چرا که به سبب بارش برف و باران تمام راه های استان البرز لغزنده است.

سرهنگ پیمان کرمی رییس پلیس راه البرز نیز از بارش شدید برف در جاده کرج - چالوس خبرداد و گفت: تردد وسایل نقلیه بدون زنجیر چرخ دراین مسیر ممنوع است .

وی اظهار کرد: بارش برف در جاده کرج - چالوس از شب گذشته تا کنون بسیار شدید است و ماموران راهداری بدون وقفه اقدام به پاکسازی می کنند.

وی بیان کرد: با توجه به بارش شدید برف ، احتمال سقوط سنگ و بهمن در مسیر های کوهستانی به ویژه در جاده کرج - چالوس دور از انتظار نیست که در چنین شرایط جوی رانندگان در حاشیه محورهای کوهستانی و رودخانه ها توقف نکنند.

رییس پلیس راه البرز یادآور شد: رانندگان چنانچه قصد سفر در محورهای کوهستانی استان البرز را دارند خودروهای خود را به زنجیر چرخ مجهز و لوازم ایمنی کنند. اکنون وضعیت ترافیک در خط جنوبی آزادراه کرج - قزوین حدفاصل ترمینال شهید کلانتری تا پل فردیس و در آزادراه کرج - تهران از پل فردیس تا کلاک کرج سنگین است.

سرهنگ پیمان کرمی رئیس پلیس البرز به ایرنا گفته است: انسداد جاده کرج - چالوس از محدوده شهرستانک تا کندوان ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: تردد وسیله نقلیه از کرج تا شهرستانک فقط برای افراد بومی خواهد بود و برای افراد غیر امکان پذیر نخواهد بود.

کرمی گفت: ازصبح امروز شاهد چند فقره سقوط بهمن کوچک در جاده کرج - چالوس شاهد بودیم که این انسداد به دلیل پیشگیری از هرگونه حوادث ایجاد شده است.

وی از مسافران خواست از سفرهای غیرضروری دراین شرایط برفی خودداری و قبل از سفر ازوضعیت راه ها مطلع شوند.

 بارش برف و باران در محورهای مواصلاتی/هموطنان از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند

سمنان

سرهنگ موسی بزرگی رییس پلیس راه استان سمنان گفت: چهار گردنه ارتباطی استان شامل خوش ییلاق در شاهرود، آهوان در محور دامغان- سمنان، بشم در مسیر سمنان- فیروزکوه و گردنه محور فولادمحله در مهدیشهر درگیر بارش برف است و همراه داشتن زنجیر چرخ الزامی است.

وی ابراز کرد: تمام محورهای مواصلاتی استان سمنان به دلیل بارش باران لغزده است و توصیه می‌شود رانندگان از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند ضمن اینکه همراه داشتن زنجیر چرخ یک الزام است تا در مناطقی از جاده که به دلیل بارش برف یخبندان است، رانندگان با زنجیر چرخ تردد کنند.

وی بیان کرد: ماموران پلیس راه در صورتی که خودرویی بدون زنجیر چرخ باشد، اجازه تردد در مناطق برفگیر و کوهستانی را نخواهند داد.

رییس پلیس راه استان سمنان اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته تصادف منجر به فوت و خسارت سنگین در محورهای مواصلاتی استان رخ نداده است.

زنجان

حسین سلطانی کارشناس مسوول پیش‌بینی و مدیریت بحران هواشناسی استان زنجان نیز به خبرنگار ایرنا گفته است: بارش برف سنگین به همراه وزش باد شدید از ظهر امروز/ سه شنبه/ در مناطق مختلف استان زنجان آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون آسمان استان ابری است افزود: عمده بارش های سامانه فعال در این استان از ظهر امروز آغاز می‌شود و تا اواخر شب ادامه خواهد داشت که شهرستان های خدابنده، ابهر، خرمدره و سلطانیه را بیش از دیگر مناطق تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی یادآور شد: با خروج این سامانه بارشی از صبح چهارشنبه هفته جاری سرما و یخبندان در استان حاکم خواهد شد که لغزندگی سطح معابر و اختلال در ترددها دور از انتظار نیست.

سطانی گفت: دمای هوای زنجان هم اکنون یک درجه سانتیگراد بالای صفر بوده که نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه افزایش یافته است.

قزوین

مهدی آخوندی کارشناس اداره کل هواشناسی قزوین گفت: اکثر مناطق استان قزوین با توجه به ورود سامانه بارشی روز گذشته با پدیده مه روبرو است.

وی اظهار داشت: هم اکنون بارش برف در مناطق جنوبی استان، به ویژه شهرستان آوج آغاز شده و همچنان انتظار فعالیت سامانه بارشی را نیز تا صبح فردا /چهارشنبه/ خواهیم داشت.

آخوندی ادامه داد: براساس نقشه های پیش یابی و تصاویر ماهواره ای، با توجه به گسترش و وسعت بارش های امروز، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه و مسیل ها نیز دور از انتظار نخواهد بود.

به گفته این کارشناس هواشناسی، بارش برف علاوه بر لغزندگی سطح جاده های استان و وقوع کولاک در گردنه ها، انسداد راه های روستایی را نیز به همراه دارد.

وی با اشاره به وزش بادهای به نسبت شدید برای امروز، خاطرنشان کرد: از روز گذشته بیشترین میزان بارش ها مربوط به کوهین با هشت و قزوین نیز با چهار میلی متر بوده است.

آخوندی تصریح کرد: در شبانه روز گذشته شهرهای قزوین و آوج با صفر و رازمیان در بخش رودبار الموت غربی با ۱۷ درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین نقاط استان بودند و بیشینه دمای هوای قزوین نیز طی این مدت هشت درجه سانتیگراد بالای صفر بود.

لرستان

مهدی پازوکی مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: ۳۲۰ راه روستایی شهرستان الیگودرز و ۸۱ راه روستایی بخش پاپی در خرم آباد به علت بارش سنگین برف مسدود است.

وی بیان کرد: به علت بارش سنگین برف برخی راه های روستای بخش بیرانوند مسدود شده است اما در راه های اصلی این بخش تردد با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

پازوکی اظهار داشت: گردنه های گله بادوش، فرسش و آبشار الیگودرز مسدود و مابقی راه های شهرستان ها تردد روان است، همچنین تردد در محور بروجرد- اراک در گردنه هیراب با زنجیر چرخ امکان پذیر می باشد.

وی با بیان اینکه بارش سنگین برف در دلفان نیز شروع شده است، گفت: به همین دلیل احتمال مسدود شدن راه های روستایی تا ظهر وجود دارد.

محمد کرمی رییس جمعیت هلال احمر بروجرد گفت: امدادگران این جمعیت شب گذشته به ۱۵۰ خودروی گرفتار در برف امدادرسانی کردند.

وی افزود: بر اثر بارش برف شدید در جاده های منتهی به شهرستان بروجرد ۲۵ امدادگر سه پایگاه امداد جاده ای، کار امدادرسانی به خودروهای گرفتار در برف را انجام دادند، امدادگران با بستن زنجیر چرخ، رهاسازی خودروها از برف و استفاده از ۶ خودرو شامل آمبولانس و خودروی ست نجات، نسبت به امدادرسانی اقدام کردند و هم اکنون نیز با توجه به بارش شدید برف در جاده ها و مناطق کوهستانی حضور دارند.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان بروجرد گفت: هم اکنون نیز بارش برف در جاده بروجرد به اراک ادامه دارد و تردد به سختی انجام می شود بنابراین همراه داشتن زنجیر چرخ و تجهیز خودرو به وسایل گرمایشی ضروری است.

محمد ایرانشاهی رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای بروجرد نیز گفت: جاده دسترسی ۱۰۰ روستای این شهرستان بر اثر بارش شدید برف مسدود شده است.

وی افزود: بارش شدید برف که از روز گذشته در شهرستان بروجرد آغاز شده در محدوده منطقه هیراب جاده بروجرد به اراک به ۵۰ سانتیمتر رسیده است و همچنان تداوم دارد.

وی با بیان اینکه تیم های امدادی مشغول بازگشایی مسیرها هستند اظهار داشت: هم اکنون رانندگی در جاده بروجرد - اراک به سختی انجام می شود و خودروها با زنجیر چرخ امکان تردد دارند.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای بروجرد گفت: با توجه به فعال شدن سامانه بارشی در شهرستان بروجرد مردم از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند و در صورت لزوم، تجهیزات ایمنی و گرمایشی را به همراه داشته باشند.

 بارش برف و باران در محورهای مواصلاتی/هموطنان از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند

مازندران

سرهنگ یدالله جهان‌تاب رییس پلیس راه مازندران با اشاره به ورود سامانه جدید که با بارش برف در ارتفاعات نیز همراه است، از رانندگان وسایل نقلیه خواست از سفرهای غیرضروری به مناطق کوهستانی و محورهای برف‌گیر این استان خودداری کنند.

وی اظهار داشت: به علت شرایط جوی ناپایدار، شب گذشته در محورهای هراز، کندوان و سوادکوه بارش برف گزارش شد و احتمال لغزندگی سطح جاده ها در روز جاری دور از انتظار نیست.

جهان تاب با اشاره به استقرار نیروهای پلیس و راهداری در محورهای کوهستانی مازندران اظهار داشـت: با انجام به‌موقع عملیات نمک پاکشی در شب گذشته توسط نیروهای راهداری، تمام محورهای کوهستانی و برف‌گیر این استان باز و تردد خودروها نیز به کُندی در جریان بود.

وی از رانندگان وسایل نقلیه خواست در هنگام سفر به محورهای کوهستانی و برف‌گیر مازندران، علاوه بر به همراه داشتن زنجیر چرخ، از سالم بودن سامانه گرمایشی خودرو نیز اطمینان حاصل کنند و لباس گرم و مواد غذایی نیز به همراه داشته باشند.

رئیس پلیس راه مازندران، وضعیت ترافیک در محورهای ارتباطی این استان را در زمان حاضر عادی و روان اعلام کرد و افزود: در محورهای چالوس، آزاد راه تهران شمال، هراز و سوادکوه تردد خودروها هم اکنون به صورت عادی و روان در جریان است. گزارش شده است فیروزکوه و آزادراه تهران – شمال و آزادراه قزوین – رشت (رفت و برگشت)

جهان‌تاب با بیان اینکه محورهای شمالی بارش برف و باران گزارش شده است، از رانندگان وسایل نقلیه خواست با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از سرعت و سبقت غیرمجاز خودداری و با سرعت مطمئن رانندگی کنند تا سفری امن و ایمن را برای خود و دیگران رقم بزنند.

تهران

رضا طاهرخانی فرماندار شهرستان دماوند با اعلام بسته شدن جاده هراز گفت: با توجه به تداوم بارش برف و سرمای هوا در حال حاضر امروز سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه جاده هراز در حوزه استحفاظی استان تهران به طور موقت به منظور جلوگیری از ترافیک و سقوط بهمن با همکاری راهداری و پلیس‌راه مسدود خواهد شد.

وی با بیان اینکه رانندگانی که قصد تردد در محورهای کوهستانی و برفگیر شهرستان‌ دماوند را دارند خواست زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

صبح امروز بهمن ابتدای خیابان ورودی پل مبارک آباد آبعلی در مسیر جاده هراز سقوط کرد که عوامل اداره راهداری و مدیریت بحران شهرداری آبعلی جهت پاکسازی در حال پاکسازی مسیر هستند.

مرکزی

رضا مرادی معاون توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی اداره‌کل هواشناسی استان مرکزی به ایرنا گفته است: بارش برف و باران در نقاط مختلف این استان تا ۲۴ ساعت آینده ادامه دارد.

وی افزود: بررسی آخرین خروجی مدل‌های پیش‌بینی نشان می‌دهد فعالیت سامانه بارشی که از بعدازظهر روز گذشته (دوشنبه) از نواحی جنوب غرب استان مرکزی آغاز شد و سایر نواحی استان مرکزی را در بر گرفت، همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: بارش‌ها تا صبح فردا (چهارشنبه) در بسیاری از مناطق بویژه جنوب و جنوب شرق استان مرکزی در مناطق سردسیر و کوهستانی بصورت برف، در مناطق گرمسیر بصورت باران و در سایر مناطق بصورت باران و برف است.

معاون توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی اداره‌کل هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: در روزهای آتی بویژه امروز (سه‌شنبه) در برخی از ساعات، سرعت وزش باد در این استان افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند منجر به کولاک برف در برخی مناطق بویژه مناطق کوهستانی شود.

مرادی اظهار داشت: به دلیل احتمال بارش سنگین برف در برخی مناطق کوهستانی و وزش باد و احتمال کولاک، اختلال تردد در جاده‌های کوهستانی بویژه گردنه‌های استان مرکزی پیش‌بینی می‌شود.

همدان

محمد حسن باقری کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: فعالیت سامانه بارشی که از عصر دوشنبه در همدان آغاز شده تا صبح چهارشنبه هفته جاری به ویژه در نیمه غربی استان ادامه دارد.

وی افزود: براساس بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای بارش باران و برف را طی امروز و فردا در استان همدان شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: به دلیل بارش برف اختلال در تردد وسایل نقلیه به ویژه در گردنه های استان پیش بینی می شود و لازم است که هم استانی ها از تردد غیر ضروری به ویژه در گردنه های استان از امشب تا ظهر چهارشنبه اجتناب کنند.

کارشناس اداره کل هواشناسی همدان گفت: به دلیل ابرناکی و بارش دماهای کمینه طی امشب و فردا شب نسبتا گرم بوده و از صبح چهارشنبه دوباره شاهد کاهش دما در استان خواهیم بود و دمای کمینه تا آخر هفته در برخی از نقاط استان تا منفی ۱۰ درجه خواهد رسید.

باقری شکیب ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته نهاوند با ۱۰ درجه سانتیگراد بالای صفر بیشترین و فامنین با هفت درجه سانتیگراد زیر صفر، سردترین دمای استان را داشته‌اند.

وی اظهار داشت: دمای بیشینه هوای همدان در ۲۴ ساعت گذشته پنج درجه سانتیگراد بالای صفر و کمینه آن ۲ درجه سانتیگراد زیر صفر به ثبت رسیده است و امشب نیز در سردترین ساعات به منفی یک درجه سانتی گراد خواهد رسید.

آب و هوای استان همدان در نتیجه وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و پستی و بلندی‌های زیاد به شدت متغیر است و زمستان‌های سرد، پر برف و باران و تابستان‌های معتدل دارد.

سرهنگ علی فکری رییس پلیس راه استان همدان هم گفت: تردد از گردنه اسدآباد با زنجیر چرخ امکان پذیر است و ماموران مستقر در پاسگاه پلیس راه اجازه ورود خودروهای فاقد تجهیزات زمستانی به سمت این گردنه سخت گذر را نمی دهند.

وی اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد خودروهای عبوری از گردنه اسدآباد مجهز به زنجیر چرخ هستند هر چند برخی رانندگان با وجود همراه داشتن زنجیر چرخ مهارت بستن آن را ندارند که ماموران پلیس راه آنها را در بستن زنجیر چرخ یاری می دهند.

فکری با بیان اینکه در برخی نقاط گردنه اسدآباد کولاک زمینی موجب محدودیت دید رانندگان شده است افزود: طبق گزارش کارشناس هواشناسی میزان بارش برف در ساعات آینده به تدریج افزایش می یابد.

رییس پلیس راه استان همدان ادامه داد: بارش برف مسیرهای برون شهری استان همدان از جمله همدان - اسدآباد، ملایر، تویسرکان را فرا گرفته و در آزاد راه همدان - ساوه و دیگر مسیرها نیز شاهد بارش باران هستیم.

فکری اضافه کرد: هم اینک تمامی مسیرهای برون شهری استان همدان لغزنده هستند بنابراین رانندگان باید با پرهیز از سرعت، سبقت و عجله برای رسیدن به مقصد تردد کنند.

وی به رانندگانی که قصد تردد از جاده های همدان دارند توصیه کرد: پیش از حرکت از سالم بودن سیستم گرمایشی، شیشه شور، برف پاک کن، لاستیک ها، چراغ مه شکن و وضعیت فنی خودرو اطمینان حاصل کنند.

چهارمحال و بختیاری

سرهنگ سید غلامعلی نوربخش رییس پلیس راه چهارمحال وبختیاری با اشاره به بارش برف در تمام محورهای مواصلاتی استان گفت: جاده‌های استان لغزنده و تردد با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

وی افزود: هم اکنون تردد در همه محورهای مواصلاتی استان با زنجیر چرخ امکانپذیر است و به دلیل بارش برف و برودت هوا مسدودی در محورهای مواصلاتی استان وجود ندارد.

وی با تاکید بر ضروری بودن و همراه داشتن زنجیرچرخ برای تمام وسایل نقلیه به خصوص در محورهای مواصلاتی کوهستانی،گفت: ماموران پلیس راه درابتدای محورهای کوهستانی، خودروها را کنترل و در صورت همراه نداشتن زنجیر چرخ از ادامه مسیر جلوگیری می‌کنند.

نوربخش با اشاره به اینکه برخی رانندگان بدون بررسی وضعیت زنجیر چرخ و لوازم ایمنی وارد محورهای کوهستانی می شوند که نقص زنجیر چرخ آنان را در ادامه مسیر گرفتار می‌کند ،گفت: رانندگان در صورت نداشتن زنجیر چرخ جریمه و از ادامه مسیر رانندگان جلوگیری می‌شود.

وی از انجام ندادن سفرهای غیرضروری در زمان بارش برف تاکید کرد و گفت: در صورت ضرورت انجام سفر در جاده‌های استان، رانندگان خودروهای خود را به لوازم ایمنی، تجهیزات زمستانی و چراغ های مه شکن مجهز کنند.

رییس پلیس راه چهارمحال وبختیاری گفت: سالم بودن بخاری و برف پاک کن خودرو، همراه داشتن تجهیزات زمستانی، لباس گرم و غذای کافی از دیگر توصیه‌های پلیس راه استان به رانندگان است. در رانندگی در زمان بارش برف و باران رانندگان باید فاصله طولی را بازبینی و با سرعت مجاز رانندگی و توجه به جلو را رعایت کنند.

به گفته وی، برای رعایت فاصله طولی مناسب و کنترل خودرو در زمان‌های متفاوت باید فاصله در وضعیت بارانی دو برابر، در وضعیت برفی سه برابر و در وضعیت یخ زدگی شش برابر رعایت شود.

وی افزود: همچنین میزان بارش برف در ۲۴ ساعت گذشته در ایستگاه شهرکرد به هفت سانتی‌متر، بروجن ۱۲ سانتی‌متر، فارسان ۱۴ سانتی‌متر، سامان ۲ سانتی‌متر و فرخشهر سه سانتی‌متر ثبت شد.

وی ادامه داد: میزان بارش باران و برف مذاب نیز در ایستگاه های شهرکرد ۲۳ میلیمتر، بروجن چهار میلیمتر، کوهرنگ ۷۴ میلیمتر، فارسان ۳۵ میلیمتر، سامان ۲۵ میلیمتر، فرخشهر ۱۸ میلیمتر، سورشجان ۲۷ میلیمتر، بلداجی ۶ میلیمتر، ایلبگی ۱۱.۵ میلیمتر، دوآب صمصامی ۴۰ میلیمتر و لیرابی ۲۴.۵ میلیمتر گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سامانه بارشی فعال در استان موجب بروز رعد و برق در برخی نقاط و کولاک برف در گردنه‌ها و رخداد بهمن می‌شود از همین رو توصیه می‌شود نکات ایمنی در این مدت رعایت شود.

چراغپور خاطرنشان کرد: بارش‌ها به تناوب طی ساعاتی از روز پنجشنبه و اوایل جمعه با شدت و ضعف ادامه خواهد داشت و برای اوایل هفته آینده کاهش دما پیش‌بینی می‌شود.

کردستان

رامبد نوذری معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته، ۶ هزار و ۷۱۱ کیلومتر برفروبی در محورهای شریانی و غیرشریانی استان توسط عوامل راهداری انجام شد.

وی اظهار کرد: با توجه به فعالیت سامانه بارشی و بارش برف در محورهای استان بویژه گردنه‌ها و ارتفاعات، عوامل راهداری با تجهیزات و امکانات به پاکسازی محورهای شریانی و غیرشریانی پرداختند.

وی با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته ۶ هزار و ۷۱۱ کیلومتر برفروبی در محورهای استان انجام شد گفت: بر این اساس ۱۰۶ دستگاه ماشین‌آلات و ۱۸۶ نفر از نیروهای راهداری در محورهای شریانی استان مشغول بودند. همچنین در محورهای شریانی همچنین ۱۵۶ خودرو گرفتار در برف توسط نیروهای رهاسازی شد.

وی در ادامه به برفروبی در محورهای غیرشریانی استان در شبانه روز گذشته اشاره کرد و افزود: در این محورها نیز ۷۱ نفر از عوامل راهداری با بهره‌گیری از ۴۱ دستگاه ماشین‌آلات، هزار و ۸۶۵ کیلومتر برف‌روبی انجام دادند.

راهداران در قالب طرح‌های مختلف زمستانه، نوروزی و تابستانی بیش از هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه های استان شامل یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر مسیرهای بین شهری و بیش از ۶ هزار کیلومتر راه روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

محمد شیرندی مسئول روابط عمومی راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سروآباد گفت: راه ارتباطی سروآباد - پاوه در محدوده گردنه ژالانه به دلیل بارش سنگین برف و کولاک شدید تا اطلاع ثانوی بسته است.

وی اظهار کرد: با توجه به بارش سنگین برف و کولاک شدید عملیات بازگشایی این مسیر تا صبح روز سه‌شنبه به تعویق افتاده است، تردد در این مسیر تا اطلاع ثانوی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست و از رانندگان تقاضا می‌شود از این مسیر تردد نکنند.

سامانه بارشی که از بعد ازظهر روز دوشنبه وارد استان شده است برای کل استان قابل توجه است ولی از نظر مقدار برای نیمه غربی، جنوبی و مرکزی استان از قبیل شهرستان های سروآباد، مریوان، کامیاران، بانه، سنندج، جنوب شهرستان های دهگلان، سقز، قروه و غرب شهرستان دیواندره و طی بازه زمانی بعدازظهر دوشنبه تا صبح چهارشنبه قابل توجه و شدید است و در گردنه‌ها و ارتفاعات تا حدود یک متر برف پیش‌بینی شده است.

گردنه ژالانه در منطقه هورامان سروآباد در استان کردستان محور ارتباطی شهرستان های سروآباد و مریوان به شهرستان پاوه و شهرهای نودشه و نوسود در استان کرمانشاه و همچنین محور ارتباطی شهر هورامان تخت و ۱۰ روستای تابعه آن با ۱۲ هزار نفر جمعیت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =