• ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
  • کد خبر: 32653
  • readingTime: ۳ دقیقه
جواد اوجی

وزیر نفت گفت: مصرف گاز در کشور با توجه به سرمای کم سابقه طی چند روز گذشته رکورد جدیدی زد، به طوریکه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز در بخشهای مختلف مصرف شد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، جواد اوجی در سفر به مشهد با بیان اینکه طی این مدت میانگین دما در ۲۰ استان کشور ۱۰ درجه زیر صفر بود که رقمی بی سابقه است،افزود: با تدابیر انجام شده، تعمیرات اساسی و اقدامات در سکوهای تولید گاز ، افزایش ظرفیت تولید گاز در این ایام در حال رقم خوردن است.
وی بیان کرد: بدین طریق تولید گاز خام نزدیک به ۹۹۰ میلیون متر مکعب و تولید گاز شیرین خروجی از پالایشگاه نیز به ۸۴۸ میلیون متر مکعب رسیده است که رکورد بی نظیری است.

وزیر نفت ادامه داد: طی چند روز اخیر و با توجه به سرما در استانهای شرق کشور نزدیک به ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع مصرف شد که این میزان با مصرف بهینه و همکاری مردم به خصوص در استانهای شمالی قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: صرفه جویی در تهران در روزهای گذشته ۶ میلیون مترمکعب بوده است که قابل تقدیر است، مردم همکاری دارند اما تقاضا داریم این روند تداوم یابد تا سایر مشترکان دچار قطعی گاز نشوند.
اوجی گفت: تا دیروز عصر خوشبختانه در هیچ جای کشور شاهد قطعی گاز نبودیم ولی در شهرستان های شمال شرق کشور، با توجه به مصرف بالای گاز در مقایسه با سال قبل، در برخی شهرها و روستاها در جنوب استان خراسان رضوی به علت افت فشار، گاز قطع شد.

وزیر نفت تصریح کرد: البته همکاران در شرکت ملی گاز و استان ها موضوع را دنبال می‌کنند و شرکت پالایش و پخش نیز تدابیر خوبی را در نظر گرفته است، در این راستا سوخت مایع، نفت سفید و سیلندر، بخاری نفتی و برقی نیز برای مشترکان تدارک دیده شده است.

چالش تامین گاز در سه استان کشور

وزیر نفت در ادامه خاطر نشان کرد: از روزهای ابتدایی که موضوع قطع گاز ترکمنستان به دلیل سرمای بی سابقه در این کشور رخ داد، آنها صادرات گاز به خراسان رضوی را قطع کردند که با تدابیر اندیشیده شده شبکه انتقال انجام و مصرف مدیریت شد.
وی در ادامه گفت: در هر سه استان خراسان و استانهای گلستان و مازندران به سرعت ستاد سوخت و بحران تشکیل و با همکاری خوب استانداران کشور،خوشبختانه با همکاری افراد در صنعت نفت و گاز اوضاع مدیریت شد تا مردم دچار چالش نشوند.
اوجی افزود: شبکه انتقال گاز تاکنون پایدار است، در برخی نقاط جنوب استان خراسان رضوی از دیشب مشکل پیدا شد که همکاران ما در حال تلاش هستند و خانه به خانه می روند و نفت سفید، بخاری و سیلندر گاز ال.پی. جی توزیع می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: باتوجه به شرایط آب و هوایی پیش بینی مصرف گاز در خراسان رضوی بالای ۶۴ میلیون متر مکعب بود که با همکاری مردم در این استان، به طور میانگین ۲ میلیون متر مکعب صرفه جویی شد که قابل تقدیر است.

وزیر نفت بیان داشت: یک کار خوب استاندار خراسان رضوی برگزاری جلسات به صورت مستمر در ستاد سوخت و بحران استان بود تا با اتخاذ راهکارها مردم کمترین چالش را داشته باشند، امروز هم به اتفاق ایشان از برخی شهرستانهای دچار قطعی گاز به صورت میدانی بازدید می شود.
وی ادامه داد: طبق تصمیمات اتخاذ شده برای حل مشکل گاز جنوب خراسان رضوی توافق شد تا شرکت ملی گاز و پالایش و پخش برای احداث خط لوله "تابش" تسریع شود تا استانهای مربوطه از نظر فرآورده های نفتی در سالهای آتی تامین شوند.
اوجی اظهار داشت: احداث خط لوله گاز به استان خراسان رضوی تقویت خواهد شد و در موضوع تولید گاز و مدیریت مصرف تصمیم های خوبی گرفته شده است.
وی تاکید کرد: سازمان راهداری و پلیس راهور در این مدت تلاشهای زیادی داشته و امید است تسهیل تردد تانکرهای سوخت برای نیروگاه های تولید برق را نیز در اولویت قرار دهد.
وزیر نفت گفت: خوشبختانه امسال مشوق های خوبی در دولت مصوب شد که هر مشترک که مصرف گاز خود را یک درصد کاهش دهد، سه درصد تخفیف بگیرد و از سوی دیگر مشترکانی که خارج از الگو، مصرف می کنند اخطار بگیرند و حتی گازشان قطع و در قبوض نیز جرایم برایشان اعمال شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =