• ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
  • کد خبر: 32118
  • readingTime: ۱ دقیقه

ایراسین برسی می‌کند؛

چالش تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی

افزایش نرخ سود بانکی به ضرر تولیدکنندگان خواهد بود؟
نقدینگی

چالش تامین نقدینگی در بنگاه‌های اقتصادی کشور با زمزمه‌ افزایش نرخ بهره و افزایش انتظارات تورمی وارد فاز جدیدی شد. برخی از کارشناسان اقتصادی نیز اعتقاد دارند افزایش نرخ بهره به ضرر تولیدکنندگان بخش خصوصی خواهد بود.

به گزارش ایراسین، با چراغ سبز بانک مرکزی، بانک‌ها تبلیغ برای جذب سپرده‌ با سود ۲۳ درصدی را آغاز کردند، در حالی که پیش از این نیز نرخ بازدهی اوراق گام به حدود ۳۰درصد رسیده بود تا تامین نقدینگی برای بنگاه‌های اقتصادی کشور به یک چالش تبدیل شود. حسین‌حق‌گو کارشناس اقتصادی در این باره به ایراسین گفت: «تولیدکنندگان و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی باید چه کاری انجام دهند تا موفق به پرداخت سود بالای تسهیلات شوند؟ بی‌شک اکثر صنایع ما نمی‌توانند چنین سودهایی را برگردانند.» هفته قبل نیز رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در مورد چالش نقدینگی بخش‌های تولیدی گفته بود: «انتظارات تورمی باعث شده تا شرکت‌های موفق نیز برای تامین نقدینگی دچار مشکل شوند.»

افزایش نرخ بهره بانکی در طول سال‌های گذشته ابزار دولت‌ها برای کنترل نرخ تورم بوده است، حق‌گو دراین‌باره می گوید: «نرخ بهره ۱۸ درصد در مقابل تورم حدود ۵۰ درصد کارایی ندارد و نقدینگی را جذب سفته بازی برای بازارهایی مثل مسکن، سکه و خودرو می‌کند ولی صرف افزایش نرخ بهره به تنهایی تورم را کنترل نخواهد کرد. دولت نباید بدون توجه به شرایط کلی، تنها یک مولفه اقتصادی را تغییر دهد.»

سال ۹۳ با افزایش نرخ بهره و دیگر سیاست‌های انقباضی، دولت وقت موفق به کنترل نرخ تورم از بالای ۳۰ درصد به کمتر از ۱۰ درصد شد ولی در آن بازه زمانی نیز تامین نقدینگی به معضل بزرگ بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌ بود. با این حال برخی مدعی‌اند تنها راه دولت برای کنترل تورم افزایش نرخ بهره است. حق‌گو، برطرف‌ کردن ناترازی‌ها در اقتصاد را راهکار حل مشکل تورم معرفی کرد و گفت: «اگر مشکل صادرات نفتی و غیر نفتی و ناترازی‌های تجارت خارجی ما برطرف شود، انتظارات تورمی کاهش پیدا می‌کند تا در این صورت تورم کاهش پیدا کند.»

تسهیلات بانکی یکی از راه‌های تامین نقدینگی بخش‌های تولیدی است اگرچه راه‌های دیگری مانند اوراق گام و بازار سرمایه نیز وجود دارد ولی انتظارات تورمی باعث شده تا نقدینگی با قیمت بالایی به فعالین اقتصادی برسد. حق‌گو با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی از ذینفعان اصلی نرخ بهره هستند گفت: «در این شرایط اقتصادی افزایش نرخ بهره بی‌شک موجب نارضایتی بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد و آنها از این مسئله متضرر می‌شوند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =