• ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
  • کد خبر: 32088
  • readingTime: ۲ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند؛

آماده‌باش برای افت قیمت خودروها

عرضه خودرو در بورس کالا و واردات محصولات جدید قیمت را در این بازار می‌شکند
واردات خودرو

اولین محموله خودروهای خارجی وارد کشور شد. اتفاقی که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو باعث می‌شود قیمت‌ها در بازار خودرو با شدت زیادی کاهش یابد.

به گزارش ایراسین، دولت قبلی در سال ۹۷ طرح ممنوعیت واردات خودروهای خارجی را تصویب و اجرا کرد و حالا بعد از حدود پنج سال ممنوعیت واردات، هیئت دولت فعلی در اردیبهشت ماه سال جاری با قید و شرط‌هایی واردات خودرو را آزاد کرد. درنهایت انتظارها پس از حدود ۹ ماه به پایان رسید و اولین گروه خودروهای خارجی هفته قبل وارد کشور شد.

فعالان بازار معتقدند آزادسازی واردات خودرو بر افزایش عرضه و افت نسبی قیمت خودروهای داخلی و خارجی تأثیرگذار است و دست واسطه‌گران درپی آزادسازی واردات و عرضه خودرو در بورس کالا از این بازار کوتاه خواهد شد.

شش نمونه از محصولات کیا ازجمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت و اسپورتیج مهمان جدید بازار چهارچرخ‌ها می‌شود. این محصولات با مدل ۲۰۲۳ درماه‌های آتی در بورس کالا عرضه خواهند شد. برای خرید نسخه پایه یا میانی سراتو بدون درنظر گرفتن مالیات در دیگر کشورها باید بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کرد. همچنین قیمت‌ کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ از ۲۷هزار پوند حدود یک میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان شروع می‌شود که باید مالیات را نیز به آن افزود.

با توجه به واردات اتومبیل، فعالان بازار خودرو نسبت به آینده این بازار امیدوارند و بر این باورند با واردات خودروهای خارجی قیمت‌ها از مدار صعودی خارج می‌شود چرا که پس از ممنوعیت واردات از سال ۹۷ قیمت انواع خودرو از خارجی گرفته تا داخلی نجومی شد. اکنون عرضه خودرو در بورس کالا از یک سو و بازگشت خارجی‌ها به بازار ایران می‌تواند در کاهش قیمت‌ها تاثیر بسزایی ایفا کند.

بررسی وضعیت بازار خودرو در پنج سال اخیر نیز نشان می‌دهد بهای انواع اتومبیل‌های داخلی و خارجی از تیر۹۷ چند برابر شد؛ به طوری‌که شاسی‌بلند خارجی ۵۰۰ میلیون‌تومانی مرز یک میلیارد تومان را رد کرد و حتی سودای دو و سه میلیاردی داشت!

مهدی دادفر،دبیرانجمن واردکنندگان خودرو نیز در گفت‌وگو با ایراسین، آزادسازی واردات را اقدامی موثر برای سامان دادن وضعیت بازار دانست و اظهار کرد:« تصویب و اجرای قانونی مبنی بر مبحث آزادی سازی واردات خودرو برای کلیه ایرانیان داخل کشور بدون سقف ارزشی یا سقف حجم موتور باعث کاهش چشم گیر قیمت‌ها در بازار خودرو می شود.»

درحال‌ حاضر معامله زیادی در بازار صورت نمی‌گیرد و خریداران منتظر ورود دیگر محوله‌های خودرو به کشور هستند.

دراین‌میان طبق اخبار دریافتی از لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت برای سال آینده حدود دو میلیارد دلار برای واردات خودروی خارجی لحاظ کرده است؛ درحالی‌که این رقم در بودجه ۱۴۰۱ تنها یک میلیارد دلار بود. درنتیجه افزایش دو برابری ظرفیت ارزی جهت تأمین منابع واردات خودروی خارجی از تصمیم جدی دولت برای تنظیم بازار خبر می‌دهد.

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو اعتقاد دارد «دولت باید شرایط لازم برای خدمات پس از فروش این خودروها در کشور را نیز فراهم کند تا خریداران مشکلی برای تعمیرات یا خرید قطعات نداشته باشند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    باز هم خودروهای گران قیمت وارد می‌شوند بیشتر متقاضیان از قشر کم درآمدند.این طرح اثری بر قیمت خودروهای پر متقاضی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =