برف و باران

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی روز چهارشنبه نسبت به کولاک برف و بارش‌های سیل‌آسا در ۹ استان هشدار سطح زرد و نارجی صادر کرد.

به گزارش ایراسین به نقل از تسنیم، مطابق تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی آلودگی هوا تا روز چهارشنبه در شهرهای صنعتی و پُرجمعیت ادامه دارد. روز چهارشنبه با نفوذ سامانه بارشی به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و شمال خلیج‌فارس بارش برف و باران، وزش باد شدید موقتی و در استان‌های جنوبی رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

روز پنجشنبه به جز در جنوب شرق کشور در سایر مناطق بارش روی می‌دهد. شدت بارش‌های این دور روز برای استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز جمعه بارش پراکنده در نوار غربی کشور، مناطق جنوبی، شمال شرق و ارتفاعات البرز پیش بینی می‌شود. خلیج‌فارس و تنگه هرمز چهارشنبه و پنجشنبه و دریای عمان سه‌شنبه و چهارشنبه مواج هستند.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه با بارش‌های شدید

زمان شروع: چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۴

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۵

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۴: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۵: خوزستان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین شهری، اختلال در ترددهای داخل شهری، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه، احتمال تأخیر و لغو پروازها

توصیه: آمادگی ناوگان حمل و نقل و راهداری‌ها، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارت توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول.

توصیف سامانه: بارش برف

زمان شروع: چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۴

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۵

نوع مخاطره: بارش برف و کولاک برف

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۴: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۵: کرمانشاه، جنوب شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان.

اثر مخاطره: انسداد جاده‌ها و محورهای مواصلاتی به ویژه محورهای روستایی سردسیر، لغزندگی جاده‌ها و معابر عمومی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در انتقال حامل‌های انرژی سوخت، برق و گاز.

توصیه: آمادگی دستگاه‌های اجرایی مسئول و دستگاه‌های امدادرسان برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده‌ها، پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری در سفرهای بین شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، مدیریت حامل‌های انرژی.

توصیف سامانه: پایداری جو همراه با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۱

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۴

نوع مخاطره: افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۱: تهران، کرج، اراک، یزد، اصفهان، اهواز.

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۲: اراک، یزد، اصفهان، اهواز.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۳: اراک، اصفهان، اهواز، تبریز، یزد، سمنان، مشهد.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۴: تهران، کرج، اراک، اصفهان، یزد، سمنان، مشهد.

اثر مخاطره: افزایش شاخص آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک، به ویژه در مناطق پرتردد) تا حد ناسالم.

توصیه: مدیریت بهینه در مصرف سوخت‌های فسیلی، کنترل فعالیت‌های صنعتی آلاینده، کاهش تردد غیر ضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز، به ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =