لوازم خانگی

نرخ جدید دلار در بازار آزاد، برچسب قیمت بسیاری از کالاها از موبایل گرفته تا خودرو، سکه، مسکن و لوازم‌خانگی را تغییر داده‌ است. این در شرایطی است که اکبر پازوکی رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی می‌گوید سازمان حمایت هنوز مجوز افزایش قیمت لوازم‌خانگی را صادر نکرده‌ است.

به گزارش ایراسین، نرخ جدید دلار در بازار آزاد، برچسب قیمت کالاها و خدمات بسیاری را از موبایل گرفته تا خودرو، سکه، مسکن و لوازم‌خانگی تغییر داده‌ است. برای مثال یخچالی که با دلار ۳۰ هزارتومانی حدود ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت، امروز با دلار بالاتر از ۴۰ هزار تومان به قیمت ۲۰ میلیون فروخته نمی‌شود. این در شرایطی است که اکبر پازوکی رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی می‌گوید سازمان حمایت هنوز مجوز افزایش قیمت لوازم‌خانگی را صادر نکرده‌ است.

نوسانات ارزی سال‌های گذشته بارها قیمت لوازم‌خانگی را افزایش داد و کار به‌جایی رسید تا برندهای بزرگ لوازم‌خانگی خارجی به دلیل رشد قیمت و محدودیت‌های پس‌ازآن، بازارهای داخلی را از دست بدهند و برندهای داخلی و برخی برندهای چینی سکان‌دار بازار لوازم‌خانگی کشور شوند. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد قیمت لوازم‌خانگی تولید داخل نیز حساسیت زیادی به نرخ ارز دارد و پس از هر مرحله رشد قیمت دلار، برچسب قیمت لوازم‌خانگی نیز تغییر می‌کند.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در گفتگو با ایراسین در مورد تأثیر نوسانات ارزی اخیر بر قیمت لوازم‌خانگی می‌گوید:«نباید نوسانات قیمت ارز این‌قدر سریع بر قیمت لوازم‌خانگی اثر داشته باشد ولی این چند روز شنیدیم چند شرکت قیمت فروش خود را افزایش داده‌اند درحالی‌که برای قیمت‌های جدید هنوز مجوزی نگرفته‌اند.»

فروشندگان افزایش قیمت لوازم‌خانگی پس از نوسانات ارزی را حق طبیعی خود می‌دانند بااین‌حال پازوکی می‌گوید: «تولیدکننده مواد اولیه را با دلار جدید بخرد، سپس فاکتور و مستندات لازم برای سازمان حمایت ببرد و اگر تأییدیه گرفت باقیمت بالاتری بفروشد ولی تا تأییدیه سازمان حمایت نباشد مجاز به افزایش قیمت نیست.»

در این میان گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد برخی از شرکت‌ها نیز ترجیح می‌دهند فروش اجناس خود را تا زمان ثبات نرخ ارز متوقف کنند. بعضی از آن‌ها مستقیم در کانال‌های اطلاع‌رسانی به خریداران گفته‌اند تا زمان ثبات نرخ ارز و تعیین قیمت جدید فروش ندارند و بعضی دیگر با بهانه‌های مختلف مانند تعطیلات سال نو میلادی فروش را متوقف کرده‌اند.

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی بابیان اینکه این شرکت‌ها به خودشان ضرر می‌زنند، زیرا سهم بازار را از دست می‌دهند، می‌گوید: «باید دستگاه‌ها نظارتی وارد عمل شوند و ببینند چرا برخی فروش را متوقف کرده‌اند، بدون شک با سامانه‌هایی مثل بهین یاب یا سامانه جامع تجارت نهاده‌ای نظارتی در حال رصد تولیدکننده و بنکدار هستند.» بااین‌وجود اگر نرخ فعلی ارز تثبیت شود، تولیدکنندگان دیر یا زود مجوز افزایش قیمت محصولات خود را می‌گیرند و به همین دلیل این روزها متقاضیان برای خرید تعجیل می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =