محصولات کشاورزی

آمارهای فائو نشان می‌دهد ایران با وجود خشکسالی در تولید ۲۰ محصول کشاورزی رتبه‌های تک‌رقمی در رده‌بندی جهانی طی سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد نشان می‌دهد ایران در میان تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی جهان قرار دارد.

ایران با وجود خشکسالی در سال ۲۰۲۱ همچنان رتبه‌های خوبی در رده‌بندی کشورهای جهان از نظر تولید انواع محصولات کشاورزی داشته است.

بر اساس آمارهای فائو ایران در تولید ۲۰ محصول کشاورزی طی سال ۲۰۲۱ از رتبه‌های تک‌رقمی در جهان برخوردار بوده است. ایران در تولید ۲۰ محصول کشاورزی از جمله محصولات مهمی مثل گردو، پسته، خرما و عسل رتبه‌هایی از ۲ تا ۹ داشته است.

تولید پسته ایران در جهان فقط از آمریکا کمتر است

بهترین رتبه ایران در تولید محصولات کشاورزی در این سال مربوط به پسته بوده است به طوری که ایران با تولید ۱۳۵ هزار تن پسته پس از آمریکا به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ این محصول در جهان شناخته شده است. آمریکا با تولید ۵۲۳ هزار تنی در جایگاه نخست و ترکیه با ۱۱۹ هزار تن در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

رتبه سومی تولید ۴ محصول در اختیار ایران قرار دارد

رتبه سوم جهان در تولید چهار محصول به ایران اختصاص دارد که عبارتند از خرما، گردو، عسل و هلو. ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۳ میلیون تن خرما تولید کرده است که این رقم فقط از تولید مصر و عربستان کمتر بوده است. مصر با تولید ۱.۷ میلیون تن خرما در رتبه نخست قرار داشته است.

تولید گردو در ایران طی سال گذشته میلادی ۳۸۶ هزار تن برآورد شده است. چین و آمریکا به ترتیب رتبه‌های اول و دوم بزرگترین تولیدکنندگان گردو شناخته شده‌اند.

ایران در تولید عسل نیز رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده و در این سال ۷۷ هزار تن عسل تولید کرده است. چین و ترکیه قبل از ایران رتبه‌های اول و دوم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

تولید هلو در ایران طی این سال نیز ۳۲۳ هزار تن گزارش شده است که این رقم تنها از تولید هلوی ترکیه و ازبکستان کمتر بوده است.

رتبه چهارمی تولید دو محصول به و شاهدانه نیز در سال ۲۰۲۱ به ایران اختصاص داشته است. ایران ۹۰ هزار تن به و ۲۰۱ تن شاهدانه در این سال تولید کرده است.

رتبه پنجمی ایران در تولید ۴ محصول

ایران در تولید ۴ محصول پنجمین تولیدکننده بزرگ جهان در این سال بوده است. این محصولات عبارتند از کیوی، آلو، انجیر و گیلاس. تولید کیوی ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۹۴ هزار تن بوده است. چین، نیوزیلند، ایتالیا و یونان در رتبه‌های اول تا چهارم از این نظر قرار داشته‌اند. تولید آلوی ایران نیز ۳۸۸ هزار تن، گیلاس ۱۵۶ هزار تن و انجیر ۸۳ هزار تن بوده است.

بادام، سیب درختی و بادمجان نیز سه محصولی هستند که ایران در تولید آن‌ها رتبه ششم جهان را به خود اختصاص داده است. کل سیب تولیدی ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲.۲۴ میلیون تن برآورد شده است. چین با تولید ۴۶ میلیون تن سیب در رتبه نخست جهان از این نظر قرار داشته است. هند کشوری با جمعیتی ۱۷ برابر ایران یک پله بالاتر از ایران قرار داشته و تنها ۲.۲۷ میلیون تن سیب تولید کرده است.

تولید بادام ایران در سال گذشته میلادی ۱۶۳ هزار تن و تولید بادمجان ۵۹۸ هزار تن محاسبه شده است که تنها از تولید پنج کشور جهان کمتر بوده است. آمریکا، اسپانیا، استرالیا، ترکیه و مراکش به ترتیب در رتبه‌های اول تا پنجم تولید بادام قرار داشته‌اند. چین با تولید ۳۷ میلیون تنی نیز بزرگترین تولیدکننده بادمجان شناخته شده است.

ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ طالبی در سال ۲۰۲۱ بوده و ۶۷۶ هزار تن از این محصول را تولید کرده است.

رتبه هشتمی دو محصول خرمالو و فندق نیز در این سال به ایران رسیده است. تولید خرمالو در ایران طی سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۱ هزار تن و تولید فندق ۱۳ هزار تن بوده است.

رتبه نهم تولید پرتقال، نخود و اسفناج به ایران اختصاص دارد

و بالاخره آخرین رتبه تک‌رقمی یعنی رتبه نهم جهان در تولید پرتقال، نخود و اسفناج در این سال به ایران اختصاص داشته است. ایران ۲.۱۳ میلیون تن پرتقال در این سال تولید کرده است که تنها از کشورهای برزیل، هند، چین، مکزیک، آمریکا، اسپانیا، مصر و اندونزی کمتر بوده است. نخود تولیدی در ایران طی این سال ۱۶۸ هزار تن بوده است. هند در رتبه نخست از این نظر قرار داشته است. تولید اسفناج ایران نیز در سال میلادی گذشته ۱۰۰ هزار تن برآورد شده است.

بر اساس این گزارش کسب رتبه‌های اول تا نهم در تولید ۲۰ محصول مهم کشاورزی برای کشوری که در رتبه ۱۸ کشورهای پرجمعیت جهان قرار دارد نشان‌دهنده توان بالای ایران در تأمین نیازهای غذایی خود در داخل و وابستگی حداقلی به واردات است.

این در شرایطی است که ایران در سال ۲۰۲۱ با خشکسالی سختی مواجه بود و به عقیده کارشناسان در سال ۲۰۲۲ با توجه به بهبود شرایط بارندگی و اقدامات مثبت دولت، وضعیت تولیدات کشاورزی و جایگاه جهانی ایران در این سال بسیار بهتر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =