کرونا

کارشناسان اعلام کرده‌اند در مورد اینکه آیا شیوع فعلی کووید۱۹ در چین می‌تواند منجر به جهش جدید این ویروس شود یا خیر، مطمئن نیستند.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، به گفته کارشناسان، در صورت جهش کروناویروس در چین، این گونه می تواند شبیه به زیرسویه های امیکرون باشد که هم اکنون در این کشور در گردش هستند. این گونه همچنین می تواند ترکیبی از سویه های کرونا بوده یا گونه ای کاملا متفاوت باشد.

دکتر "استوارت کمبر ری"، یکی از متخصصان دانشگاه "جان هاپکینز" آمریکا در این باره می گوید: چین دارای جمعیت بسیار زیادی است با این حال مصونیت جمعی کمی نسبت به کووید۱۹ در این کشور وجود دارد. به نظر می رسد این وضعیت برای ایجاد جهش جدید کروناویروس مناسب باشد با این حال نمی توان با اطمینان در این باره صحبت کرد.

هر عفونت جدید فرصتی برای جهش ویروس کرونا ایجاد می کند و این ویروس به سرعت در چین در حال گسترش است. افزایش آمار مبتلایان به کووید۱۹ در چین در پی کاهش ناگهانی محدودیت های کرونایی در این کشور رخ داده است. اگرچه نرخ کلی واکسیناسیون گزارش شده در چین بالا است اما میزان تزریق دز یادآور این واکسن به ویژه در میان افراد مسن در این کشور پایین تر است.

این متخصص دانشگاه جان هاپکینز همچنین افزود: زمانی که امواج بزرگی از عفونت را می‌بینیم، اغلب انواع جدیدی از آن تولید می‌شوند.

پس از انتشار سویه اصلی کووید۱۹ حدود سه سال پیش، این ویروس دچار جهش های متعدد شده و سویه ها و زیرسویه های جدیدی از جمله دلتا و امیکرون از آن ایجاد شدند.

به گفته کارشناسان، بسیاری از زیرسویه های موجود امیکرون در چین شناسایی شده اند. یکی از این زیرسویه ها BF.۷ است که در فرار از مصونیت در برابر این بیماری قوی است و اعتقاد بر این است که باعث افزایش فعلی موارد ابتلا به کووید۱۹ در چین می شود.

همچنین سوال دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که آیا جهش جدید کروناویروس می تواند منجر به بیماری شدیدتر شود؟ کارشناسان پاسخ می دهند که هیچ دلیل بیولوژیکی وجود ندارد که ویروس باید در طول زمان خفیف‌تر شود و بیماری‌زایی کمتری داشته باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، اخیرا سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز نسبت به گزارش‌های مربوط به بیماری شدید ناشی از کووید۱۹ در چین ابراز نگرانی کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =