فولاد خوزستان

معاون وزارت صمت گفت: برای اصلاح ناترازی‌ها در صنعت فولاد برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت.

به گزارش ایراسین به نقل از می متالز، علی نبوی در رابطه با طرح تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد و جای خالی پیوست انرژی در این طرح بیان کرد: یکی از زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعتی کشور، تأمین انرژی است که در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حلقه‌های زنجیره صنعت فولاد، ۵۵ میلیون تن تولید هدف گذاری شده که بر همین اساس، ظرفیت‌سازی‌هایی نیز رخ داده است. البته در برخی از حلقه‌ها از جمله نورد به این هدف رسیدیم، اما در بخش‌هایی مانند کنسانتره و گندله سازی ذوب همچنان در دست اقدام هستند.

وی با اشاره به اقدامات وزارتخانه صمت برای اصلاح ناترازی‌ها، گفت: این وزارتخانه برای اصلاح ناترازی‌ها در صنعت فولاد برنامه‌ریزی‌های زیادی را انجام داد، چرا که ظرفیت بلااستفاده در حلقه‌های مختلف تولید وجود داشت که بحث انرژی نیز به عنوان زیرساخت اصلی تولید در فوریت‌ها قرار گرفت.

معاون وزارت صمت با بیان اینکه فولاد به عنوان یک صنعت انرژی‌بر در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: برخی صاحب‌نظران معتقدند که هدف‌گذاری ۵۵ میلیون تن تا حدی به دور از ظرفیت‌های کشور بوده است که از دلایل آن می‌توان به کمبود مواد معدنی مانند سنگ آهن اشاره کرد.

به گفته وی، محدودیت‌‎هایی در بحث انرژی اعم از آب، برق و گاز در تولید وجود دارد که به همین دلیل، ناچار هستیم در مقاطعی از سال برق یا گاز واحدهای صنعتی را قطع کنیم که این کار، صدمه جدی به تولید کشور وارد می‌کند.

نبوی اضافه کرد: آسیب واردشده از محدودیت‌های انرژی به تولید کشور، عملاً سودآوری شرکت‌ها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. بر همین اساس، وزارت صمت برنامه‌ریزی کرد تا برخی شرکت‌ها، زیرساخت‌های حوزه تولید برق و گاز را خودشان به صورت پایدار برنامه‌ریزی و تأمین کنند.

رئیس هیات عامل ایدرو با اینکه بهینه‌سازی و کاهش شدت مصرف انرژی در بخش صنعت کشور و طرح نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و معدنی در دستور کار وزارت‌خانه قرار گرفته است، اظهار کرد: در این راستا ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و با توجه به جلسات برگزارشده، امیدواریم در قوانین بودجه سال‌های آتی یا در برنامه هفتم توسعه بتوانیم اقدامات مؤثری را پایه‌ریزی کنیم. در هر صورت فارغ از بحث انرژی، در حوزه سرمایه‌گذاری صنعت کشور به دلیل اینکه نرخ استهلاک از نرخ سرمایه‌گذاری پیشی گرفته است، ملزم هستیم سرمایه‌گذاری برای نوسازی واحدها را انجام دهیم که این اقدام نیز در دستور کار برنامه وزارت صمت قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =