• ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
  • کد خبر: 31058
  • readingTime: ۳ دقیقه
فاطمی امین

وزیر صنعت، معدن و تجارت که در جمع فعالان اقتصادی، صنعتی و معدنی استان کرمان صحبت می کرد، اظهارداشت: پیشنهاد تفکیک حقوق دولتی معادن بزرگ و کوچک ایده ای قابل تامل است که روی آن وقت می گذاریم.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، سیدرضا فاطمی امین روز پنجشنبه پس از آنکه کلنگ احداث نخستین مجتمع تولید لاستیک فوق سنگین کشور در کرمان را به زمین زد در جمع فعالان اقتصادی دیار کریمان که به بهشت معادن شهرت دارد نیز حاضر شد و به مشکلات و مسائل آنان گوش داد.

از جمله مسائل مطرح شده در این جلسه نحوه محاسبه حقوق دولتی معادن و ضرورت تفاوت های آن برای معادن بزرگ و کوچک یا معادن به سود رسیده با معادنی که در ابتدای سرمایه گذاری هستند، بود که وزیر صمت در این زمینه وعده داد این پیشنهادها را بررسی کند.

فاطمی امین همچنین درباره مشکلات معادن در تهیه ماشین آلات نیز گفت: از تولید داخلی حمایت می کنیم و حمایت ما از برخی جاها نباید به تولیدات دیگر ضربه بزند.

وی افزود: حمایت از تولید را شبکه ای می بینم نه نقطه ای لذا ماشین آلاتی که ظرفیت ساخت داخل ندارند را اجازه واردات می دهیم و آنها که ساخت داخل دارند را ۵۰ درصد اجازه واردات می دهیم.

فاطمی امین یادآور شد: طی هفت ماه ابتدای امسال معادل کل سال گذشته تخصیص واردات ماشین آلات معدنی داده شده درحالی که ماشین آلات معدنی ۱۰۰ درصد رشد تولید داشتند.

امیدها برای حل مشکل تامین اجتماعی صنایع

وزیر صمت همچنین با بیان اینکه یک مصوبه برای رفع مشکل تامین اجتماعی صنایع در حال اجراست گفت: پیشنهاد تفکیک حقوق دولتی معادن بزرگ و کوچک ایده ای قابل تامل است که روی آن وقت می گذاریم.

سود فولادی ها متعادل شد

وی در ادامه با اشاره به مشکل ذوب آهن اصفهان در سودآوری و خرید زغال‌سنگ کرمان با قیمت پایین گفت: سودهای شرکت های فولادی کشور کم نشده بلکه متعادل شده است.

فاطمی امین اظهارداشت: سودآوری شدید در نقطه ای تعادل را از بین می برد لذا دولت به حوزه قیمت گذاری فولاد ورود و آن را متعادل کرده است.

برق صنایع ۲۰ درصد افزایش یافت

وی همچنین با اشاره به مشکل قطع برق و گاز برخی واحدهای تولیدی اظهار داشت: سرمایه گذاری ها در این حوزه‌ها آغاز شده اما به سرانجام نرسیده است.

وزیر صمت گفت: باید سالانه سه هزار مگاوات سرمایه‌گذاری در حوزه برق کشور می‌شده که این طرح ها به پایان نرسیده است؛ در حوزه گاز برنامه ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری داشتیم که انجام نشد لذا به جز مدیریت مصرف کاری نمی توانیم انجام دهیم.

وی ابراز داشت: تابستان امسال در دوره کسری برق، میزان ۲۰ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل برق به صنعت داده شد.

فاطمی امین افزود: همکاری خوبی بین با وزارت نفت در حوزه تامین گاز وجود دارد لذا تخصیص گاز باید به گونه ای باشد که تولید با مصرف برابر باشد و با اجرای طرح های جدید و اقدامات و سرمایه گذاری های اخیر این مشکل رفع می شود.

وی با اشاره به فعالیت صندوق ضمانت صنایع کوچک در کشور گفت: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی وثیقه است که رفع آن یکی از برنامه های ما در سال ۱۴۰۲ وجود دارد و در این زمینه می توانیم بخشی مشکلات را حل و فصل کنیم.

تامین اجتماعی، بانک و مالیات بزرگترین مشکلات تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی، بانک و مالیات با فاصله معناداری از مهمترین مشکلات تولید کشور است عنوان کرد: مشکل بانکی واحدهای تولیدی را با همکاری بانک مرکزی در روش های نرم افزاری و تامین مالی پیش می بریم.

فاطمی امین افزود: برگشت ارز حاصل از صادرات از قوانین مجلس شورای اسلامی است که امسال ابلاغ شد و طی توافقاتی با بانک مرکزی در کاهش سه درصدی آن توافق کردیم زیرا به هزینه های بازاریابی و سرمایه گذاری توجه داشتیم.

وی تصریح کرد: تراز تجاری استان کرمان در مجموع مثبت شده و صادرات کشور از مواد خام در حال تبدیل به فناوری بالاتر است.

وزیر صنعت معدن و تجارت در پایان و با توجه به محدودیت زمان جلسه به مشکلات مربوط به زغال سنگ پرداخت و گفت: مخاطرات صنعت زغال سنگ در بخش ایمنی و سختی کار در نشستی جداگانه بررسی می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =