غلامحسین حسینی‌نیا ـ معاون وزیر کار

معاون وزیر کار با اشاره به ظرفیت‌های آموزشی سازمان فنی وحرفه‌ای در سطح خاورمیانه و آسیا، احیای دیپلماسی مهارت را ضرورتی انکارناپذیر در توسعه مهارت آموزی نیروی انسانی عنوان کرد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، آموزش‌های مهارتی در نگاه جهانی جایگاه و اهمیت ویژه‌ای یافته و به بستر مناسبی برای گسترش تعاملات مؤثر بین المللی تبدیل شده است.

با توجه به موقعیت ویژه کشورمان، بهره مندی از دیپلماسی مهارت نقش بسزایی در ارتباط با کشورهای منطقه و همسایه دارد چرا که دیپلماسی مهارت در برقراری و تقویت روابط دو یا چندجانبه به‌ منظور تأمین منافع ملی در زمینه‌هایی همچون تقویت توانمندی‌های نیروی انسانی، توانمندی‌های فناوری و بهره‌برداری از تجارب موفق مهارتی سایر کشورها اثرگذار است.

به اعتقاد کارشناسان، دیپلماسی مهارت محور می‌تواند مبنای توسعه فعالیت‌های تجاری و تعاملات بین المللی در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصاد باشد.

غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر کار، معتقد است: دیپلماسی مهارت در راستای توسعه همکاری‌های بین‌المللی به منظور ارتقای مستمر آموزش‌های مهارتی باید به شکل ویژه مدنظر قرار گیرد.

وی ایران را دارای منابع و پتانسیل‌های غنی و منابع طبیعی، ذخایر نفتی و معدنی و منابع و سرمایه‌های انسانی بسیار می‌داند که در رشد اقتصادی اثرگذارند اما تاکید دارد که با گسترش مهارت آموزی و وجود چنین منابع غنی می‌توان به رشد اقتصادی بیش از پیش دست یافت.

حسینی‌نیا به ظرفیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اشاره کرده و می‌گوید: این سازمان دارای ظرفیت‌های آموزشی فراوان در سطح منطقه خاورمیانه و آسیا است و آموزش‌های مهارتی خود را به سایر کشورها از جمله هند، عراق، مصر و افغانستان ارائه می‌کند.

ایجاد کمیته امور بین الملل، تهیه و ارسال پیش نویس برنامه و تفاهم‌نامه همکاری مشترک با کشورهایی همچون چین، روسیه، ژاپن و مالزی، اجرای پروژه تجهیز و بروزرسانی مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای با همکاری موسسه کوئیکای کره جنوبی و امضای برنامه اقدام مشترک با تاجیکستان از مهمترین اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در جهت توسعه دیپلماسی مهارت به شمار می‌روند.

در حال حاضر دیپلماسی مهارت، امکان برقراری ارتباط مؤثر با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای اسلامی را ممکن ساخته و بسیاری از کشورهای توسعه یافته علیرغم محرومیت از منابع طبیعی، با بهره‌گیری از فناوری به رشد قابل ملاحظه‌ای دست یافته‌اند.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با چشم‌انداز حضور موثر در عرصه بین‌المللی، نوع جدیدی از تعاملات بین المللی را با استفاده از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تحت عنوان دیپلماسی مهارت طراحی کرده و با بسیاری از کشورها از حوزه آسیا، ‌ آفریقا و اروپا در جهت توسعه همکاری‌های مهارتی و دیپلماسی مهارت وارد همکاری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =