فرونشست

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: برداشت بی‌رویه از مخازن آب زیرزمینی منجر به شکل‌گیری پدیده فرونشست در بسیاری از دشت‌های کشور شده است به‌طوری‌که میانگین آن در این دشت‌ها به ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده امروز شنبه در نشست شورای توسعه و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری به وضعیت محیط زیست کشور در سال‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: کاهش حجم آبخوان‌ها و شکل‌گیری پدیده فرونشست در دشت‌های کشور از دهه ۷۰ شدت گرفته است که در سال‌های پس از آن ۸۰۰ چاه جدید حفر شد که نیمی از آن غیرمجاز است.

وی به کاهش منابع آب تجدیدشونده در کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۷۳ به ۱۰۳میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و افزود: کاهش ۳۰میلیارد مترمکعبی آب تجدیدشونده کشور را وارد تنش آبی کرد به‌طوری‌ که از سال ۱۳۸۷ بسیاری از استان‌های کشور با تنش آبی روبرو شدند و در سال‌های اخیر نیز این موضوع به یک بحران در تعدادی از استان‌ها تبدیل شده است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر مدیریت مصرف آب در کشور خاطرنشان کرد: این درحالی است که آمارهای موجود حاکی از آن است که با وجود کاهش منابع اما در مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی هنوز تغییر ایجاد نشده است.

وی شکل‌گیری پدیده گردوخاک را از پیامدهای خشک شدن بسیاری از دشت‌های کشور دانست و گفت: در چهارمحال و بختیاری نیز دشت شهرکرد به کانون گردوخاک تبدیل شده است.

لاهیجان‌زاده رعایت نکردن حقابه تالاب‌ها را از دیگر چالش‌های محیط‌زیست کشور در دوران خشکسالی و تغییر اقلیم دانست و افزود: بیشتر تالاب‌های کشور خشک شده‌اند چراکه حقابه آن رعایت نمی‌شود.

وی به تشریح سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغی رهبر معظم انقلاب پرداخت و تصریح کرد: این سیاست‌ها در ۱۵ بند تدوین شده و پنج راهبرد برای آن تعریف و بر اساس آن وظایف دستگاه‌های اجرایی مشخص شده است.

لاهیجان‌زاده خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن این سیاست‌ها و نظارت بر نحوه آن باید در هریک از استان‌های کشور تشکیل شود که انتظار می‌رود این مهم نیز از سوی استان چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =