رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به اینکه موضوع معدن یکی از موضوعات مهم استراتژیک و امنیتی برای کشور است، گفت: چهار درصد ذخایر معدنی جهان در ایران قرار دارد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، مسعود میرزایی امروز، ۲ آذر ماه، در سومین همایش استانی کمیته بومی‌سازی و توسعه تکنولوژی زنجیره آهن و فولاد کشور که در پارک علم و فناوری استان برگزار شد، اظهار کرد: پارک علم و فناوری استان اولین پارک توسعه‌یافته کشور است که از ۸۰۰ شرکت فناور در استان بیش از ۴۰۰ شرکت در آن فعالیت می‌کنند. به طور کلی پارک خراسان رضوی در کشور شهره به موضوعات ICT و انرژی است؛ بعد از انتصاب من تلاش شد نقش پارک در ارتقاء تولید ناخالص داخلی بیشتر شود.

وی افزود: باید به صنایع کلان ورود کرده و در این خصوص مزیت‌های استان را بررسی کنیم. یک درصد جمعیت دنیا و یک درصد مساحت کره زمین مربوط به ایران است. در حوزه صنایع معدنی باید در پارک‌های علم و فناوری منظومه‌ای تفکر کرد. در زیست‌بوم فناوری و نوآوری قصد حمایت از شرکت‌های نوپا را داشته و باید با صنایع بزرگ نیز در ارتباط باشیم و رسوخ فناوری و دانش مد نظر مقام معظم رهبری و نیاز مملکت را عملیاتی کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی تصریح‌کرد: نیروی علمی در استان ما توانایی زیادی دارد. از دیگر سو در زمینه مردمی‌سازی و شبکه‌سازی در پارک استان اقدامات زیادی شده است زیرا به اعتقاد ما ظرفیت زیادی در خراسان رضوی دیده می‌شود که در گذشته متبلور نشده‌ است و اکنون دنبال ایجاد یک شکوفایی هستیم. رویدادهای علمی و فناوری زیادی در پارک و استان برگزار شده تا نخبگان استانی شناسایی شوند و در راستای عملیاتی شدن اهداف ریل‌گذاری شده در دوره جدید در پارک بتوان به خوبی از آن بهره برد.

میرزایی افزود: همچنین در زمینه صنایع معدنی و فولادی در پارک استان اقدامات ارزنده‌ای صورت گرفته و فعالیت‌های مهمی نیز در راستای جذب شرکت‌ها و فعالان این عرصه انجام شده است. پیش‌بینی می‌شود در حوزه صنایع معدنی و فولادی بتوانیم نقش مهم‌تری ایفا کرده و بر تحقق افزایش نقش اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی تاثیر بگذاریم.

وی ادامه داد: اولین گام در این راستا تاسیس پردیس صنایع معدنی در منطقه خواف است. امید است از این طریق ارزش افزوده، اشتغال دانش‌بنیان و افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را محقق کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: افغانستان یکی از کشورهای غنی از نظر عناصر معدنی از جمله مس، لیتیوم، اروانیوم و تالک است. یکی از دلایل حضور آمریکا در ۲ دهه اخیر در این کشور همین مساله بوده است. در این مدت در افغانستان تمام این عناصر استخراج شد. باید توجه داشت منابع نفت رو به زوال است و آن‌ها می‌خواهند از چاه‌های نفت غرب آسیا خلاص شوند. در کتاب نبرد انرژی نیز آمده که در سال ۲۰۴۰ میلادی پیش‌بینی می‌شود اگر ایران نفت خود را هم مجانی به فروش برساند، این نفت خریداری نخواهد شد زیرا دنیا به سمت انرژی‌های معدنی و پاک در حرکت است.

وی ادامه داد: از همین رو معدن یکی از موضوعات مهم استراتژیک و امنیتی برای کشور است. سهم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ما زیر یک و نزدیک ۰.۴ درصد است که رقم بسیار ناچیزی به حساب می‌آید.

میرزایی گفت: جهان در آینده از طریق انرژی سبز و عناصر معدنی مدیریت می‌شود. در حال حاضر کربن یعنی نفت، گازوئیل و زغال سنگ مدیریت انرژی در دنیا را دنبال می‌کند اما در آینده به دلایل زیادی مدیریت در دنیا با عناصر معدنی و انرژی پاک است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =