• ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
  • کد خبر: 30099
  • readingTime: ۳ دقیقه
تاجمیر ریاحی مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه

محمد تاجمیر ریاحی مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در خصوص بزرگترین چالش حال حاضر در بازار ورق فولادی گفت: قیمت‌های جهانی در چند ماه گذشته دچار کاهش شده و این کاهش قیمت به بازار داخلی ایران نیز منتقل شده و تبعات مخربی درپی داشته است.

به گزارش ایراسین به نقل از چیلان، مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهار داشت: کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی در حالی صورت گرفته که بسیاری از مصرف‌کنندگان ورق فولادی، این محصول را با قیمت قبل خریداری کرده‌اند و یک انتظار تورمی نیز مثل سال‌های قبل را داشته‌اند. چنین وضعیتی باعث شده تا موجودی ورق در انبارها بیش از میزان مصرف روزانه شود و صنایع پایین‌دست با مسئله کاهش قیمت مواد اولیه و به تبع آن، افت قیمت محصولات نهایی روبرو شوند. این تنش البته در تمامی جهان وجود دارد و بازار ایران نیز از این شرایط مستثنی نیست.

قیمت‌ها در حال کف‌سازی

تاجمیر ریاحی در خصوص وضعیت فعلی قیمت‌ها در بازار ورق افزود: این قیمت‌ها نیاز به یک کف‌سازی دارد. موجودی‌ای نیز که با قیمت‌های بالا خریداری شده، باید به‌صورت کالای نهایی در بازار فروخته شود تا در نهایت بازار از یک نقطه شروع جدید، آغاز به کار کند. امیدواریم قیمت‌های فعلی قیمت‌های کف بازار باشد تا کاهش بیشتر از این را در بازارهای جهانی و در کشور خودمان نداشته باشیم.

به تأخیر انداختن خریدها به علت مذاکرات احیای برجام

مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در خصوص تبعات بلاتکلیفی ناشی از سرنوشت برجام برای بازار فولاد گفت: مسئله مذاکرات برجامی موجب شده تا در بسیاری از مصرف‌کنندگان انتظاری مبنی بر کاهش قیمت به وجود آید و این انتظار سبب تأخیر در خرید و یا کاهش در میزان خرید شده است. در این راستا پیش‌بینی‌های مختلفی نیز وجود دارد؛ مثلا اینکه اگر برجام اتفاق بیفتد کاهش سه تا چهار هزار تومانی در قیمت دلار خواهیم داشت. البته این کاهش از نظر بنده بعید است و قیمت دلار در کمترین حالت احتمالا به همین نرخ فعلی نیمایی برسد. درهرحال این انتظاری است که در بازار وجود دارد و تبعات خاص خود را داشته است.

تبعات کاهش قیمت‌ها

وی در خصوص تبعات کاهش قیمت در بازار ورق نیز گفت: صنایعی که در زنجیره فولاد هستند اما زنجیره آنها کامل نیست با چالش بیشتری مواجه خواهند شد. این صنایع باید خود را به فروش با قیمت‌های جدید وفق دهند که به نوعی تحمل این زیان زمانبر خواهد بود و متاسفانه ممکن است این مشکل، شرکت‌های زنجیره فولاد را دچار مشکل کند. عواقب این موضوع ممکن است به بانک‌ها نیز کشیده شود. زیرا بسیاری از خریدهای انجام شده در زنجیره فولاد به صورت اعتبار اسنادی بوده و در حال حاضر خریداران نمی‌توانند آن اعتبارات را تکمیل کنند و این معوقاتِ بانک‌ها را افزایش می‌دهد.

به نظر می‌رسد دولت محترم می‌بایست درصدد چاره‌اندیشی برای این موضوع باشد تا امکان کنترل قیمت‌ها وجود داشته باشد. در این راستا بانک‌ها نیز می‌توانند به کمک صنایع بیایند تا اتفاقات این‌چنینی باعث تعطیلی یا ورشکستگی کارخانجات کشور نشود. باید توجه داشت که ورشکستگی و تعطیلی کارخانجات موجب افزایش نرخ بیکاری در کشور خواهد شد. این در حالی است که سیاست و استراتژی دولت جدید، ایجاد اشتغال و افزایش نرخ اشتغال است.

ضرورت وضع تعرفه‌ بر روی واردات

محمد تاجمیر ریاحی در خصوص نیاز یا عدم نیاز به وضع تعرفه واردات نیز گفت: این موضوع قطعا یکی از مواردی است که دولت باید برای آن به سرعت تصمیم‌گیری کند. به هر حال در انتهای زنجیره، این مشکل واقعا جدی است. به‌خصوص در ورق‌های گالوانیزه و رنگی دولت باید در اسرع وقت وضع تعرفه‌های وارداتی را اجرایی کند تا وارداتی انجام نشود و نیز حاشیه سودی برای انتهای زنجیره درنظر بگیرد. از طرفی هزینه تبدیل شرکت‌های گالوانیزه نیز باید در نظر گرفته شود و تعرفه‌ها باید به شکلی باشد که شرکت‌ها امکان کار داشته باشند.

مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در خصوص تأمین کلاف گرم و مشکلات ناشی از تأمین انرژی نیز افزود: خوشبختانه در این زمینه به یمن تدابیر اندیشیده شده مشکلات چندانی نداشتیم و قطعی برق نیز بسیار کمتر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم. این موضوع باعث شد تا تولید ما نیز با ظرفیت خوبی انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =