• ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
  • کد خبر: 29891
  • readingTime: ۲ دقیقه
اتحادیه اروپا

صنایع اروپا با توجه شرایط جهانی و منطقه‌ای با بحران تأمین فولاد روبرو هستند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین-محمدجواد قائدی: صنایع اروپا با تأمین جدی فولاد مورد نیاز خود روبرو هستند. از طرفی کشورهای تولیدکننده فولاد نظیر چین، به خاطر شرایط رکورد جهانی میزان تولید خود را تا حدی کاهش داده اند و از سوی دیگر به خاطر نزاع درگرفته میان روسیه و اوکراین، بحران انرژی در بسیاری از صنایع قاره سبز، گریبان‌گیر صنعتگران شده است.

همچنین با فرارسیدن زمستان بسیاری از دولت‌های اتحادیه اروپا، درصدی قابل توجهی از گاز موجود را به مصارف خانگی اختصاص داده‌اندکه به همین خاطر فولادسازان اروپایی با مشکل تأمین گاز مواجه شده‌اند.

تولید فولاد در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر با کاهش ۱۶.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۰.۷ میلیون تن رسیده است.

سایر کشورهای اروپایی یعنی بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و انگلیس نیز کاهش ۱۸.۶ درصدی تولید داشتند و میزان تولید فولاد آنها به ۳.۴ میلیون تن رسیده است.

البته در این بین اتحادیه اروپا نیز علاوه بر تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع کرده، بسته‌هایی را برای مقابله با دامپینگ روسیه در بازار فولاد اعمال کرده است که هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای اجرای موج چهارم این سیاست‌ها است. این تحریم‌ها باعث شده تا هر تن فولاد برای اتحادیه اروپا، به میزان ۵۳ تا ۶۳ یورو، گران‌تر تمام شود.

تلاش اتحادیه اروپا برای تأمین ورق گرم از آسیا و آمریکا

در همین راستا اتحادیه اروپا قرار است خرید ورق گرم مورد نیاز خود را از ژاپن افزایش دهد. از ابتدای سال میلادی جاری، اتحادیه اروپا ۷۳۹,۲۵۵ تن ورق گرم از ژاپن خریداری کرده که قرار است این میزان بیشتر ۷ ماه گذشته شود. البته نکته قابل توجه اینجاست که اتحادیه اروپا قبلاً ورق کمتری را از این کشور تأمین می‌کرده و بعضی از کشورهای آسیایی نظیر کره جنوبی و تایوان از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان دیگر اروپا بوده اند. در مجموع در ماه اوت امسال، این سه کشور حدود ۴۰ درصد از ورق گرم مورد نیاز کشورهای این اتحادیه را تأمین کرده‌اند.

علاوه براین اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای افزایش خرید ورق گرم از هند و برزیل است.

پیش بینی می‌شود این سیاست‌ها در کوتاه‌مدت، یعنی تا پایان فصل سرما، پاسخگوی نیاز صنعت اتحادیه اروپا و کشورهای مهم صنعتی این اتحادیه نظیر آلمان باشد.

دنیا، چشم به تحولات چین دوخته است

تحلیل‌ها نشان می‌دهد با فروکش‌کردن نزاع میان اوکراین و روسیه و از سوی دیگر اتخاذ تصمیمات جدید در چین برای از سر گرفتن تولید به روال قبل با بازگرداندن محدودیت‌های بهداشتی به شرایط عادی، رشد تولید فولاد در دنیا را شاهد خواهیم بود.

ظرفیت تولید فولاد در کل دنیا چیزی حدود ۱میلیارد و ۹۰۰ هزار تن است که چین تقریباً نیمی از آن را تولید نموده و به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌کند.

کشورهای اتحادیه اروپا در مجموع با تولید ۱۵۲ میلیون تن به عنوان دومین تولیدکننده دنیا مطرح هستند.

هند با تولید ۱۱۸ میلیون تن در رتبه دوم کشورهای تولیدکننده فولاد ، ژاپن با تولید ۱۰۵ میلیون تن در رتبه سوم، آمریکا با تولید ۸۵ میلیون تن در رده چهارم، روسیه با تولید ۷۱ میلیون تن در جایگاه پنجم، کره جنوبی با ۷۱ میلیون تن در جایگاه ششم، ترکیه با تولید ۴۹ میلیون تن در رده هفتم، آلمان با ۴۳ میلیون تن در رده هشتم، برزیل با ۳۶ میلیون تن در رده نهم و ایران با ۲۹ میلیون تن در رده دهم قرار دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =