ذوب آهن اصفهان

مدیر تحقیق و توسعه ذوب‌آهن اصفهان معتقد است: "شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد فن‌آوری‌محور، اقتصادمحور و بهبود شاخص‌ها در حوزه‌های علمی، صنعتی و اقتصادی با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، امکان حل مشکلات و برطرف نمودن بخش بزرگی از نیازهای فن‌آورانه صنایع معدنی و به ویژه چالش های انرژی را دارا هستند.

به گزارش ایراسین به نقل از کارخانه، مدیر تحقیق و توسعه ذوب‌آهن اصفهان معتقد است: "شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد فن‌آوری‌محور، اقتصادمحور و بهبود شاخص‌ها در حوزه‌های علمی، صنعتی و اقتصادی با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، امکان حل مشکلات و برطرف نمودن بخش بزرگی از نیازهای فن‌آورانه صنایع معدنی و به ویژه چالش های انرژی را دارا هستند. "مرتضی شیرین‌پرور" تاکید دارد که در ذوب آهن، زیست ‌بومی ایجاد شده که انگیزه‌های لازم در بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های خلاقانه را ایجاد می‌کند:

با نام‌گذاری عنوان سال به‌عنوان حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شاهد حضور و همراهی خوبی از سوی بنگاههای بزرگ صنعتی و معدنی در این حوزه هستیم. اما اساساً چرا دانش‌بنیان شدن و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای صنایع بزرگ ضرورت دارد؟

با توجه به اینکه فعالیت‌های دانش‌بنیان با هدف توسعه اقتصاد دانش‌محور،هم افزایی علم و ثروت،تحقق و گسترش اختراعات و نوآوری‌ های علمی و اقتصادی و تجاری ‌سازی نتایج اختراعات انجام می‌پذیرد و این امر در شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در خلق ارزش‌ و ثروت نقش به‌سزائی دارد، همچنین نظر به اینکه قرار گرفتن در این مسیر زمینه‌ساز کسب حمایت‌های ویژه و ایجاد ارزش آفرینی مضاعف خواهد شد، دانش‌بنیان شدن و همکاری و تعامل سازنده با شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور کاربردی کردن تولیدات و افزایش بهره‌وری برای صنایع بزرگ از ضرورت ویژه‌ای برخوردار است.

برای توسعه و عمق دهی اکوسیستم دانش بنیان در صنعت فولاد و صنایع معدنی چه راهبردهایی مد نظر است؟

برای راهبردهای‌توسعه و عمق‌دهی اکوسیستم دانش‌بنیان در صنعت فولاد و صنایع‌معدنی، باتوجه به استراتژی هر شرکت شیوه‌های مختلفی لحاظ می شود، اما در مجموع می توان به این موارد اشاره کرد: اول، به کارگیری و پیاده‌سازی فرآیندهای نوآوری در زمینه توسعه محصول، فرآیند، توسعه فضای کسب و کارهای نوپا و توسعه خدمات؛ دوم، تسهیل در شکل‌گیری الگوی جدید همکاری بین شرکت و مراکز علمی، پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان؛ سوم، تدوین برنامه و سند توسعه نوآوری شرکت؛ چهارم، بسترسازی مناسب برای ایجاد حق مالکیت فن‌آوری و زمینه‌سازی برای تبدیل شرکت به شرکت پیشرو و صاحب فن‌آوری‌های دانش‌بنیان؛ پنجم، شناسایی، ارزیابی و پرورش ایده‌های نوآورانه و دانش‌بنیان، همسو با نیازهای شرکت با استفاده از تجاری‌ سازی ایده‌های برگزیده و پیشنهادهای فنی دریافت شده؛ ششم، تامین شرایط و امکانات لازم جهت توسعه کارآفرینی و خلق ارزش از طریق تولید دانش با تکیه بر توان داخلی شرکت و نخبگان خارج از سازمان؛

راه درست تامین مالی شرکت های دانش بنیان چیست و چرا اساسا سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری خصوصی و خطرپذیر در شرکت ها و صنایع بزرگ جذاب است؟

استفاده از ظرفیت‌های مرتبط با فرآیندهای نوآوری که پایه و اساس عملکرد فعالیت‌های دانش‌بنیان دارند، همواره با ریسک‌های بالایی مواجه است که این خود به عنوان یکی از موانع حرکت در این مسیر به شمار می آید. از این ‌رو هرچه این ریسک‌ها کاهش یافته و اطمینان بخشی از حفظ و نگهداشت سرمایه‌گذاری در این راه افزایش یابد، امکان دستیابی به منافع بیشتر تامین خواهد شد. صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی و خطرپذیر، یکی از موثرترین و جذاب‌ترین روش‌ها در تامین سرمایه‌های مورد نیاز در مسیر استفاده و پیاده‌سازی نظام نوآوری در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است که از این ‌رو مورد توجه و عنایت صنایع بزرگ، به ویژه صنایع معدنی قرار گرفته است.

باتوجه به ارتباط گسترده ای که با شرکت های دانش بنیان دارید، این شرکت‌ها بیشتر در چه حوزه هایی می توانند یاری‌بخش صنایع فولادی و معدنی باشند؟

انجام تحقیقات کاربردی، ارایه خدمات تخصصی و مشاوره ای (خدمات علمی،تحقیقاتی و فنی)، تولید محصولات یا فناوری نوین(توسعه فناوری)، ارایه خدمات توسعه کار آفرینی، توسعه محصول جدید و با ارزش افزوده بالاتر و توسعه‌ کسب و کار جدید، از جمله خدماتی هستند که شرکت های دانش بنیان می توانند به صنایع فولادی و معدنی ارایه دهند.

آیا در شرکت ذوب آهن اصفهان برنامه ای برای حمایت از طرح های پیشران غیرفلزی و معدنی نیز دارید؛ به عنوان مثال شرکت های فعال در حوزه انرژی یا فلزات خاص؟

با توجه به ذات و مفهوم نوآوری و ارتباط ویژه آن با فرآیندهای دانش‌بنیان و نظر به اینکه در مراحل نوآوری نگاه ویژه‌ای به توسعه فضای کسب و کار شده ‌است، همچنین در راستای توجه به موضوع تولید محصولات جدید و بهبود فرآیندهای کاری در تکنولوژی تولید در شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، نسبت به انجام بررسی‌ها و مطالعات گسترده‌ای در راستای سرمایه‌گذاری و تولید محصولات متفاوت از تولیدات فعلی، نظیر لوله‌ها با مصارف خاص اقدام شده است. همچنین در راستای توسعه فضای کسب و کار و تمرکز بر مدیریت هزینه‌ها، مطالعات و بررسی‌هایی در جهت کاهش مصارف حامل‌های انرژی در برنامه کاری شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان قرار گرفته است.

ساز و کار شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان برای جذب شرکت های دانش بنیان چیست؟

ایجاد ساختار مستقل در کنار مدیریت تحقیق و توسعه و تعریف نیازها و فعالیت هایی جهت ترغیب هیات علمی دانشگاه ها، شهرک ها، پارک و مراکز علم و فناوری و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در جهت رفع نیاز صنعت، تجاری سازی یافته های ‌پژوهشی، استفاده از ظرفیت های معافیت مالیاتی از جمله اقداماتی است که در خصوص جذب شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است. در این خصوص زیست ‌بومی ایجاد شده است که انگیزه‌های لازم در بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های خلاقانه را ایجاد می‌کند.

آیا شرکت های دانش بنیان قادر به حل چالش های انرژی در صنایع معدنی خواهند بود؟

به طور قطع، شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد فن‌آوری ‌محور، اقتصاد محور و بهبود شاخص‌ها در حوزه‌های علمی، صنعتی و اقتصادی با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، امکان حل و برطرف کردن بخش بزرگی از نیازهای فن‌آورانه صنایع معدنی و به ویژه چالش های انرژی را دارا هستند. در این راستا حمایت ‌های مالی از شرکت های دانش بنیان ضروری به نظر می رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =