لیتیوم

در سال‌های گذشته، معدود واسطه‌های فعال در صنعت لیتیوم، خود را به مدیریت "اسپادومین" محدود می‌کردند. اما با توجه به پتانسیل رشد قوی، تاجران کالا به طور فزاینده ای به بازار پایین دستی مواد شیمیایی لیتیوم علاقمند شده اند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین- لیتیوم یکی از اجزای مهم در باتری‌های قابل شارژ است که در تلفن‌های همراه، رایانه‌های دستی و اتومبیل‌های برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند دیگر فلزهای قلیایی، لیتیوم هم بسیار واکنش‌پذیر و آتش‌گیر است. آلیاژی از لیتیوم، آلومینیوم هم اکنون در صنایع هواپیماسازی به کار گرفته می‌شود که سبُک، قابل انعطاف و همزمان محکم و مقاوم است. لیتیوم نیروی کششی زیادی دارد و به خاطر کمی وزن خود گزینه بسیار مناسبی برای باتری‌های کم‌وزن و پرانرژی است. همچنین لیتیوم همراه با سرب، آلیاژی می سازد که در ساختن بلبرینگ چرخ‌های قطار به کار گرفته می‌شود. لیتیوم حتی در صنایع داروسازی مورد مصرف دارد. با این همه در مورد مصرف لیتیوم هم در صنایع و همچنین در داروسازی توجه به یک نکته بسیار مهم است؛ مرز میان سودمند بودن این ماده و سمی بودنش برای انسان و محیط‌زیست بسیار بسیار نازک و شکننده است.

در حالی که تا همین اواخر فضای بازار لیتیوم عمدتاً با غیاب قابل توجه واسطه ها - به غیر از تعداد اندکی - مشخص می شد و عمدتاً به تعاملات مستقیم فروشنده و خریدار متکی بود، افزایش قیمت ترکیبات لیتیوم و همچنین رشد مورد انتظار تقاضای سال های آینده در گروه لیتیوم، فرصت های جدیدی را برای واسطه ها ایجاد می کند.

این امر به‌ویژه در بازار داخلی چین مشهود بوده؛ جایی که از نظر تاریخی، نقدینگی نقطه ای با بازار نقطه ای پایدار در آن نسبت به سایر مناطق مرتبط‌تر است. قیمت‌های بازار در سال گذشته به دنبال پایین‌ترین سطوح چندساله اخیر در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. در نتیجه این کالا وارد چرخه صعودی جدیدی شد که با تقاضای بالا برای باتری‌های خودروهای الکتریکی پشتیبانی می‌شود. این امر از روند صعودی قیمت در گروه لیتیوم، از جمله سطوح فنی، پایه باتری و مواد اولیه کنسانتره اسپادومین حمایت کرد. رشد سریع بازار، همراه با گرایش به تقاضای اساسی، منجر به پیشی گرفتن کربنات از هیدروکسید و معامله با قیمت بالاتر شد. داستان رشد اینچنین بازاری را برجسته می کند که معامله گران می توانند فرصت های تجاری جدید را در آن شناسایی کنند. این امر به ویژه در بازار کربنات به دلیل سهم بیشتر آن از کل بازار لیتیوم (کربنات حدود ۶۵ درصد از کل تولید لیتیوم در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است) در مقایسه با بازار کوچکتر اما رو به رشد هیدروکسید (۳۲ درصد از کل تولید در ۲۰۲۱، با سایر اشکال لیتیوم حدود ۳ درصد) قابل مشاهده بوده است.

در سال‌های گذشته، معدود واسطه‌های فعال در صنعت لیتیوم، خود را به مدیریت اسپادومین محدود می‌کردند. اما با توجه به پتانسیل رشد قوی، تاجران کالا به طور فزاینده ای به بازار پایین دستی مواد شیمیایی لیتیوم علاقمند شده اند. منابع آگاه در چین اذعان دارند که کربنات پیچیدگی های لجستیکی کمتری نسبت به هیدروکسید دارد. این موضوع اجازه می دهد تا به راحتی در میان بازیگران در سراسر زنجیره تامین قابل تعویض باشد. علاوه بر این، بازار پر رونق کربنات در چین همچنین منجر به ورود مواد با مشخصات کم کیفیت به زنجیره تامین باتری برای کاربردهای سطح اولیه خاص شده است. در محیط بازاری که مشخص شد، این بدان معناست که کربنات لیتیوم به عنوان یک محصول، خود را بهتر از هیدروکسید با فعالیت واسطه‌ای تاجران هماهنگ می‌کند. با این حال، این امر با توجه به افزایش تقاضای باتری در خارج از چین، توسعه می‌یابد، جایی که مواد شیمیایی مختلف باتری و استراتژی‌های OEM احتمالاً باعث رشد اندازه کلی بازار هیدروکسید می‌شوند.

کالایی شدن افزایش حضور تاجران در لیتیوم یکی از عناصر روایت «کامودیتی‌سازی» است؛ موضوعی که چند سال پیش مورد بحث قرار گرفت. فعالان بازار و ناظران بین کسانی که لیتیوم را یک ماده شیمیایی خاص یا یک کامودیتی می‌دانستند تقسیم شدند. در حالی که صنعت از آن زمان پیشرفت کرده اما این بحث برای درک و تکامل مداوم آن همچنان باقی مانده است.

رشد شدید تقاضای بازار لیتیوم باعث سخت‌تر شدن مشخصات محصول شد و پارامترهای کیفی سخت‌گیرانه‌تری را در پاسخ به نیازهای مصرف‌کنندگان بزرگ، مانند OEMها، به همراه داشت. عرضه ترکیبات جدید با آن پارامترهای کیفیت بالاتر تثبیت شد و عملاً استاندارد جدیدی را اعمال کرد. "ویلیام آدامز"، سرپرست تحقیقات مواد باتری در Fastmarkets گفت: «وقتی یک بازار به سرعت در حال رشد است، زمانی که مصرف‌کنندگان در حال تقلا برای خرید مواد هستند و قیمت‌ها در همه‌جا وجود دارد، فرصت‌هایی برای معامله‌گران پدیدار می‌شود». برخی از شرکت کنندگان مطرح می‌کنند که مشارکت معامله‌گران تا حدی به افزایش قیمت لیتیوم در بازار داخلی چین در سال جاری کمک کرده که در نهایت در مناطق دیگر پخش شده است. یک منبع آگاه در این خصوص گفت: "در طول سال گذشته این اتفاق افتاده که تعدادی از معامله گران، سهام را نگه داشتند و سپس آن را به بازار عرضه کردند. موضوعی که در بازار امروز کارایی چندانی ندارد".

در ماه دسامبر، Traxys و استارت‌آپ اروپایی لیتیوم گفتند که برای توسعه پروژه لیتیوم Wolfsberg در اتریش، جایی که شرکتی نوپا به دنبال راه‌اندازی یک عملیات هیدروکسید لیتیوم تا پایان سال ۲۰۲۳ است، همکاری خواهند کرد. تقریباً در همان زمان، Traxys همچنین یک قرارداد برداشت چندساله با شرکت معدنی جوان کانادایی Lepidico امضا کرد. این معامله‌گر خدمات فروش، بازاریابی، تدارکات و تامین مالی تجارت را برای ۱۰۰ درصد فاز اولیه تولید هیدروکسید لیتیوم این شرکت ارائه خواهد کرد که انتظار می رود در سال ۲۰۲۳ به صورت آنلاین عرضه شود.

توسعه ابزارهای مالی مانند قراردادهای آتی مشتقه، که قبلا توسط چندین بورس کالایی برای ارائه ابزار به شرکت کنندگان در زنجیره تامین مواد خام باتری و در جهت مدیریت ریسک قیمت به کار گرفته شده بود، به سود معامله گران نیز خواهد بود. بورس سنگاپور (SGX) به دنبال راه اندازی چهار قرارداد آتی، برای فلز کبالت، هیدروکسید کبالت، کربنات لیتیوم و هیدروکسید لیتیوم، در نیمه اول سال برای ارائه ابزارهای پوشش ریسک برای شرکت کنندگان درگیر در انتقال انرژی است. "سال آدامز" در این خصوص گفت: «ترکیب افزایش سریع قیمت ها، نگرانی در مورد عرضه و ظهور معامله‌گران، احتمالاً نیاز به ابزارهای مدیریت ریسک مانند معاملات آتی در بورس را افزایش می‌دهد».

*دیوید قیلوتی و دالیا اورقی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =