هم‌اندیشی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی با حضور پیشکسوتان در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

هم‌اندیشی به‌منظور استفاده از دانش و تجربه پیشکسوتان و نخبگان حوزه اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور که طی سالیان گذشته عهده‌دار مسئولیت و و صاحب تجربه و دانش در بخش اکتشاف بوده‌اند، در محل این سازمان برگزار شد.

به گزارش ایراسین هم‌اندیشی به‌منظور استفاده از دانش و تجربه پیشکسوتان و نخبگان حوزه اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور که طی سالیان گذشته عهده‌دار مسئولیت و و صاحب تجربه و دانش در بخش اکتشاف بوده‌اند، در محل این سازمان برگزار شد.

گفتنی است؛ طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی که از سال گذشته توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حال انجام است، دارای گستردگی و تنوع لایه‌های اطلاعاتی است که جهت دستیابی به اهداف از لحاظ کمی و کیفی نیاز به بررسی و مطالعه بیشتر دارد که بر همین اساس نشست با پیشکسوتان و نخبگان حوزه اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار شد.

طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشور توسعه مناطق کم‌برخوردار و در راستای رونق بخش معدن، تولید اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی انسانی بومی، آمایش سرزمین در قالب کشف ذخایرجدید معدنی، افزایش بازدهی و کاهش موثر زمین تبدیل کانسار به معدن، تربیت نیروی انسانی متخصص بخش معدن (زمین‌شناسی و اکتشاف) در مناطق هدف پروژه تحول و ایجاد تحرک در بخش خصوصی (جامعه مهندسان مشاور) در حوزه زمین‌شناسی، اکتشاف و آزمایشگاه‌های علوم زمین از طریق برونسپاری فعالیت‌ها را به عنوان اهداف مورد نظر در دستور کار خود قرار داده است.

در حال حاضر با ویرایش جدید طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشور مقرر شد طی برنامه‌ای ۳ ساله با اولویت تهیه و تولید اطلاعات پایه در ۱۴۰۰ عنوان نقشه یک‌پنجاه‎‌هزارم در 3 لایه اطلاعاتی زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی و زمین‌شناسی ژئوشیمیایی و انجام حدود ۲ میلیون کیلومتر پرواز خطی ژئوفیزیک هوایی تا پایان سال ۱۴۰۳ انجام شود.

این طرح با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و با مشارکت تمام مولفه‌های دولتی بخش معدن شامل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن (ایمیدرو) و همچنین معاونت معدنی و فرآوری وزارت صمت انجام می‌شود و این بخش‌ها در تامین منابع و اجرای این طرح با یکدیگر همکاری می‌کنند.

شایان ذکر است؛ در حال حاضر مطالعات طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشور که از مهر ماه سال 1400 در استان خراسان جنوبی آغاز شد، در مهر ماه سال 1401 به پایان رسید که خروجی این طرح در این استان شامل ۲۰ عنوان نقشه و در مجموع ۶۰ برگ در سه لایه مطالعاتی زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی و زمین‌شناسی ژئوشیمیایی تهیه شد و دستاوردهای آن در خراسان جنوبی در قالب نقشه‌ها و گزارشات منتشر شده است.

همچنین در استان کردستان از ۲۵ خرداد ماه سال جاری طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشورآغاز به کار کرده که در این استان نیز ۲۵ عنوان نقشه و در مجموع ۷۵ برگ مطالعاتی تهیه خواهد شد که در حال حاضر حدود ۶۵ درصد پیشرفت در این پروژه حاصل شده و تقریبا عملیات صحرایی به اتمام رسیده است.

از سویی در استان آذربایجان غربی این طرح از شهریور ۱۴۰۱ در بلوک تکاب-مهاباد جهت تهیه ۱۲ عنوان نقشه‌ در دو لایه اطلاعاتی ژئوشیمی و زمین‌شناسی در قالب ۲۴ ورقه آغاز شد که در حال حاضر پیشرفت حدود ۴۵ درصد حاصل شده و همچنین پیش‌بینی، طراحی و اخذ مجوز برای انجام ۵۳ هزار کیلومتر خطی پرواز ژئوفیزیک هوایی برای منطقه تکاب-مهاباد در حال انجام است.

همچنین در حوزه مطالعات ژئوفیزیک هوایی انجام ۲۲ هزار کیلومتر پرواز خطی در منطقه دیواندره در استان کردستان پرواز به اتمام رسیده و طی ماه‌های آینده عملیات پردازش و تفسیر مطالعات ژئوفیزیک هوایی این استان انجام خواهد شد.

شایان ذکر است؛ مقصد بعدی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور طی نیمه دوم سال جاری و در اوایل آذرماه توسعه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشور در استان خراسان رضوی در منطقه بردسکن خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =