مرغ و تخم مرغ

به نظر می‌رسد افزایش قیمت تخم مرغ قرار نیست کوتاه بیاید و هر روز این محصول پُر مصرف سبد خانوارها در سکوت و بی تفاوتی مسئولین گران و گران‌تر می‌شود ومصرف تخم مرغ با سرعت بیشتری در حال حذف شدن از سفره‌های خانوار هاست.

به گزارش ایراسین، بر اساس بررسی‌های میدانی از سطح شهر، قیمت تخم مرغ در سوپرمارکت‌ها و خرده فروشی‌ها شانه‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است.

در حال حاضر هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی تنظیم بازاری در میادین میوه وتره بار با قیمت شانه‌ای ۸۶۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

هر روز هشدار به تبعات افزایش هزینه‌های تولید مرغ با گران شدن نهاده‌ها از سوی تولید کنندگان بیشتر می‌شود وآنان تأکید دارد که فروش تخم مرغ با نرخ مصوب دولتی برای مرغداربه صرفه نیست و درخواست کرده‌اند که دولت در نرخ مرغ و تخم مرغ تجدید نظر کند.

قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر در بازار تهران افزایش یافت و از نرخ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومانی که پس از مردمی سازی یارانه‌ها مصوب شده بود، فاصله زیادی گرفته است.

درکمتر از دوهفته پیش هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی تنظیم بازار در میادین میوه و تره‌بار ۷۳ هزار تومان و در بازار آزاد، ۸۲ هزار تومان عرضه می‌شد. قیمت هر عدد تخم‌مرغ هم بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۲۰۰ بود.

اما بر اساس گزارش میدانی از میادین میوه و تره بار حاکی است که قیمت هر شانه تخم مرغ حدود ۹۰ هزار تومان شده و قیمت یک شانه تخم مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر به حدود ۱۳۰ هزار رسیده است. حالا هر عدد تخم‌مرغ بین ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار و ۳۰۰ به دست خریدار می‌رسد.

فروشندگان گرانی تخم مرغ را دلیلی بر کاهش خرید از سوی مردم می‌دانند و معتقدند؛ خرید تخم مرغ حدود ۹۰ تا ۱۳۰ هزار تومانی برای بیشتر خانوارها بسیار کم شده است.

اما به نظر می‌رسد افزایش قیمت تخم مرغ قرار نیست کوتاه بیاید و هر روز در سکوت و بی تفاوتی مسئولین گران و گران‌تر می‌شود.

پیش‌تر در همین رابطه ناصر نبی‌پوررئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار گفته است؛ اگر قیمت تخم‌مرغ به بیش از شانه‌ای ۱۰۰ هزار تومان هم برسد باز هم خرید آن برای مصرف‌کنندگان به نسبت مرغ و گوشت به‌صرفه‌تر است. این قیمت‌ها طبیعی است و گران نیست چرا که خود دولت قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ را در خرده فروشی ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده که با این حساب قیمت هر شانه دو کیلویی تخم مرغ ۸۰ هزار تومان می‌شود.

به گفته نبی‌پور؛ محاسبه قیمت تمام شده تخم‌مرغ آسان است و یک کارشناس هم می‌تواند به راحتی به نرخ واقعی آن برسد؛ یک مرغ برای تولید یک کیلو تخم‌مرغ باید ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم دان بخورد ارزان‌ترین دان کیلویی ۱۴ هزار تومان است. همچنین قیمت جوجه پای تخم که سال گذشته ۵۰ هزار تومان بود امروز ۲۰۰ هزار تومان شده به عبارتی ۴ برابر شده است.

قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ هم اکنون بالای ۴۸ هزار تومان است، قیمت نهاده‌های دامی ۶۰۰ درصد افزایش یافته و ۷۵ تا ۸۰ درصد هزینه تمام شده تولید دام، مربوط به هزینه خوراک آنهاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =