نیلی محمودآبادی

محمود نیلی احمدآبادی گفت: ما آماده همکاری با صنعت هستیم اما لازمه ارتباط این است که در یک فضای خسته‌کننده قرار نگیریم.

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در حاشیه نشست روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور با محوریت همکاری دانشگاه با دولت در شرایط تحریم برگزار شد، در گفتگو با ایراسین، به این سوال که روند تولید محصولات داخلی را در شرایط تحریم امروز چگونه می بینید؟ پاسخ داد: ما در گذشته نیز دچار تحریم شده‌ایم و فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم و باید در جای خودش بحث شود. تولید به این معنا نیست که کلید آن را بزنیم و تولید صورت بگیرد. باید محصولی را تولید کنیم که بتواند با دیگر محصولات رقابت کند. اگر محصولات ما دارای کیفیت نباشد صرفاً با رانت و انحصار می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.
احمد آبادی در ادامه گفت: ما باید محصولاتی را ارائه کنیم که با برداشتن تحریم‌های صنعت از بین نرود. بستن مرزهای کشور (صادرات) اشتباه است چراکه صادرات و رقابت شرط موفقیت تولید است.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر استفاده از تکنولوژی های جدید در تولید کالا، گفت: صنعتی که محصولات را با هر کیفیتی تولید کند تا بازار فروش داشته باشد، صنعت نیست.  تکنولوژی، کیفیت و قیمت کالا را تعیین می‌کند. با استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌توان کیفیت را بهبود و هزینه‌ها را کاهش داد.
نیلی احمدآبادی در پاسخ به عملکرد تولید کنندگان با اجرای قوانین افزایش تولید داخل چگونه بوده است، گفت: چندین بار در کشور نهضت تولید داخلی را راه‌اندازی کردیم اما موفق نشده‌ایم. در پنج ساله گذشته بسیاری از تولیدکنندگان ما قطعات را در چین تولید می‌کنند و مارک آن را در داخل کشور می‌زدند که با تغییر شرایط ارز بازار چین رونق پیدا کرد.
وی در ادامه افزود:  تولید در اثر تحریم، سیاست نیست بلکه تحمیل شرایط است. نیازی به ایجاد ظرفیت در کشور نداریم بلکه محتوا و استفاده از این ظرفیت‌ها مطرح است و باید ارتباط این زیر ساخت‌ها با یکدیگر را بهبود ببخشیم.
نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه از سرمایه دانشگاه ها باید در صنعت استفاده شود، گفت: دانشگاه‌ها  توسعه نرم‌افزاری خوبی پیدا کرده‌اند. توسعه نرم‌افزاری به معنای فهم و حل مسائل است. مهمترین سرمایه دانشگاه‌ها حضور اساتید و دانشجویان است.
وی افزود: باید تقاضا از سوی صنعت(بانک‌ها ، بیمه و صنعت و ...) شکل بگیرد و سیاست‌های دانشگاه‌ها بر اساس تامین این نیازها باشد.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به وضعیت بانکها که کشور را دچار مشکل کرده است، گفت: استارت‌آپ‌ها بیشترین ریسک را می‌پذیرند به همان اندازه که احتمال پیشرفت این شرکت‌ها وجود دارد امکان از بین رفتن آن‌ها نیز هست.  همچنین وضعیت بانک‌ها مهمترین مشکل کشور است .
نیلی احمدآبادی در پایان گفتگو برای همکاری با صنعت اعلام آمادگی کرد و تصریح کرد: ما آماده همکاری با صنعت هستیم اما لازمه ارتباط این است که در یک فضای خسته‌کننده قرار نگیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =