نمایشگاه فرش دست بافت اصفهان

عکس:مجتبی جهان بخش

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با تاکید بر لزوم وجود زیرساخت‌های مناسب برای صادرات فرش دستباف ایرانی گفت: فرآیند صادرات این محصول باید توسط صادرکنندگان خبره یا شرکت‌های مدیریت صادرات انجام شود، در غیر این صورت اعتبار فرش دستباف ایرانی خدشه‌دار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار فرش دستباف ایرانی در سال‌های اخیر دچار تغییر و تحولات جدی شده به نحوی که میزان صادرات آن از حدود یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار در اوایل دهه هفتاد، به حدود 7۰ میلیون دلار رسیده است.

یکی از ابزارهایی که می‌توانست در شرایط تحریمی برای انتقال فرش ایرانی به خارج مورد استفاده قرار گیرد، پُست بود که آن هم تنها تحت ضوابط خاصی قابل استفاده است. برای مثال یک گردشگری خارجی باید هنگام خروج و پس از پرداخت عوارض‌های مربوطه، فرش خریداری شده خود را به آدرس مورد نظرش پست کند که این مسئله مانع ارسال سایر فرش‌ها در صورت تقاضای احتمالی وی می‌شود.

احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: فرش یک کالای صادراتی است بنابراین باید با نگاه صادراتی به آن توجه شود. به بیان دیگر فرش باید به صورت انبوه صادر شود که این خود نیازمند وجود زیرساخت‌های مناسب صادراتی است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ اعتبار کالای ایرانی در خارج از کشور، گفت: صادرات یک عمل تخصصی است و بنابراین باید توسط صادرکنندگان خبره یا شرکت‌های مدیریت صادرات انجام شود. یکی از مشکلات صنعت فرش ما همین است؛ افرادی پیش‌تر با هدف صادرات، اعتبار فرش ایرانی را خدشه‌دار کرده‌اند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: جشنواره فرش یکی از اقداماتی است که می‌تواند مقدمه‌ای برای بهبود وضع صنعت فرش در اصفهان و ایران شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =