گاز روسیه اتحادیه اروپا

علی رغم تهدید پوتین مبنی بر قطع صادرات انرژی به اتحادیه اروپا در صورت تصویب سقف قیمتی برای نفت و گاز روسیه، اعضای اتحادیه این پیشنهاد را ارائه کردند. جریان انتقال گاز از روسیه به آلمان هم اکنون به طور کامل قطع شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا ساعاتی پس از آن که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تهدید کرد که در صورت اعمال محدودیت بر قیمت نفت و گاز روسیه، تمام عرضه گاز این کشور به اتحادیه اروپا را متوقف می کند و خطر سهمیه بندی را افزایش می‌دهد، روز چهارشنبه محدودیت قیمت گاز روسیه را پیشنهاد کرد.

این تنش‌ها قیمت‌های گاز اروپا را افزایش می‌دهد و دولت‌های اروپایی را با مشکل جدی در تامین انرژی مورد نیاز مواجه می‌کند.

اروپا روسیه را متهم کرده است که در تلافی تحریم‌های غرب علیه مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، از منابع انرژی به عنوان سلاح علیه غرب استفاده می‌کند.

وزرای انرژی اتحادیه اروپا قرار است روز جمعه نشستی اضطراری برگزار کنند تا درباره چگونگی مقابله با بحران انرژی بحث کنند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به خبرنگاران گفت:« ما سقف قیمتی برای گاز روسیه پیشنهاد خواهیم کرد... ما باید درآمدهای روسیه را که پوتین برای تامین مالی این جنگ وحشیانه در اوکراین استفاده می‌کند، کاهش دهیم.»

این کمیسیون همچنین تدابیر دیگری از جمله کاهش اجباری مصرف برق در ساعات اوج مصرف و سقف درآمدهای انرژی تولید شده از منابع دیگر را ارائه خواهد کرد.

پوتین که پیشتر در یک مجمع اقتصادی در ولادی وستوک صحبت می‌کرد، این اقدام را پیش‌بینی کرد و هشدار داد که قراردادهای عرضه ممکن است پاره شود و به غرب هشدار داد که مانند دم گرگ در یک افسانه معروف روسی منجمد خواهد شد.

پوتین گفت:« آیا تصمیمات سیاسی مغایر با قراردادها وجود خواهد داشت؟ بله، ما آنها را اجرا نمی‌کنیم. اگر با منافع ما در تضاد باشد، اصلاً چیزی عرضه نمی کنیم.»

پوتین گفت:« ما گاز، نفت، زغال سنگ و نفت گرمایشی عرضه نمی‌کنیم - ما چیزی عرضه نمی کنیم.»

اروپا معمولاً حدود ۴۰ درصد گاز و ۳۰ درصد نفت خود را از روسیه وارد می‌کند.

دولت‌های ۷ کشور موسوم به گروه (G۷) هفته گذشته برنامه‌هایی را برای اعمال سقف قیمتی بر صادرات نفت روسیه اعلام کردند، اقدامی که می‌تواند توانایی روسیه برای تامین امنیت نفت‌کش‌ها و بیمه از کشورهای فراتر از G۷ را نیز محدود کند.

بحران انرژی پیش روی اروپا پس از اینکه شرکت گازپروم روسیه، جریان گاز را به طور کامل از طریق خط لوله نورد استریم یک که به آلمان می‌رفت، به حالت تعلیق درآورد، شدیدتر شده است.

پوتین ادعاهای غرب مبنی بر اینکه مسکو از گاز به عنوان سلاحی برای شکستن مخالفت‌ها با حمله به اوکراین استفاده می‌کند را رد کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت که آلمان و تحریم‌های غرب مقصر عملیاتی نشدن این خط لوله هستند و اوکراین و لهستان به تنهایی تصمیم گرفتند سایر مسیرهای گاز به اروپا را قطع کنند.

او از آلمان خواست تا توربین ایستگاه کمپرسور پورتووایا خط لوله را بازگرداند که به روسیه اجازه می‌دهد پمپاژ گاز را از سر بگیرد.

تأثیر افزایش قیمت‌ها، شرکت‌ها را مجبور می‌کند تولید خود را کاهش دهند و دولت‌ها میلیاردها دلار برای حمایت از مصرف‌کنندگان هزینه کنند.

یک انجمن صنعتی روز چهارشنبه گفت که حدود نیمی از کل تولید آلومینیوم و روی در اتحادیه اروپا به دلیل بحران برق غیرفعال شده است و از اتحادیه خواست تا هزینه‌ها را کاهش دهد تا از تعطیلی دائمی کارخانه‌های تولید فلز جلوگیری کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =