نوردکاران

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: آنچه صنعت و اقتصاد ما را بیشتر تحت تاثیر قرار داده، ناشی از سیاستگذاری‌های بی‌ثبات و بعضا نامعقول داخلی است که باید اصلاح شود.

به گزارش ایراسین به نقل از معدن ۲۴، اباذر براری افزود: سال ۱۴۰۱برای صنعت فولاد پرچالش آغاز شد و تبعات جنگ روسیه و اوکراین که از سال گذشته آغاز شده بود در ابتدای امسال نیز خودش را نشان داد و تلاطم و نوسان را در جهان در حوزه فولاد شاهد بودیم.

وی گفت: در ایران هرچند صنعت فولاد مستقل از سایر صنایع است، اما تبعات و آثار آن به خصوص در حوزه صادرات در کشور ما تاثیر گذار شد و قیمتگذاری جهانی و نوسانات قیمتی در جهان تاثیرات خود را در داخل نشان داد.

این مقام صنفی بیان‌داشت: ابتدای امسال با افزایش قیمت‌ها در داخل مواجه بودیم، تورم در چند حوزه در بخش فولاد نیز خودش را نشان داد، همچنین افزایش دستمزد نیروی کار، افزایش هزینه های حمل و نقل و غیره سبب شد تا انتظار تورمی برای بنگاه های اقتصادی به وجود آید.

وی ادامه‌داد: روش‌های قیمتگذاری در بورس نیز بی تاثیر نبود، هرچند به گمان فعالان اقتصادی نیازی به افزایش قیمت‌ها در فروردین ماه وجود نداشت (زیرا هم پس از تعطیلات و هم آغاز ماه رمضان بود)، اما با افزایش قیمت پایه در بورس کالا عملاً رکودی که وجود داشت تشدید و سبب شد در بخش هایی با حاشیه سود منفی مقاطع فولادی از جمله نبشی و ناودانی مواجه شویم که ضربات سختی را به تولید کنندگان این محصولات وارد کرد.

براری گفت: در فروردین ماه اتفاق دیگری که در صنعت فولاد کشور رخ داد، اعمال عوارض صادراتی به بهانه مدیریت بازار در داخل بو که چالش یک ماهه عجیبی را برای فعالان اقتصادی به وجود آورد. هجمه دستورالعمل ها و بخش نامه هایی که در آن مقطع صادر شد نشان از بی‌برنامگی و نبود پشتوانه کار کارشناسی داشت، اما در نهایت استدلال‌های بخش خصوصی از جمله انجمن نورد کاران فولادی ایران در جلسات مختلف با مدیران، موجب لغو این عوارض شد؛ اما آثار و عوارض آن از جمله اخذ مبالغ و تضامین در گمرکات و از دست رفتن بازارهای صادراتی، چالشی بود که به نظر می‌رسید اثرات بد و نامطلوب را بر فضای تولید کشور داشته باشد و تا اردیبهشت ماه همه فعالان اقتصادی با آن دست و پنجه نرم می‌کردند.

وی خاطرنشان‌کرد: لغو این عوارض سبب شد تا خردادماه امسال یک ثبات نسبی در حوزه محصولات فولادی داشته باشیم؛ موضوعی که یک بار دیگر نشان داد عدم دخالت دولت در بازار می‌تواند ثبات و آرامش را به وجود آورد.

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران اضافه‌کرد: به دلیل شرایط موجود جهانی، صنعت فولاد می تواند رشد قابل توجهی داشته باشد (همچنان که سال گذشته ایران جزو ۱۰ تولید کننده برتر فولاد جهان بود) اما سیاستگذاری های غلط در تولید داخلی و صادرات سبب شد تا با افت در تولید و صادرات مواجه شویم و سرمایه‌گذاران نیز با دید بدبینی به آینده نگاه کنند که همه این موارد سبب توقف نسبی در این حوزه داشته باشیم.

تحریم‌های بین المللی

وی اظهار داشت: بخش زیادی از چالش هایی که کل اقتصاد کشور در فضای سیاسی با آن مواجه است، ناشی از تحریم‌های بین‌المللی است؛ امروز این چشم‌انداز پرنوسان و پرچالش است و امیدواریم با در نظر گرفتن مصالح ملی، برجام شکل گرفته و تحریم‌ها کاهش یابد.

براری گفت: تحریم‌ها آثاری را در حوزه های مختلف از جمله صادرات، بحث های مالی و غیره برای واحدهای صنعتی و مالی ما به وجود آورده که این موارد همراه با سیاست های داخلی سبب شده تا واحدها و بنگاه‌ها با چالش مواجه شوند؛ لذا آینده صنعت بسیار تحت تاثیر داخل بود و مدیریت داخلی باید اصلاح شده و بهبود یابد.

وی افزود: آنچه صنعت و اقتصاد ما را بیشتر تحت تاثیر قرار داده، ناشی از سیاستگذاری های بی ثبات و بعضا نامعقول داخلی است که باید اصلاح شود.

به گفته این مقام صنفی، تحریم های بین المللی تا حدودی قابل مدیریت است و شرایط منطقه‌ای نیز به ما کمک می کند که صنعت فولاد را به جایگاه اصلی و واقعی خودش برسانیم.

وی تصریح‌کرد: امسال سال مهمی است، زیرا همزمان شده با تدوین برنامه هفتم توسعه و همچنین نزدیک شدن به انتهای برنامه سند چشم انداز ۱۴۰۴؛ اما باید گفت با تحقق اهداف آنها فاصله زیادی داریم.

براری ادامه‌داد: بخش عمده این مشکل ناشی از عدم ثبات در سیاستگذاری های ما است، زیرا بخش خصوصی کار خود را به خوبی بلد است و می‌تواند با وجود همه چالش‌های بین المللی مسیر رشد و توسعه اقتصادی کشور را در پیش بگیرد، اما مستلزم آن است که دولت نیز به نقش و جایگاه خودش برگردد و آن حوزه هایی که نهادهای شبه دولتی تصدی‌گری دارند باید نگاه حمایت گرایانه دولت منطقی شود.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم که همه در یک کشتی نشسته‌ایم، اما قرار نیست در این کشتی به بخش خصوصی اجحاف شود ؛ یعنی هم بخش های شبه دولتی از حمایت دولتی برخوردار باشند و هم هر کجا که حاشیه سودشان کاهش یافت با ابزارها و بهانه‌های مختلف اعمال نفوذ کنند.

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران ادامه‌داد: امروز در شرایطی هستیم که روند قیمت های جهانی نزولی و رو به کاهش است، ایران نیز نمی‌تواند نسبت به این مساله بی‌تفاوت باشد و قیمت های داخلی نیز کاهش خواهد یافت، اما باید یک حاشیه سود عادلانه و منصفانه در کل زنجیره حاکم شود تا کل زنجیره با هم رشد کند؛ هر چنده عادلانه بودن به معنای مساوات نیست.

هدفگذاری ثبات در فرآیندهای تولید و بازارهای جدید صادراتی

وی گفت: در ۶ ماهه دوم امسال چشم انداز ما ایجاد ثبات در فرآیندهای تولید، کسب بازارهای جدید صادراتی، تحریک تقاضا و رونق بازار داخلی است تا واحد ها و بنگاه های بخش خصوصی با ظرفیت خوبی کار کنند.

برابری اظهار داشت: یکی از دغدغه های ما در نیمه دوم سال احتمال قطعی گاز است که کوره فولادسازان به آن وابسته است؛ امیدوارم دولت از هم اکنون تدابیری اتخاذ کند تا با کمبود گاز و در پی آن کاهش تولید مواجه نشویم، همچنین امیدواریم دولت سیاست‌های حمایت گرایانه منطقی خود را در پیش بگیرد تا در جهت توسعه مطلوب گام برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =