علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت

سخنگوی دولت گفت: در ابتدای دولت ۴ هزار هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی بوده و ما برنامه متعددی برای آن طراحی کردیم و سعی کردیم این حجم را به سوی پیشرانان اقتصاد هدایت کنیم.

به گزارش ایراسین، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب صدا و سیما طی سخنانی با اشاره به نشست خبری امروز آیت‌الله رئیسی با خبرنگاران، به رویکرد دولت پرداخت و اظهار داشت: معمولاً بدنه کارمندان دولت در سراسر کشور ثابت هستند و بدنه مدیریت کلان با تغییر دولت‌ها تغییر می‌کند و رویکردها و جهت‌گیری‌ها در گرو انتخاب این رویکردهاست. دولت سیزدهم رویکرد متفاوتی در پیش گرفت و یکی از این رویکردها، استفاده از جوانان بود.

وی افزود: دولت جدید نگاه متفاوتی به مسائل داشت و با برنامه‌محوری وارد میدان شد و اعلام کرد که 37 موضوع اساسی را در نظر گرفته و برای همه این حوزه‌ها برنامه روشنی را به اطلاع همگان رساند و راهکار خود را هم اعلام کرد. دولت سیزدهم درباره چالش‌ها و مسائل قائل است که باید با نگاه تحول‌گرایانه پیش رفت. هم‌چنین دولت رویکرد عمل جهادی دارد؛ رویکرد بعدی نیز مردمی‌بودن است که یکی نمونه از آن سفرهای استانی بود؛ دولت به در بین مردم ایمان دارد.

سخنگوی دولت گفت: رییس‌جمهور امروز دومین نشست خبری خود را برگزار کرد و این موضوع، در کنار شش گفت‌وگوی تلویزیونی و علاوه بر حضور در بین مردم و جلسه با اقشار مختلف جامعه بوده است. حدود 60 شورای‌عالی به ریاست رییس‌جمهور در یک‌سال گذشته برگزار شده، برخی از این شوراها سال‌ها تشکیل نشده بود. تمامی نمایندگان مجلس تاکنون با رییس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو داشته و این در کنار دیدارهای دولت و مجلس است.

بهادری‌جهرمی عنوان کرد: شاخص‌های رسمی، نرخ تورم را مشخص کرده و در ابتدای کار دولت نرخ تورم 12 ماهه منتهی به شهریور 1400، 59 درصد بوده و در مرداد 1401 به 40 درصد رسیده است. تورم 60 درصدی در 70 سال اخیر بی‌سابقه بوده و دو-سه سال تورم ما بالای 40 درصد بوده و یعنی مزمن شده و ادامه داشته است؛ روند تورم شهریور 1400 صعودی بود و می‌رفت که به سوی بالای 70 درصد برود. دولت با کنترل نرخ رشد پولی وارد میدان شد و در ابتدای دولت 4 هزار هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی بوده و ما برنامه متعددی برای آن طراحی کردیم و سعی کردیم این حجم را به سوی پیشرانان اقتصاد هدایت کنیم. با این سرمایه‌گذاری، هم یک مشکل رفع می‌شود و هم نقدینگی که تورم ایجاد می‌کرد، به رشد تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: نتیجه این اقدامات این‌طور شد که سرعت نرخ تورم که از 60 درصد به بالا می‌رفت، کاهشی شده و به 40 رسیده است. رشد اقتصادی در دهه 90 به طور میانگین صفر بوده و رشد اقتصادی تاکنون 5 درصد بوده است و دولت هدف‌گذاری رشد 8 درصد را برای سال 1401 در نظر گرفته است. هم‌چنین در این موضوع باید تورم جهانی و هم‌چنین اجرای سیاست مردمی‌سازی یارانه‌ها را در نظر بگیریم که این آثار تورمی داشت و با مجموعه‌ی همه اینها، الان به تورم 40 درصد رسیده‌ایم و مسیر رو به بهبود است.

سخنگوی دولت بیان کرد: سال گذشته 700 نفر بر اثر کرونا فوت می‌کردند و امروز به آمار حدود 40 نفر رسیده‌ایم؛ این آمار شیرین نیست ولی آمار از 700 به 40 رسیده و یعنی ما پیشرفت داشتیم و از فوت هموطنانمان جلوگیری کرده‌ایم. ماجرای تورم هم همین‌طور است که کاهش تورم 60 درصدی به 40 نشان‌دهنده آثار مثبت اقدامات دولت در این زمینه است.

بهادری‌جهرمی عنوان کرد: دولت با در پیش گرفتن سیاست همسایگی، ارتباطات خود را با کشورهای منطقه گسترش داد و حجم تجارت ما با همسایگان در یکسال گذشته از 20 به 50 میلیارد دلار رسیده است. هم‌چنین اینکه دولت سال گذشته 4.5 میلیون تن گندم از مردم خریده بود و امسال حدود 7 میلیون تن تاکنون گندم از مردم خریداری شد و این یعنی چرخ اقتصاد در حال چرخیدن و حرکت به سوی پیشرفت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =