• ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
  • کد خبر: 28292
  • readingTime: ۲ دقیقه
جواد اوجی

وزیر نفت گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی که ۲۰ سال به صورت قرارداد روی کاغذ رد و بدل می‎‌شد؛ زمستان امسال نخستین تولید آن به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب آغاز خواهد شد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، جواد اوجی امروز یکشنبه ۶ شهریورماه در حاشیه مراسم بهره‌برداری و کلنگ‌زنی طرح‌های گازرسانی در هفته دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه افتتاح این طرح‌ها با حضور نمایندگان استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، لرستان و آذربایجان غربی برگزار شد، افزود: پروژه‌های بزرگی را درگازرسانی شهری روستایی و واحد های صنعتی امروز به بهره‌برداری رساندیم.

وی ادامه داد: طرح‌های افتتاح‌شده در حوزه گازرسانی و بهره‌برداری از خطوط انتقال گاز، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. همچنین امروز اجرای ۵ میلیارد تومان طرح گازرسانی دیگر در شرکت ملی گاز ایران آغاز شد.

به گفته وزیر نفت، در طرح‌های امروز ۱۶ شهر و حدود ۲ هزار روستا به شبکه گاز سراسری متصل شدند.

وی تاکید کرد: در طرح‌هایی که امروز کلنگ آنها به زمین زده شد، کار اجرایی گازرسانی به ۹ شهر و ۱۹۰۰ روستا آغاز شد.

اوجی به بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های نفتی روز جمعه در خوزستان نیز اشاره کرد و گفت: در وزارت نفت برنامه داریم تا پروژه‌های نیمه‌کاره که ۱۰ تا ۱۵ سال نیمه کاره مانده‌اند را با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سرانجام برسانیم و از همین رو اعتبارات خوبی برای این مناطق در بودجه کشور دیده شده است.

وی افزود: مرحله بعدی افتتاح طرح‌های گازرسانی کشور، تا ۲۲ بهمن ماه آماده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نفت در پاسخ به برخی انتقادات از کاهش سقف بنزین آزاد در کارت سوخت تعدادی از استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان، گفت: این اقدامات در جهت مدیریت مصرف و کنترل قاچاق انجام می‌شود و البته باید بررسی مجددی انجام شود.

وی ادامه داد: این روزها با توجه به مسافرت‌ها بعد از کرونا، بالاترین حجم سفرها را شاهد هستیم که مصرف بنزین را تا ۱۳۰ میلیون لیتر در روز نیز بالا برده است و این در حالی است که تولید بنزین در تمام پالایشگاه‌های کشور بین ۱۰۲ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است.

اوجی با بیان اینکه برای تامین بنزین مورد نیاز کشور به سراغ ذخایر رفتیم، تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا در یک ماه آینده که همچنان سفرها زیاد است، مشکلی در تامین بنزین کشور وجود نداشته باشد.

وی در پاسخ به ایرنا در خصوص احتمال وجود ناترازی گاز در زمستان امسال، گفت: این ناترازی سال گذشته ۲۵۰ میلیون متر مکعب بود که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های قبل اتفاق افتاد.

اوجی ادامه داد: در این مدت سعی کردیم پروژه‌های افزایش تولید را به نتیجه برسانیم و با تکمیل آنها تولید گاز افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه امسال هم کسری گاز داریم، گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی که ۲۰ سال به صورت قرارداد روی کاغذ رد و بدل می‌شد زمستان امسال اولین تولید آن به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب آغاز خواهد شد.

وزیر نفت افزود: با این اقدام، طلسم تولید از فاز ۱۱ شکسته می‌شود که کار بزرگی است و مردم بهره‌مند می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =