• ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
  • کد خبر: 27838
  • readingTime: ۲ دقیقه
صنایع کوچک

فعالیت صنایع کوچک یکی از شاخصه‌های مهم رشد و رونق تولید داخلی به شمار می‌آید و هرچه تکیه توسعه صنعتی بر صنایع کوچک بیشتر معطوف گردد، کشور از نظر اقتصادی در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین- بروز انقلاب صنعتی، تغییرات وسیعی در زندگی، رفاه و فعالیت‌های اقتصادی به وجود آورد و در این تحولات بنیادین، صنایع مهم‌ترین عامل رشد و توسعه اقتصادی کشورها و مناطق مختلف بود. در این میان، علی‌رغم اینکه صنایع اصلی و مادر همچون فولاد و نفت، نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه بر عهده داشتند، صنایع کوچک و متوسط سهم بیشتری را به خود اختصاص دادند، به‌گونه‌ای که تنها در ایران اسلامی، بیش از ۸۰ درصد صنایع و قریب به نیمی از شاغلین در صنعت، در حوزه صنایع کوچک و متوسط و در شهرک‌های صنعتی و مناطق کارگاهی مشغول به فعالیت هستند.

صنایع کوچک در مقایسه با صنایع بزرگ از تعداد کارکنان و کارگران کمتری برخوردارند و به همین نسبت، میزان گردش مالی، ظرفیت تولید و فروش، ارزش دارایی‌ها و میزان سرمایه آن‌ها حجم و گستره کمتری دارد؛ ازاین‌رو به آن‌ها «صنایع کوچک» گفته می‌شود؛ این در حالی است که این صنایع نقش مؤثر و سازنده‌ای در رونق صنعتی، اشتغال‌زایی، افزایش تولید و رشد اقتصادی بر عهده دارند.

اهمیت صنایع کوچک در عرصه تولید، کارآفرینی و ارتقای جایگاه صنعتی کشور به حدی است که فعالیت این بخش، نشانه و شاخص روشنی از شرایط اقتصادی و صنعتی حاکم بر کشور است، وضعیت صنایع کوچک به لحاظ وسعت، حجم تولید، صادرات، رونق و رکود بیانگر میزان سلامت اقتصاد یک کشور است و جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد و توان اقتصادی آن را برای رشد نشان می‌دهند.

سیاست‌های کلان اقتصادی کشور به استناد تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، در سال‌های اخیر منجر به تلاش در جهت کاهش تصدی‌گری دولت و خصوصی‌سازی صنایع استراتژیک و مادر شد که بخشی از این تصمیم اجرایی گردیده و بخش‌های خصوصی فعال و توانمند در این زمینه نقش‌آفرینی کرده‌اند.

صنایع کوچک در شرایط فعلی با مشکلاتی همچون تأمین به‌صرفه مواد اولیه، کمبود نقدینگی و تجهیزات از رده خارج در مقایسه با فناوری روز دنیا مواجه‌اند. در این میان، وظیفه دولت، حمایت از این صنایع است. مدیران این بخش‌های صنعتی نیز باید برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و مدیریت دانش‌بنیان فعالیت‌ها را به‌عنوان نیاز و ضرورت مدنظر قرار دهند.

آنچه مسلم است این است که فعالیت صنایع کوچک یکی از شاخصه‌های مهم رشد و رونق تولید داخلی به شمار می‌آید و هرچه تکیه توسعه صنعتی بر صنایع کوچک بیشتر معطوف گردد، کشور از نظر اقتصادی در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت، چراکه واحدهای کوچک صنعتی در جذب سرمایه‌های بخش خصوصی، تولید اشتغال‌آفرین، افزایش تولید ملی، ایجاد تنوع و تکثر در تولیدات صنعتی، توسعه صادرات و حضور در بازارهای بین‌المللی نقش انکارناپذیری دارند.

شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از صنایع مادر و استراتژیک کشور، مفتخر است که به‌طور مستمر و مداوم با چندین هزار واحد صنعتی همکاری دارد و مواد اولیه هزاران کارخانه و کارگاه و صنایع تولیدی کوچک و متوسط کشور را که در زمینه لوله و پروفیل، نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو، بسته‌بندی، لوازم‌خانگی، صنایع فلزی سبک و سنگین، ساختمانی، غذایی، کشتی‌سازی، سازه‌های دریایی و... فعال‌اند تأمین می‌نماید.

این شرکت همچنان عزم و اراده خود را در راستای ارائه خدمات و تأمین نیازهای صنایع پایین‌دستی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیلگری در زمینه رونق کسب‌وکارهای بخش خصوصی و در نهایت پیشرفت و تعالی ایران اسلامی به کار بسته است تا به معنی واقعی کلمه، راهبرد رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر «تولید؛ اشتغال آفرین؛ دانش بنیان » محقق شده باشد.

*محمدجواد براتی

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =