• ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
  • کد خبر: 27710
  • readingTime: ۱ دقیقه
نفت نفتا

قیمت نفت امروز سه‌شنبه ۱۸ مردادماه تحت تاثیر آخرین پیشرفت در مذاکرات نهایی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران موسوم به برجام، کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، در حالی که معامله‌گران به آخرین پیشرفت در مذاکرات نهایی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران چشم دوخته بودند، قیمت نفت در روز سه‌شنبه کاهش یافت. این کاهش قیمت راه را برای افزایش صادرات نفت خام باز می‌کند.

وی افزود: بهای معاملات آتی نفت برنت پس از افزایش ۱.۸ درصدی در جلسه معاملاتی روز گذشته، با ۸۶ سنت یا ۰.۹ درصد کاهش به ۹۵.۷۹ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) پس از ۲ درصد افزایش در جلسه قبل، با ۸۸ سنت یا یک درصد کاهش به ۸۹.۸۸ دلار در هر بشکه رسید.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار برای OANDA گفت:« توجه زیادی به مذاکرات توافق هسته‌ای ایران باقی مانده است، اما بعید به نظر می‌رسد که پیشرفتی به این زودی اتفاق بیفتد».

به نظر می‌رسد تهران مایل به مذاکره است، اما تصمیم قریب‌الوقوع برای موافقت با پیشنهاد اتحادیه اروپا بعید به نظر می‌رسد.

اتحادیه اروپا اواخر روز دوشنبه متن «نهایی» را برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، ارائه کرد. یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا گفت که انتظار می‌رود تصمیم نهایی در مورد این پیشنهاد نهایتا ظرف چند هفته آینده اتخاذ شود.

ویوک دار، تحلیلگر بانک مشترک المنافع، در یادداشتی گفت: «در حالی که جزئیات مربوط به زمان از سرگیری صادرات نفت ایران حتی در صورت احیای این توافق نامشخص است، مطمئناً زمینه برای افزایش نسبتا سریع صادرات نفت ایران وجود دارد».

او گفت که ایران می‌تواند صادرات نفت خود را بین یک تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز یا تا ۱.۵ درصد عرضه جهانی در شش ماه افزایش دهد.

دار گفت: «احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ احتمالاً با توجه به اینکه بازارها باور ندارند که توافقی حاصل شود، قیمت نفت به شدت کاهش خواهد یافت.»

بازار نفت اخیراً به دلیل ترس از رکود جهانی تحت فشار باقی مانده است، به طوری که قیمت برنت در هفته گذشته بیشترین کاهش هفتگی خود را از آوریل ۲۰۲۰ تجربه کرد.

چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، در ماه ژوئیه ۸.۷۹ میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرد که ۹.۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است، اما بر اساس داده های گمرک چین، بیشتر از حجم ژوئن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =