ریخته گری

رئیس مرکز اجرای پروژه‌های اصلاحی و بهینه‌سازی تعمیرات مرکزی فولاد مبارکه گفت: با پایان یافتن عملیات موفقیت‌آمیز و به‌موقع طراحی، ساخت و نصب قطعات اسکلت فلزی پروژه افزایش سکوهای (platform) دامی‌بار (۱ و ۲) و (۳ و ۴) و ماشین ۴ ریخته‌گری مشکل کمبود فضا در بخش‌های یادشده حل و به نحو قابل‌ملاحظه‌ای ایمنی و بهره‌وری تجهیزات و نیروی انسانی در این بخش افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، با پایان یافتن عملیات موفقیت‌آمیز و به‌موقع طراحی، ساخت و نصب قطعات اسکلت فلزی پروژه افزایش سکوهای (platform) دامی‌بار (۱ و ۲) و (۳ و ۴) و ماشین ۴ ریخته‌گری مشکل کمبود فضا در بخش‌های یادشده حل و به نحو قابل‌ملاحظه‌ای ایمنی و بهره‌وری تجهیزات و نیروی انسانی در این بخش افزایش یافت.

حسین عابد رئیس مرکز اجرای پروژه‌های اصلاحی و بهینه‌سازی تعمیرات مرکزی فولاد مبارکه با اعلام این خبر افزود: با توجه به نیاز و اعلام متقاضی به واحد بهینه‌سازی تعمیرات مرکزی، مبنی بر افزایش فعالیت در ناحیه ریخته‌گری و کمبود فضای مناسب جهت افزایش بهره‌وری، نیاز به ایجاد یک فضای جدید با اتصال پلتفرم‌های موجود دامی‌بار به یکدیگر احساس می‌شد که منجر به اجرای این سه پروژه گردید.

وی افزود: این سه پروژه هرکدام در ۳ فاز عملیاتی تعریف گردید: فاز اول شامل طراحی، محاسبات نرم‌افزاری و تهیه نقشه‌های FC بود که توسط متقاضی تهیه و برای واحد بهینه‌سازی ارسال گردید. فاز دوم شامل تهیه برنامه زمان‌بندی ساخت، شاپ‌نقشه‌های FC، تهیه متریال، ساخت، جوش و رنگ‌آمیزی قطعات بود که در ۴ ماه اجرا شد. فاز سوم شامل برنامه‌ریزی جهت آماده‌سازی سایت، تهیه برنامه زمان‌بندی نصب و تهیه لیفتینگ پلن‌های مربوطه، دمونتاژ راه‌پله‌ها و قطعات درگیر، تخریب بتن، حفاری، خاک‌برداری، آرماتوربندی، بتن‌ریزی فونداسیون و نصب کلیه قطعات اسکلت فلزی بود که طی ۵ ماه انجام شد.

احسان‌اله نوحی، کارشناس پروژه‌های اصلاحی و بهینه‌سازی نیز افزود: اجرای این پروژه باعث کاهش زمان تغییر سری‌های شمش بدلی می‌گردد که این کاهش زمان برای هر خط ریخته‌گری ۲۰ دقیقه و درمجموع ۴۰ دقیقه برای هر ۲ خط است. با کاهش این زمان مدت آماده‌سازی ماشین ریخته‌گری جهت شروع سکوئنس بعد کاهش می‌یابد و موجب افزایش تولید و آماده‌به‌کار بودن ماشین‌های ریخته‌گری می‌گردد.

رامین کیانی تکنسین اجرای پروژه‌های اصلاحی و بهینه‌سازی در این زمینه اظهار داشت: با تکیه بر توان مهندسی و تجارب و ظرفیت‌های داخلی تخصصی فولاد، با تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان و متخصصین واحدهای بهینه‌سازی تعمیرات مرکزی، بازرسی فنی، ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری، در سال ۱۴۰۰ کلیه عملیات طراحی، تهیه متریال، حفاری، اجرای فونداسیون، ساخت، جوش و رنگ‌آمیزی و نصب قطعات اسکلت فلزی توسط پیمانکاران تعمیرات مرکزی (شرکت دژپاد صنعت‌سازه، تابان‌نیرو سپاهان، فنی مهندسی برق‌آرا) با رعایت کلیه استانداردها و تلرانس‌های ساخت و نصب و الزامات مهندسی و ایمنی و با نظارت، کنترل و بازرسی واحدهای بهینه‌سازی تعمیرات مرکزی، بازرسی فنی و خوردگی و ناحیه فولادسازی با موفقیت اجرا شد.

وی افزود: با اینکه کلیه عملیات‌های نصب اسکلت فلزی، تجهیزات و سیویل در واحدهای تولید و در حال بهره‌برداری به دلیل تداخل با واحد تولید، شرایط سخت محیط، قدرت مانور کم مکانیسم و تجهیزات، شرایط بتن‌ریزی سخت و... بسیار مشکل است، خوشبختانه این سه پروژه در فضایی کاملا ایمن کامل انجام شد.

محمد نادری کارشناس عمران شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه نیز با بیان اینکه تناژ اسکلت فلزی سه پروژه حدود ۵۰۰ تن و عمق حفاری فونداسیون‌ها ۸ متر است، اظهار داشت: کلیه مراحل بازرسی و کنترل ساخت، جوش و تست‌های مربوطه، رنگ‌آمیزی و نصب قطعات این پلتفرم‌ها و همچنین کلیه فعالیت‌های مربوط به بخش سیویل به‌صورت مرحله‌به‌مرحله و بر اساس QCTM تأییدشده و استاندارهای مربوطه با بهترین کیفیت تحویل گردیده است.

در پایان، رئیس مرکز اجرای پروژه‌های اصلاحی و بهینه‌سازی از کلیه واحدهای درگیر در اجرای پروژه، ناحیه فولادسازی، واحد بازرسی فنی، دفتر فنی تعمیرات و... تقدیر و تشکر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =