قربانی دام سبک و سنگین

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: فرآیند ذبح باید با رعایت اصول کامل بهداشتی و شرعی انجام شود به همین دلی توصیه می‌شود مردم قربانیان خود را در کشتارگاه‌ها انجام دهند. با این حال ۷۰ اکیپ ثابت و سیار برای نظارت بر ذبح در دو روز یاد شده آماده‌اند.

علیرضا ادیبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی استان اصفهان به مناسبت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی ۷۰ اکیپ نظارتی برای نظارت بر قربانی و لاشه‌های نذورات مردمی تأمین کرده است که شامل ۳۴ اکیپ ثابت و ۳۶ اکیپ سیار است.

وی افزود: در این اکیپ‌ها ۳۹ دامپزشک، ۶۵ بازرس بهداشت گوشت و ۳۰ ناظر شرعی برای این اکیپ‌ها حضور دارند. همچنین به ۲۹ کشتارگاه استان اعلام شده است که از ساعت هفت و نیم صبح الی یک بعد از ظهر فعال باشند که مردم و هیئت‌های مذهبی که نیاز به ذبح دام دارند، بتوانند در کشتارگاه‌ها دام خود را قربانی کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: با توجه به ورود بیماری تب کریمه کنگو مردم باید ترجیحاً دام خود را در کشتارگاه قربانی و پیش از خرد کردن لاشه و مصرف، حتماً به مدت ۲۴ ساعت لاشه در دمای یخچال نگهداری شود.

ادیبان اظهار کرد: از خوردن جگر و آلایش دام باید به جد پرهیز شود. شماره تلفن گویای ۱۵۱۲ متعلق به سازمان دامپزشکی است و مردم می‌توانند با تماس با این شماره نیازهای خود را مطرح و از این سازمان کمک بگیرند.

وی درباره بیماری تب کریمه کنگو گفت: این بیماری ویروسی به دلیل نیش گونه‌ای خاص کنه آلوده به ویروس ایجاد می‌شود. این کنه ممکن است از طریق خون دام به انسان منتقل شود و یا به صورت مستقیم توسط کنه نیش زده‌ شوند. به علاوه له کردن کنه با دست یا اعضای بدن نیز می‌تواند باعث ورود ویروس به بدن انسان شود. در صورتی که این بیماری در انسان در زمان مناسب شناسایی نشود، ممکن است مرگ فرد را به دنبال داشته باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: کشتار دام در جایی غیر از کتشتارگاه‌ها به موجب ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی جرم است. بر اساس قانون تنها روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی افراد می‌توانند دام خود را در جایی غیر از کشتارگاه‌ها ذبح کنند. با این باز هم به مردم توصیه می‌شود که کشتار خود در کشتارگاه‌ها انجام دهند.

ادیبان افزود: اگر به هر دلیلی کشتار در غیر از کشتارگاه انجام می‌شود باید به چند نکته توجه شود. اول اینکه باید دقت کرد که کنه‌ای به دام نچسبیده باشد. به علاوه باید از لوازم حفاظت فردی مثل چکمه، دستکش، کلاه و ... استفاده کرد و اصول ذبح شرعی نیز رعایت شود. همچنین لاشه پس از ذبح باید به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و پس از آن استفاده شود. همچنین این افراد می‌توانند با تماس با شماره ۱۵۱۲ از اکیپ‌های سیار دامپزشکی راهنمایی و کمک بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =