قربانی دام سبک و سنگین

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه ترجیحا دام باید در کشتارگاه قربانی شود گفت: ذبح دام در معابر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. ذبح دام در جلو دسته‌جات عزاداری احتمال خطر جانی ناشی از فرار دام سنگین و همچنین تاثیر منفی در روحیه افراد تماشاچی را دارد. به علاوه لازم است ذابح بر اصول شرعی ذبح مسلط باشد.

حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره قربانی دام در دسته‌جات عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: حتی الامکان ذبح باید در کشتکارگاه‌ها انجام شود و در معابر عمومی انجام نشود.

وی افزود: ذبح در معابر عمومی تبعات مختلفی دارد. برای مثال ذبح دام سنگین مانند شتر می‌تواند با احتمال فرار کردن دام در جمعیت، برای مردم خطر جانی داشته باشد. فارغ از خطر جانی، این اقدام با روحیات افراد نیز متناسب نیست. مثلا شخصی صحنه ذبح را مشاهده کرد و از حال رفت. این شخص تا یک هفته در بیمارستان بستری بود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: فارغ از مسائل فوق، بسیار دیده شده است که ذبح در دسته‌جات به صورت شرعی انجام نشده است. برای مثال به دلیل مهارت نداشتن ذابح قربانی به درستی ذبح نشده و بنابراین گوشت آن حرام شده است. در اینجا بهتر است به این نکته هم اشاره شود که شتر نباید ذبح شود بلکه باید نحر شود در غیر این صورت گوشت این قربانی حرام خواهد شد.

کیانی افزود: ترجیحا دام باید در کشتارگاه قربانی شود اما اگر امکان این مهم فراهم فراهم نبود، ذابح حتما باید به مسائل شرعی ذبح مسلط و از مهارت لازم برخوردار باشد. یکی از موارد مهم قابل توجه از اصول شرعی ذبح، رو به قبله بودن دام است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود بیماری تب کریمه کنگو باید لاشه حتما پیش از مصرف به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =