بورس بازار سرمایه بازار سهام

کارشناس ارشد بازار سرمایه در تشریح علت کاهش پیوسته ارزش بازار سهام گفت: ناهماهنگی عجیب بانک مرکزی با ارکان بازار سرمایه و اقتصاد و همچنین وجود ابهام در شرایط اقتصادی و سیاسی چون برجام از جمله عوامل موثر در کاهش پیوسته ارزش بازار سهام است.

هومن عمیدی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره علت کاهش پی‌درپی ارزش بازار سرمایه اظهار کرد: ریشه کاهش ارزش سهام در مسیر اشتباهی است که سیستم اقتصادی ما در پیش گرفته است. در فضای کسب‌وکار تغییر نرخ بهره و سود بین بانکی جهت سرمایه‌گذاری را به کل تغییر می‌دهد. در چنین فضایی اکثر سهامداران ریسک گریز، سهامداران ریسک گریز و صندوق‌ها ترجیح می‌دهند نقد باقی بمانند یا به خرید اوراق مشارکت و سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری درآمد ثابت رو آورند.

وی افزود: از سوی دیگر هر سهم ارزنده‌ای در شرایط فعلی می‌تواند به قیمت کمتری از قیمت فعلی معامله شود بنابراین خریداران دلیلی برای خرید نمی‌بینند. طبیعی است وقتی خریدار در بازار نباشد، به صورت خودکار تعداد فروشندگان افزایش می‌یابد و بازار با روند منفی بیشتری روبه‌رو می‌شود.

ناهماهنگی عجیب بانک مرکزی با ارکان بازار سرمایه

این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مشخص نیست چرا ناهماهنگی عجیبی بین بانک مرکزی در تعیین نرخ بهره بین بانکی به عنوان مهم‌ترین پارامتر اثرگذار در این بخش با ارکان بازار سرمایه و اقتصاد وجود دارد.

عمیدی خاطرنشان کرد: با اینکه شرکت‌ها با مشکلات مختلفی مواجه هستند و سیاست‌های دولت نیز نظم خاصی ندارد، بانک مرکزی با عدم دخالت به موقع در بازار به این جو منفی دامن می‌زند. به دلیل شرایط موجود، جریان آزاد اطلاعات و رقابت سالم وجود ندارد. کارشناسان نسبت به اینکه بازار سرمایه ارزنده است اتفاق نظر دارند اما باید در بازار اعتماد وجود داشته باشد. وقتی سیاست‌های منضبط بازار سرمایه تغییر می‌کند بدیهی است شرایطی مثل وضعیت فعلی به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: بازار سرمایه چیزی جز اعتماد سهامداران به سیستم اقتصادی کشور نیست. وقتی قیمت‌ها پیوسته کاهش یابد افراد می‌توانند سهام مورد نظر خود را به قیمت‌های پایین‌تری بخرند به همین دلیل انگیزه‌ای برای خرید سهام وجود ندارد در عوض انگیزه برای فروش سهام بالاتر است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: فارغ این مسئله موارد سیاسی مثل برجام نیز بر این روند بازار تأثیرگذار است. روند مذاکرات به کندی پیش می‌رود و رخدادهای موجود چشم‌انداز توافق را تا حدی تعدیل کرده است. این ابهام در شرایط آینده بر روند نزولی تأثیرگذار است.

عمیدی افزود: یکی دیگر مسائلی که اعصاب سهامداران را خرد کرده و مسئولان یک‌بار برای همیشه این مشکل را حل نمی‌کنند، مسئله شاخص کل بورس است. شاخص کل در شرایط فعلی، وضعیت واقعی بازار سرمایه را نشان نمی‌دهد و دماسنج بازار سرمایه نیست.

وی ادامه داد: بازارگردان‌ها به خوبی در بازار فعالیت نمی‌کنند، منابع آن‌ها به اتمام رسیده است و شرکت‌های بازار سرمایه نیز حاضر به شارژ بازار نیستند. از سوی دیگر قوانین موجود نیز برای بازگرداندن بازارسازها به بازار نمی‌بینیم.

در وضعیت فعلی بورس منافع میلیون‌ها سهامدار ضایع می‌شود

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: هیچ‌گاه سابقه نداشته است که بازار بورس در فصل مجامع به این اندازه ضعیف باشد. باید سازمان بورس از انفعال خارج شود و بانک مرکزی نیز همکاری لازم را با سازمان بورس داشته باشد. در حال حاضر منافع میلیون‌ها سهامدار که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از بازار سرمایه تاثیر می‌پذیرند، ضایع می‌شود.

عمیدی خاطرنشان کرد: برخی مدعی هستند که بازار به گروگان گرفته شده است که می‌تواند تحلیل درستی باشد. از سوی دیگر برخی تحلیل‌ها حکایت از این دارد که علت ریزش بازار، وجود ترس در سهامداران است که این تحلیل نیز درست است. فارغ از این تحلیلها بازار سرمایه ما در صورتی که مشکلات موجود حل‌وفصل شود، ارزنده است.

وی افزود: سیاست تقسیم سود شرکت‌ها باید تغییر کند. شرکت‌ها باید سود بیشتری تقسیم کنند تا سرمایه‌گذاری در آن‌ها برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =