بورس بازار سرمایه بازار سهام

کارشناس بورس و بازار سرمایه با بیان اینکه به دلیل افزایش نرخ بهره بین بانکی انتقال پول را دشوار کرده و باعث حبس پول شده است، گفت: در شرایط فعلی که بازار با روند نزولی مواجه است، خریداران تنبیه می‌شوند چراکه با هر خرید متضرر می‌شوند و بنابراین سرمایه خود را از بازار سرمایه به سایر بازارها انتقال می‌دهند.

شاهین احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره علت کاهش پی‌درپی ارزش بازار سهام اظهار کرد: اولین عامل این کاهش‌ها سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی است که علی‌رغم توافق، نرخ بهره بین بانکی را از ۲۰ درصد به ۲۱.۵ درصد افزایش داده است؛ در نتیجه انتقال پول دشوارتر شده و بنابراین پول در بازار حبس شده است. به همین دلیل نیاز به نقدینگی افزایش یافته و پول به بازار وارد نمی‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر بازار سرمایه‌ مدت‌هاست روند نزولی دارد و کسی به آن توجه نمی‌کند. در نتیجه این روند نزولی هر کس طی دو سال و نیم گذشته به بازار سرمایه وارد شده بازنده بوده است. بازار بازنده در مقایسه با سایر بازارها مثل بازار ملک که همیشه رشد متناسب با تورم داشته‌اند، شانس کمتری برای پذیرش دارایی مردم دارد. به بیان دیگر مردم پس از اینکه مدتی در بازار بازنده باشند، سرمایه خود را به سمت بازارهای دیگر منتقل می‌کنند.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: سهام یک دارایی با نقدشوندگی بالا است به همین دلیل برخی افراد با استفاده از همین ویژگی، نیازهای کوتاه مدت خود را با فروش سهام تامین می‌کنند.

احمدی افزود: ما با بازاری رو به رو هستیم که از نظر نقدشوندگی یکی از نقدشونده‌ترین بازارها است. از سوی دیگر سایر بازارها توان نقدشوندگی خرد کمتری دارند. در واقع از آن‌جا که ارقام در بازار سرمایه کوچک‌تر است ورود و خروج به آن راحت‌تر است. برآیند این موارد باعث شده تا افراد حاضر نباشند سرمایه خود را به بازار وارد و در عوض سرمایه خود را از بازار خارج کنند. این موارد برای اصلاح به یک عزم کلی نیاز دارد.

وی درباره این دیدگاه که به دلیل کاهش قابل توجه ارزش سهام، قیمت‌ها ارزنده شده و مناسب برای سرمایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: جذاب بودن سهام یک مسئله انتزاعی است. ما با بازاری رو به رو هستیم که هرکس پس از انتشار صورت‌های مالی سه ماهه ۱۴۰۱ شرکت‌ها به بازار بورس وارد شد با زیان تقریبا ۲۰ درصدی مواجه بود.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی افراد اصلا میلی به ورود به بازار ندارند. وقتی خریدار در یک دوره طولانی بازنده باشد، عملا میلی به خرید پیدا نمی‌کند. وقتی قیمت‌ها پیوسته در حال کاهش است افراد به خرید اقدام نمی‌کنند. باید توجه داشت که خریداران در بازار فعلی تنبیه می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =