امیرحسین بانکی پورفرد نماینده اصفهان در مجلس

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در بازدید شرکت توزیع برق اصفهان که شهرستان اصفهان و ۴ شهرستان جدید استان را پشتیبانی می‌کند، دیدیم با مدیریت خوبی که انجام شده است، معضل خاموشی‌ها که سال گذشته شاهد بودیم و نگرانی شدیدی برای خانواده‌ها و صنایع ایجاد کرده بود، تکرار نشده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین امیرحسین بانکی پورفرد، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ظهر جمعه ۳۱ تیرماه، از مرکز کنترل و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق اصفهان بازدید کرد و از نزدیک روند برق‌رسانی به مشترکان را بررسی کرد. طی این بازدید علیرضا کشانی، سرپرست شرکت توزیع برق اصفهان، به ارائه گزارشی از روند برق‌رسانی به مشترکان پرداخت.

سرپرست شرکت توزیع برق اصفهان با بیان اینکه این شرکت شهرستان‌های اصفهان، کوهپایه، هرند، ورزنه و جرقویه را تحت پوشش دارد، اظهار کرد: در بخش تحت پوشش این شرکت، یک میلیون و ۲۵۳ هزار مشترک با جمعیت حدود ۲.۵ میلیون نفر در ۱۴ شهر و ۳۶۶ روستا حضور دارند.

کشانی افزود: در این بخش ۶۰۶۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۸۷۶۱ کیلومتر شبکه فشار ضعیف وجود دارد و تلفات کل شبکه هم ۵.۷۶ درصد است که کمترین میزان تلفات در کشور محسوب می‌شود. ۷۶.۳ درصد مشترکان در بخش خانگی، ۵.۲ درصد عمومی، یک درصد کشاورزی، ۰.۸ درصد صنعتی، روشنایی معابر ۰.۵ درصد و ۱۶.۱ درصد هم در سایر بخش‌ها هستند.

وی با اشاره به مدیریت مصرف برق ۱۸۸ مگاواتی در بخش‌های تحت پوشش شرکت توزیع برق اصفهان گفت: برنامه‌های متعددی در بخش‌های خانگی، اصناف، اداری، کشاورزی، معابر و صنعتی اجرایی شد که بخش صنعتی بهترین همکاری را داشته است.

همکاری قابل توجه صنعت در مدیریت مصرف برق

سرپرست شرکت توزیع برق اصفهان در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این شرکت برای جلوگیری از خاموشی در بخش خانگی و مدیریت بهینه مصرف برق، در زمان‌های اوج بار با اخطار قبلی اقدام به قطع برق ادارات و شعبات پر مصرف بانک‌ها کرد. تعداد این ادارات در زمان اوج بار به ۴۰ اداره در روز هم رسید

وی افزود: در بخش کشاورزی با طرح مصوبه هیئت محترم وزیران مبنی بر رایگان شدن مصرف برق در صورت همکاری ۵ ساعته در ساعات اوج مصرف، صرفه‌جویی خوبی در این بخش انجام شد و تقریبا به اهداف مدیریت مصرف برق در این بخش دست یافتیم.

سرپرست شرکت توزیع برق اصفهان گفت: با این حال بخش صنعتی بیشترین همکاری را برای مدیریت مصرف برق داشته و دارد. این در حالی است که کمترین تنش و اعتراض هم از سوی همین بخش شاهد بودیم. یکی از اقداماتی که این بخش انجام شد این بود که علاوه بر تغییر روز تعطیلی هفتگی خود از جمعه به یکی از روزهای هفته، زمان تولید خود را از روز به شب تغییر داد که نقش قابل توجهی در مدیریت مصرف برق داشت.

کشانی درباره مشترکان خانگی نیز اظهار کرد: طرح‌های مختلفی در این بخش اجرا شد. اصناف هم همکاری خوبی با شرکت توزیع برق اصفهان داشتند. به طور کلی همکاری و هماهنگی در مدیریت مصرف برق طی فصل گرم سال جاری بیشتر از گذشته بوده است. همین مسئله در سطح کلان باعث شد علی‌رغم رسیدن پیک مصرف برق کشور به حدود ۷۰ هزار مگاوات، هیچ خاموشی در کشور نداشته باشیم.

امیرحسین بانکی پورفرد، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، پس از پایان بازدید از مرکز دیسپاچینگ شرکت توزیع برق اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز در بازدید از این بخش که شهرستان اصفهان و ۴ شهرستان جدید استان را پشتیبانی می‌کند، دیدیم که با مدیریت خوبی که در شرکت توزیع انجام شده است معضل خاموشی‌ها که سال گذشته شاهد بودیم و نگرانی شدیدی برای خانواده‌ها و صنایع ایجاد کرده بود، شاهد نیستیم. گزارش دقیق این مدیریت در این بازدید ارائه شد. هرچند دوره پیک را پشت سر گذاشته‌ایم اما امیدوارم با تداوم همکاری مردم شرایط خوبی در تابستان امسال داشته باشیم.

وی درباره طرح دولت در افزایش سهم تولید برق خورشیدی گفت: حدود ۳ سال پیش طرحی در دولت برای گسترش تولید پراکنده انرژی خورشیدی در کشور مصوب شد. در آن زمان نرخ‌های مصوب با در نظر گرفتن قیمت دلار و تسهیلات موجود به صرفه بود و بنابراین حرکت‌های خوبی شروع شد و میزان تاسیس این نیروگاه‌های تولید برق خورشیدی خانگی به ویژه در منازل خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد افزایش یافت. با تغییر نرخ ارزشرایط دشوار شد و سرمایه‌گذاری روی این بخش به صرفه نبود.

یک تیر و چند نشان دولت با تولید برق خورشیدی

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر این مصوبه بخواهد در ادارات یا خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد اجرایی شود باید با شرایط روز قیمت‌گذاری شود. اکنون مدت تسهیلات این طرح به ۱۰ سال افزایش یافته است که اقدام خوبی است. این طرح دولت یک تیر و چند نشان است؛ در واقع با ایجاد درآمد پایدار باعث محرم زدایی و به نوعی اشتغال‌زایی می‌شود بدون آنکه بخواهیم کمک مالی مستقیمی به مردم داشته باشیم. از سوی دیگر مشکل تولید برق هم حل خواهد شد.

بانکی پورفرد افزود: خورشید یک انرژی خدادادی است که هیچ آلودگی ندارد. عمده تولید برق در استان اصفهان از طریق نیروگاه شهید منتظری است. اگرچه تولید برق توسط این نیروگاه برای ما یک نعمت محسوب می‌شود اما از سوی دیگر وجود آن در استان آلودگی ایجاد می‌کند.

وی گفت: اگر بخواهیم تولید و توزیع برق در کشور متعادل باشد، باید تولید را افزایش دهیم. روزی که وزیر نیرو به دنبال دریافت رأی اعتماد بود، یکی از برنامه‌های خود را گسترش استفاده از پنل‌های خورشیدی عنوان کرد. باید توجه داشت که به شرطی این مهم می‌تواند اجرایی شود که استفاده از آن‌ها مقرون به صرفه باشد و دولت نیز پیگیری کند و از سوی دیگر ادارات نیز ملزم به تولید ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود از طریق نصب پنل‌های خورشیدی باشند.

تولید برق توسط صنایع اقدام مفید مؤثر در پدافند غیرعامل کشور

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ورود صنایع بزرگ به حوزه تولید برق اقدام مؤثری است که هم باعث می‌شود در تولید برق خود خودکفا شوند و از سوی دیگر از نظر پدافند غیرعامل برای کشور مناسب است. بدیهی است صنایع در شرایط فعلی نمی‌توانند به خوبی فعالیت کنند. بنابراین لازم است ساخت نیروگاه برای این بخش مقرون به صرفه‌ شود. ما باید بتوانیم منابع تولید برق در کشور را افزایش دهیم و این منابع نیز باید از ظرفیت‌های مختلف و با کمک بخش‌های مختلف نظیر صنایع، کمیته امداد و بهزیستی افزایش یابد.

بانکی‌پورفرد درباره اصلاح قیمت‌گذاری برق در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هر چیزی که ارزان باشد اصراف می‌شود. اگر بتوانیم یارانه‌ای که برای انرژی پرداخت می‌شود، در قالب کارتی با همین عنوان و با توجه به تعداد افراد هر خانوار در اختیار خانوار قرار گیرد و در عوض قیمت برق به صورت آزاد محاسبه شود، مصرف برق مدیریت می‌شود. با این اقدام خانوارها در می‌یابند که در صورت مصرف کمتر برق سود می‌برند.

وی افزود: برخی صنایع نیاز به حمایت دارند. ما باید برق صنایع را به صورت آزاد محاسبه کنیم البته این اقدامات نباید به صورت ناگهانی و اصطلاحا ضربتی انجام شود که صنایع یا خانوارها دچار مشکل شوند بلکه باید مطالعات دقیق انجام و پس از ایجاد زیرساخت‌ها و اطمینان دادن به صنایع یا اصناف مبنی بر رعایت یارانه انرژی آن‌ها اجرایی شود. بدیهی است وقتی مشترکان قیمت واقعی برق را پرداخت کنند قطعاً به شکل فعلی برق مصرف نمی‌کنند.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصرف برق در کشورهای اروپایی گفت: برخی از افرادی که به کشورهای اروپایی و پیشرفته سفر می‌کنند، می‌گویند هیچ‌گاه فروشگاه‌ها در این کشورها همانند ایران برق مصرف و لامپ‌های زیاد روشن نمی‌کنند. چون در ایران قیمت برق تقریباً رایگان است مصرف برق این‌گونه است. بنابراین باید قیمت برق واقعی شود البته مشروط بر اینکه زیرساخت‌های لازم به صورت کامل اجرایی شود.

بانکی‌پورفرد افزود: اقدام مؤثر دیگری که اکنون اجرایی شده این است که فاصله بهای مشترکان کم‌مصرف و پرمصرف زیاد شود. به بیان دیگر ما باید از مشترکان پرمصرف که خارج از الگوی تعریف شده مصرف انرژی دارند معادل قیمت برق آزاد پول بگیریم و از مشترکان کم‌مصرف کمتر و حتی رایگان. این هم خدمتی به افراد کم‌بضاعت است و هم راهی برای مدیریت مصرف برق. وقتی مبلغ پرداختی افراد پرمصرف قابل توجه باشد برای این دسته از مشترکان نیز مصرف برق به این شدت به صرفه نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =