گاز روسیه

روسیه پس از وقفه ۱۰ روزه در انتقال گاز به کشورهای اروپایی، عرضه گاز خود به قاره سبز را از سر گرفت. با این حال داده‌های شرکت گاز پروم، شرکت دولتی روسیه، نشان می‌دهد تنها ۴۰ درصد ظرفیت خط لوله نورد استریم برای گازرسانی به اروپا استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، رویترز از آغاز دوباره انتقال گاز از روسیه به کشورهای اروپایی از طریق نورد استریم خبر داد. بر اساس گزارش رویترز، روسیه پمپاژ گاز از طریق بزرگترین خط لوله خود به اروپا را از روز پنجشنبه ۳۰ تیرماه پس از یک قطعی ۱۰ روزه از سر گرفت و نگرانی‌های فوری اروپا برای عرضه زمستانی پس از هشدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور مبنی بر کاهش بیشتر یا توقف جریان، برطرف شد.

عرضه گاز از طریق نورد استریم یک، که از زیر دریای بالتیک به آلمان می‌رود، برای تعمیر و نگهداری در ۱۱ ژوئیه متوقف شد، اما حتی قبل از آن قطع، در یک مناقشه ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، جریان به ۴۰ درصد از ظرفیت خط لوله کاهش یافته بود.

آمار نورد استریم نشان می‌دهد که جریان روز پنجشنبه به سطح ظرفیت ۴۰ درصدی بازگشته است. اگر مسکو در تلافی تحریم‌های غرب به دلیل جنگ در اوکراین، جریان‌ها را محدود کند، اختلالات عرضه، تلاش‌های اروپا برای پر کردن مجدد ذخیره‌سازی گاز برای زمستان را با مشکل مواجه می‌کند.

سخنگوی اپراتور خط لوله نورد استریم پیشتر به رویترز گفته بود:« ما در حال ازسرگیری حمل‌ونقل گاز هستیم. رسیدن به حجم حمل‌ونقل تعیین شده ممکن است چند ساعت طول بکشد.»

کلاوس مولر، رئیس تنظیم کننده شبکه آلمان، گفت است که از سرگیری جریان انتقال گاز به ظرفیت ۴۰ درصد نشانه کاهش تنش‌ها نیست.

وی در توییتر نوشت:« متاسفانه عدم قطعیت سیاسی و کاهش ۶۰ درصدی انتقال گاز از اواسط ژوئن همچنان باقی است.

برای جلوگیری از بحران عرضه در زمستان، کمیسیون اروپا یک هدف داوطلبانه را برای همه کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است که مصرف گاز را از ماه آگوست تا مارس، ۱۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۱۶-۲۰۲۱ کاهش دهند.

انرژی به عنوان یک سلاح

اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، دیروز چهارشنبه ۳۰ تیرماه با بیان اینکه روسیه از ما باج‌خواهی می‌کند، اظهار کرد: روسیه از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند.

کرملین می‌گوید روسیه یک تامین کننده قابل اعتماد انرژی است و تحریم‌ها را مقصر کاهش جریان می‌داند.

پوتین در روز چهارشنبه با بیان این که جریان‌ها به دلیل اینکه کیفیت تجهیزات سرویس‌دهی شده تضمین نمی‌شود، می‌تواند بیشتر کاهش یابد یا حتی متوقف شود، به نگرانی‌های اروپا در مورد عرضه از طریق نورد استریم یک افزود و گفت: تجهیزات مورد نیاز برای انتقال گاز، به تعمیر و نگهداری نیاز دارند.

سخنگوی شرکت OMV اتریش گفت گازپروم اعلام کرده است که حدود نیمی از حجم گاز مورد توافق را در روز پنجشنبه تحویل خواهد داد.

ENI ایتالیا اعلام کرد که حدود ۳۶ میلیون متر مکعب در روز گاز از گازپروم دریافت خواهد کرد که از میانگین حجم ۱۰ روز گذشته در طول تعمیر و نگهداری نورد استریم یک حدود ۲۱ میلیون متر مکعب در روز بیشتر است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =